Het is duidelijk dat GenAI de manier waarop we werken zal veranderen. Maar hoe die verandering er precies uit gaat zien, hangt af van hoe snel en hoe goed we deze nieuwe technologie omarmen. Het is niet de eerste keer dat we aan de vooravond staan van een grote transformatie. Zijn we er dit keer wel klaar voor? In dit blog trekken we een vergelijking tussen de manier waarop we eerder nieuwe technologieën, zoals Excel of Facebook, omarmden om te leren wat we deze keer anders kunnen doen.
GenAI:Drie keer scheepsrecht
Lang geleden gingen computers de wereld veranderen. Daarna zou het internet dit ook doen. En vandaag wordt hetzelfde gezegd over AI, specifiek GenAI. Het is duidelijk niet de eerste keer dat we te maken hebben met technologie die een enorme impact gaat hebben op het bedrijfsleven. Hoe gingen we hier in het verleden mee om? We kijken naar twee voorbeelden: Excel en Facebook.
Misschien heb je wel eens gehoord van ‘Excel-hel’? Deze term verwijst naar de manier waarop mensen, door een gebrek aan kennis of richtlijnen, Excel gingen gebruiken. De verwachte voordelen bleven uit. Er was simpelweg nog een tool aan de omgeving toegevoegd, die zorgde voor nog een ‘versie van de waarheid’. En toen maakten we, zo’n 20 jaar geleden, kennis met Facebook. Een innovatief platform dat snel werd omarmd door het publiek. De meeste bedrijven hadden echter geen idee wat ze ermee moesten, wat leidde tot vertraagde adoptie en gemiste kansen.
Als we alleen al naar deze twee technologieën kijken, rijst de vraag: stoten we ons met GenAI weer aan dezelfde steen, of is drie keer echt scheepsrecht?
Social media: wat ging er mis?
Voordat we dieper ingaan op GenAI, kijken we naar de ideeën die bedrijven destijds hadden over het gebruik van sociale media. Een eental voorbeelden:
- Laten we nog even wachten… Mensen gebruikten social media zoals Facebook en Twitter volop privé, maar zakelijk wist men niet hoe het in te zetten. Dit leidde tot een (veel te) late adoptie van social media door het bedrijfsleven.
- We zetten het wel gewoon aan! Wat willen we bereiken met social media en hoe kan je het onderdeel maken van je dagelijkse business? Bedrijven gebruikten social media zonder dat ze antwoorden hadden op deze vragen.
- Wat kan je ermee? Social media werd aanvankelijk gezien als een trend, hype, of een geinige tool voor het marketingteam. De kracht ervan om je merk te versterken en in contact te komen met (potentiële) klanten werd destijds nog niet volledig erkend.
- Wat nou als…? Wat als er negatieve berichten worden gepost en deze zich als een lopend vuurtje verspreiden? Wat doet dat met onze reputatie?
- Hebben we de resources? Effectieve social mediastrategieën vereisen tijd, geld en expertise. Vaak waren de juiste middelen of skills niet aanwezig binnen de organisatie om social media goed te beheren.
- Waarom moet het opeens anders? Het integreren van social media in de dagelijkse activiteiten betekent een verandering in hoe je (samen) werkt, en veranderen is niet altijd makkelijk.
- Is het wel veilig? Vooral in de financiële dienstverlening en de gezondheidszorg waren er zorgen over de veiligheid van het gebruik.
- Wat hebben we eraan? Het meten van de ROI bleek lastiger dan gedacht, waardoor de toegevoegde waarde van social media lang onderschat of onduidelijk bleef.
Herkenbaar? Leven deze ideeën vandaag ook binnen jouw bedrijf als het gaat om GenAI?
De adoptie van GenAI: wat kan er beter?
Deze vraag beantwoorden we aan de hand van de zes fases die worden doorlopen bij het implementeren van innovatieve tech, van FOMO tot volledige integratie. We bespreken de fases hier in de context van GenAI.
- FOMO: Wat je met de technologie kan is nog niet 100% duidelijk. Wat de risico’s zijn ook niet. Maar toch heerst er nieuwsgierigheid, en het gevoel er ‘iets mee te moeten’.
- Angstig (Fearful): Het toenemende gebruik van GenAI binnen jouw bedrijf brengt zorgen over veiligheid, privacy en ethiek met zich mee. Mensen gebruiken de technologie, maar zonder gedegen plan heb je weinig zicht op hoe het wordt gebruikt.
- Nonchalant (Flippant): Je ziet de toegevoegde waarde van AI, maar hebt nog geen strategische aanpak. Gebruik is per individu verschillend, en GenAI levert je (nog) geen concurrentievoordeel op.
En hier pauzeren we even. Ongeacht de technologie of industrie, deze eerste 3 fasen zul je tijdens het verkennen van een nieuwe tool altijd doorlopen. Prima, ware het niet dat er aan iedere fase risico’s kleven. FOMO kan bijvoorbeeld leiden tot overhaaste beslissingen, angst kan omslaan in weerstand en een gebrek aan richtlijnen kan ervoor zorgen dat je het gebruik van GenAI uit het oog verliest.Wil je snel (en succesvol) aan de slag met AI? Dan is het tijd voor een plan.
- Tijd voor een plan (Formulating): Je organisatie is op allerlei manieren met GenAI bezig. Maar, wat wil je er als bedrijf mee? Om adoptie en gebruik in goede banen te leiden is het essentieel om nu jouw unieke strategie te smeden met use cases, doelen en een technische roadmap.
- De toekomst wordt tastbaar (Forging): Je experimenteert, ontwikkelt en implementeert GenAI oplossingen. Verrijk bedrijfsprocessen met GenAI en leer medewerkers de waarde maximaliseren.
- GenAI is een blijvertje (Fusing): GenAI is niet meer weg te denken uit je bedrijf. Het is het ‘collectieve brein’ van de organisatie en voegt zowel intern als extern concrete waarde toe.
Van FOMO tot Fusing: bereid je voor op GenAI
In dit blog heb je kunnen lezen dat een rommelige GenAI adoptie op de loer ligt. Zijn je mensen er al mee aan het werk? Dat is te gek! Maar, weet je ook hoe ze de tools dagelijks inzetten? Hoe zit het met data security, privacy, en ethische vraagstukken? Met GenAI gaan er vele deuren open, maar weet je wat zich achter iedere deur bevindt? Misschien bemerk je juist weerstand tegen het gebruik van GenAI. Weet je welke overwegingen daaraan ten grondslag liggen?
Van het initiële FOMO-gevoel tot het volledig integreren van GenAI in de organisatiecultuur, elke fase vraagt om een specifieke aanpak. Een goed doordacht AI plan is hierbij onmisbaar, als roadmap, als bewaker van je ambities, en als beschermer van je bedrijfscultuur.
Weten hoe AI-proof jouw organisatie is? In deze infographic leiden we je door de 6 belangrijkste stappen.