Trend 1: meer aandacht voor ethische AI
Een van de belangrijkste trends is de toegenomen aandacht voor ethische AI. Met de toenemende integratie van AI-systemen in ons leven, groeit ook het bewustzijn en de bezorgdheid over de ethische implicaties. Deze omvatten aspecten zoals gegevensbescherming, algoritmische vooringenomenheid (bias) en de transparantie van AI-besluitvormingsprocessen. De AI-wetgeving van de EU zal door steeds meer bedrijven gevoeld worden. Alleen als we erin slagen om AI-systemen te ontwikkelen die mensen vertrouwen, zullen we het volledige potentieel ervan kunnen realiseren.
Trend 2: vooruitgang in Natural Language Processing (NLP)
Natural Language Processing (NLP) gaat opmerkelijke vooruitgang boeken. Volgens Gartner gaan de mogelijkheden van NLP straks verder dan pure tekstinterpretatie en maken ze meer genuanceerde en contextbewuste interacties tussen mensen en machines mogelijk. Autofabrikant Audi integreert bijvoorbeeld de kracht van een LLM, GPT-4, in zijn spraakassistenten. Misschien zullen de eenvoudige systemen van nu dan eindelijk worden vervangen door iets intelligenters. Laten we hopen dat Apple dit voorbeeld volgt met Siri! Ook Forrester benadrukt het belang van geavanceerde NLP bij het maken van content, waarbij AI tekstcontent kan schrijven en bewerken en daarbij de menselijke stijl en creativiteit kan nabootsen.
Trend 3: AI in de gezondheidszorg
De integratie van AI in de gezondheidszorg heeft al bewezen innovatief te zijn en dat zal in 2024 niet anders zijn. De analyse van Gartner laat een significante toename zien van AI-toepassingen voor voorspellende diagnostiek, gepersonaliseerde geneeskunde en patiëntenzorgmanagement. Nu we AI kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de structuur van eiwitten te ontrafelen, zijn medicijnen op maat voor bepaalde soorten kanker niet ver weg. Machine learning maakt al lang deel uit van de geneeskunde, maar de toegang tot goedkope rekenkracht zal dit veld naar een nieuw niveau tillen.
Trend 4: autonome systemen
We maken de stap naar autonome systemen die werk uit handen nemen. Denk aan bezorgingsdrones, geautomatiseerde magazijnen en kassenbouw die evolueren door het gebruik van AI. En dan niet zozeer in de vorm van robots die handelingen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van onderhoud op basis van historische gegevens of met behulp van AI en sensordata vroegtijdig bepalen wanneer het de perfecte tijd is om te oogsten.
Trend 5: AI-reclame neemt een sprint
Tools voor het genereren van beelden zoals MidJourney, Magnificent of de geanimeerde beelden met Leonardo zullen een grote vlucht nemen. Niet alleen omdat het goedkoper is om AI te gebruiken, maar ook omdat je heel snel een groot aantal assets kunt maken. Tot nu toe kunnen we AI-gegenereerde beelden nog redelijk onderscheiden van de werkelijkheid, maar dat gaat de komende maanden veranderen. AI stelt ons in staat om binnen enkele seconden productassets te maken, zelfs als we geen echte productfoto beschikbaar hebben. AI zet dit straks ook gemakkelijk om in video met een hoge resolutie die geschikt is om tv reclames mee te maken.
Maar zoals we de afgelopen weken en maanden hebben gezien, is niets zeker in de achtbaan van AI. De vooruitgang gaat zo snel en is onvoorspelbaar, ik kan niet wachten om te zien hoe het zich gaat ontvouwen! Het is volgens mij niet de vraag óf en wannéér je met AI zou moeten starten, maar zet vandaag de eerste stappen. Het potentieel en de toekomstige kansen zijn eindeloos. Macaw helpt je daar graag mee. Met onze AI Roadshow en Design Sprints laten we je zien hoe je snel de eerste experimenten en use cases met AI opzet voor jouw organisatie.