Hybride samenwerken steeds meer de norm
Na een periode van hoofdzakelijk op afstand met elkaar samenwerken, zien we dat steeds meer organisaties in staat zijn te schakelen tussen kantoor en thuiswerkplek. De eerste kop koffie van de dag, op de zolderkamer of aan de keukentafel, wordt weer afgewisseld door een spontaan gesprek bij het koffiezetapparaat.
Of het bedrijfsleven weer terugveert naar de traditionele 40 uur buitenshuis? Daar hebben we zo onze twijfels bij en de cijfers staven dit. Zo voorspelde Gartner eind vorig jaar al dat maar liefst 51% van de kenniswerkers wereldwijd (deels) remote werkt. Hybride samenwerken, dus zowel fysiek als online, lijkt steeds meer de norm te worden.
Hybride werken faciliteren cruciaal in de war on talent
Aan jou als organisatie de taak om deze behoefte aan het combineren van thuis- en buitenshuis werken organisatorisch én technologisch te faciliteren. Niet alleen omdat je medewerkers hier veel gelukkiger van worden, maar ook gezien de war on talent. Die is vandaag de dag heviger dan ooit. Van horeca tot IT: het personeelstekort was zelden zo groot en zit de groei van bedrijven inmiddels fors in de weg.
Wil je talent aantrekken en ervoor zorgen dat ze ook bij je blijven? Dan zal het thema ‘Employee Empowerment’ bovenaan je beleidsagenda moeten staan. En dat gaat véél verder dan een ruime hoeveelheid vakantiedagen en een hoger salaris. Het gaat onder meer om het faciliteren van hybride (samen)werkvormen, maar ook om zaken als het bieden van purpose en een goede balans tussen werk en privé. Al met al speelt binnen Employee Empowerment de digital workplace dus een cruciale rol.
Faciliteer je firstline worker
Digital work vormt het scharnierpunt binnen moeiteloos met elkaar samenwerken. De digitale werkplek vormt het startpunt van ieders werkdag, of diegene zich nou op kantoor bevindt, thuiszit of bijvoorbeeld op de werkvloer staat. Met name die laatste groep blijkt amper digitaal te worden gefaciliteerd. Terwijl juist deze firstline workers – de mensen bij de servicebalie, de verkoopmedewerkers in de winkels en de monteurs die de straat op gaan – hét visitekaartje van je organisatie zijn.
Zij willen én kunnen met digitale tools aan de slag, zo blijkt ook uit onderzoek, maar ze worden nog veel te vaak overgeslagen, ten faveure van bijvoorbeeld een marketingtoepassing of een klantportaal. Terwijl de firstline worker zich bij uitstek in de positie bevindt om je klanten een optimale ervaring te bieden.
Meer belangrijke trends in ons trendrapport Digital Work!
Het digitaal faciliteren van je firstline workers is een van dé 6 trends rondom de digitale werkplek, die we destilleerden uit gesprekken met talloze klanten en onze (kennis)partners, waaronder Microsoft en Gartner. Wat er nog meer speelt rondom digital work? Dat lees je in ons trendrapport Digital Work. Ook geven we je enkele key takeaways, waar je direct mee aan de slag kunt.