Artifical Intelligence (AI) is tot nu een ongekende rollercoaster geweest. De gebruikersaantallen van ChatGPT zijn enorm. Ongeveer ieder bedrijf in de wereld onderzoekt de mogelijkheden, en de vooroplopende spelers zijn druk aan het experimenteren. De technologie ontwikkelt zich stormachtig. De keerzijde? Die is er. Het gevaar van digital sameness ligt op de loer. Blijf vooral experimenteren met nieuwe oplossingen.
Het is even wennen: technologie die zich in zo’n razend tempo ontwikkelt, hebben we nog nooit meegemaakt. En als bonus heeft die technologie een heel klantvriendelijke instap; het is eigenlijk heel verwonderlijk dat iedereen gebruik kan maken van AI zonder de tussenkomst van een data scientist. Een gebruiker kan meteen aan de slag met experimenteren.
De beloftes zijn er dus. Nu komt het aan op de juiste invulling. Voor een marketeer verandert ook de mindset, want AI verschilt enorm met hoe we eerst IT gebruikten. Als een computer iets berekende, was het waar. Nu is er AI, dat door mensen getraind is; kun je dat voor waar aannemen? Vroeg of laat gaan we in die valkuil lopen. Het is een denkfout dat AI-antwoorden de waarheid in pacht hebben. Er komt dus nog wel een terugslag van de AI-hype, waarbij mensen zullen beseffen dat ze zelf moeten blijven nadenken.
Loslaten en opnieuw beginnen
De meeste bedrijven en werknemers adopteren AI dus snel, maar dat doen ze wel vanuit bestaande paradigma’s. Ze vragen zich nu vooral af hoe ze hun huidige realiteit kunnen versnellen. Echte productiviteit zullen we bereiken als we die denkwijze kunnen loslaten en anders gaan nadenken hoe we werken, hoe we met klanten omgaan en hoe we de keten organiseren. Daar komt pas de echte versnelling.
De volgende stap: hoe word je onderscheidend dankzij AI? Dat zit ‘m met name in de mens: zijn je werknemers in staat om de technologie slimmer en beter te gebruiken dan de concurrent? Je hebt immers allebei toegang tot dezelfde technologie – daar ontstaat ook het gevaar van digital sameness; iedereen ontwikkelt dezelfde oplossingen, met het gevaar van eenheidsworst op de markt. De AI-revolutie stelt je in staat om gerichte vragen te stellen. Als je leert de vragen net even anders en beter te stellen, dan lig je voor. Dat betekent dat je je natuurlijke taal moet aanpassen. En dat is lastig, want goed gebruik van AI vereist dat we onze communicatie die we al duizenden jaren gewend zijn, veranderen.
Train je mensen in AI-gebruik
Prompting, de techniek die gebruikt wordt om AI-systemen de juiste vragen te stellen, is dan ook bezig aan een opmars. Iedere marketeer die AI wil inzetten voor zijn werk, zal deze skills moeten aanleren; het is dé poort naar onderscheidend gebruik van AI. De keerzijde? De keuze aan technologieën en programma’s is zo uitgebreid, dus waar begin je? Voldoet een platform of tool aan je wensen en eisen? Belooft het je werk te vereenvoudigen? Foute keuzes zijn zo gemaakt. En als je wel de goede keuze maakt, zorg dan dat je mensen het ook kunnen gebruiken; train ze erin.
Bedrijven zijn zich er ook van bewust. We merken dat steeds meer klanten open staan voor design sprints en design thinking-technieken. Die gebruiken ze om in workshops te komen tot waarde. Alle communicatie en actiepunten die hieruit voortkomen, kun je direct inzetten in je dagelijkse projecten. Dat levert flinke tijdwinst op. Een simpel voorbeeld: laat Teams de meeting notes genereren, dat bespaart het maken van notulen, zo’n klus waar al niemand zin in had.
Het is zomaar een voorbeeldje. Maar blijf experimenteren. We hebben nu het idee dat de ontwikkelingen rond AI hard gaan, maar ergens in ons achterhoofd zegt een stemmetje dat we eigenlijk nog niet eens begonnen zijn.
Meer weten? Macaw Podcast: Review & preview op AI-ontwikkelingen
In deze podcast blikken we terug op de OpenAI ontwikkelingen van het afgelopen halfjaar, en natuurlijk doen we ook een preview naar de kansen die zich komende maanden aandienen.