Een gepersonaliseerde klantbeleving is een uitdaging die consumentenmerken al jaren geleden zijn aangegaan. Ook binnen B2B-organisaties neemt het belang van dit vraagstuk steeds verder toe. Artificial Intelligence (AI) stelt marketeers in staat om steeds meer tijdrovende, repetitieve taken te automatiseren. Met als gevolg: meer tijd voor creativiteit en het leveren van toegevoegde waarde! We geven jou als marketeer drie handvatten om met AI aan de slag te gaan.
Chatbots vereenvoudigen het leven van klanten en customer servicemedewerkers. Niet langer moeten professionals steeds terugkerende vragen handmatig beantwoorden. En als klant ben je ook nog eens in een mum van tijd geholpen.
In bepaalde gevallen wil de klant liever wél een mens van vlees en bloed spreken. Iemand die echt luistert en hem of haar persoonlijk vertelt wat hij of zij moet doen. Alles onder het motto ‘digitaliseren waar mogelijk, maar menselijk waar wenselijk’.
Dat motto vat precies de uitdaging voor de moderne marketeer samen: wanneer maken we gebruik van digitale technologieën om taken te automatiseren? En op welk moment is het menselijke aspect leidend?
AI géén ver-van-mijn-bed-show
Artificial Intelligence (AI) ís zo’n technologie, die het leven van marketeers veel makkelijker kan maken. Een ver-van-mijn-bed-show? Nonsens, AI komt stiekem al in heel veel marketingtools en -applicaties voor!
Neem bijvoorbeeld Google Ads: de modellen die je vertellen hoe goed je advertenties zullen converteren, zijn een mooi voorbeeld van kunstmatige intelligentie in zijn meest toegankelijke vorm. En Facebook levert tegenwoordig zélf doelgroepen aan, die hoogstwaarschijnlijk het beste op je berichten zullen reageren. Kortom: marketeers gebruiken al regelmatig AI-toepassingen, zonder dat ze dit zelf doorhebben.
AI maakt marketing leuk en effectief!
Met AI ben je als marketingafdeling in staat om taken die steeds weer terugkomen en weinig waarde toevoegen aan je organisatie (en werkplezier) te automatiseren. Zoals het verzamelen van allerlei klantdata en het nauwkeurig instellen van en bijsturen op doelgroepen. Daarnaast stelt AI je in staat om daar waar je eerder op basis van onderbuikgevoel acteerde, nu datagedreven besluiten te nemen.
- Weg met het overtikken van cijfers en het samenvoegen van Excelbestanden om daarna pas conclusies te kunnen trekken. Met behulp van AI ben je in staat om direct knopen door te hakken.
- Niet meer het communicatiekanaal als uitgangspunt nemen, maar dankzij kunstmatige intelligentie je uitingen baseren op klantgedrag en -profiel.
AI in marketing: 3 handvatten
Wil je aan de slag met AI in marketing? We merken dat er nog wel wat koudwatervrees bestaat, daarom hebben we 3 praktische handvatten voor je!
Handvat 1. Ga voor balans
Alles automatiseren haalt al het menselijke uit je organisatie, maar niets automatiseren maakt je bedrijf weer inefficiënt en niet effectief. Het gaat dus om het vinden van een juiste balans, tussen mens en technologie.
Weet je al die hersendodende en repetitieve werkzaamheden te automatiseren? Zoals het omschrijven van content naar SEO of het handmatig in elkaar draaien van steeds diezelfde periodieke marketingrapportages? Dan blijft er ontzettend veel tijd en ruimte over voor jou als marketeer om innovatieve en toonaangevende marketingcampagnes op poten te zetten!
Handvat 2. Bedenk wat je met de data wilt doen
Technologie stelt je in staat om eenvoudig gebruikers- en klantdata te verzamelen. Maar goed, data zijn een verzameling van enen en nullen: uit die data wil je weer informatie halen. Over klantbehoeften, trends, liefst ook met een blik op de toekomst. Het is daarom verstandig om vooraf over twee zaken goed na te denken.
- Welke informatie je uit de data wilt halen. Wil je bijvoorbeeld ontdekken op welk moment in de customer journey de klant afhaakt? Of ben je vooral geïnteresseerd in hoe klanten uiteindelijk op je website terechtkomen?
- Welke data je precies nodig hebt om die informatie te kunnen verzamelen. Een duidelijke datastrategie is onmisbaar. Zo voorkom je dat je data verzamelt waar je toch niets mee doet en heb je wel voldoende data om waardevolle conclusies uit te trekken.
Handvat 3. Just do it!
Uiteindelijk is het ook in het geval van AI en marketing ‘gewoon’ een kwestie van doen. Zoals gezegd: marketeers maken nu al dagelijks gebruik van kunstmatige intelligentie, in veel gevallen zonder dat ze dat zelf doorhebben. En dat staat nog los van alle AI-toepassingen die we ook in ons privéleven (onbewust) gebruiken. De serie- en filmsuggesties van Netflix of de Discover Weekly-afspeellijst op Spotify. Allemaal aangeboden en samengesteld op basis van ons gedrag en geoptimaliseerd aan de hand van ons klantprofiel.
Veel marketingtools en -applicaties bevatten tegenwoordig ook AI-functionaliteiten: een ideale manier om op laagdrempelige wijze met kunstmatige intelligentie aan de slag te gaan!
AI essentieel onderdeel van personalisatie
In ons trendrapport Digital Marketing, E-commerce & Customer Services hadden we het al over één van de belangrijkste trends binnen digitale marketing: personalisatie. Geen generieke content-push meer, maar de klant benaderen met precies de juiste content, op het juiste moment en via het juiste kanaal.
Binnen deze personalisatie speelt kunstmatige intelligentie een cruciale rol. Handmatig ben je nooit in staat om op grote schaal gepersonaliseerde content aan te bieden. Geautomatiseerd en met behulp van getrainde algoritmes en doorontwikkelde modellen, behoort dit wél tot de mogelijkheden. AI maakt dus een essentieel onderdeel uit van je personalisatie-ambities.
Ga over tot actie!
Een tool die helpt bij het creëren van deze persoonlijke klantervaring is het Digital Experience Platform (DXP) van Sitecore. Naast contentbeheer, biedt het Digital Experience Platform met behulp van AI, data & analytics en marketing automation jou de kans om indrukwekkende marketingcampagnes uit te rollen. Het biedt je de ruimte om weer creatief te zijn. En let’s face it: daarvoor ben je uiteindelijk marketeer geworden, toch?