De keuze aan technologieën om in te zetten voor je bedrijfsvoering lijkt tegenwoordig al eindeloos, en het aanbod groeit maar door. Gelukkig worden we steeds behendiger in het snel en gemakkelijk implementeren van deze technologieën. Voor composability, ofwel de samenstelling van verschillende bouwstenen in je bedrijfsvoering, is het bij digitale transformatie van belang om precies de juiste tools en technologieën te omarmen en in te zetten. Passend bij het bedrijf, de medewerkers, maar ook bij de tijd waarin we ons nu bevinden en de klantbehoeften.
Composable zorgt voor meer flexibiliteit en ruimte
Een organisatie met een composable werkwijze bestaat uit een bedrijfsarchitectuur met makkelijk wisselende onderdelen. Die onderdelen zijn stuk voor stuk ingebracht naar aanleiding van nieuwe inzichten, ideeën vanuit medewerkers of klantbehoeften en zijn makkelijk aan te passen. Wil je als organisatie dus met een nieuwe tool werken, dan is dat dankzij je composable werkwijze makkelijk te realiseren en door te voeren. Zo blijven kleine wijzigingen ook daadwerkelijk klein, maar maken ze de bedrijfsvoering wel makkelijker en efficiënter. Daarmee zet je weer stappen. Een composable organisatie zorgt zo voor meer flexibiliteit en ruimte voor andere zaken in het team. Je creëert ruimte voor creativiteit, consistentie, maar ook tevredenheid onder werknemers.
Nieuwe ontwikkelingen helpen en vormen geen gevaar
Een andere factor die bijdraagt aan een composable organisatie en een moderne bedrijfsstrategie is de omarming van nieuwe ontwikkelingen. Een daarvan is je niet ontgaan: de opkomst van Artifical Intelligence tools, zoals ChatGPT. Een echte paradigm shift, volgens ons. AI-Tools hebben straks enorme invloed op onze manier van werken. De tool is inzetbaar voor talloze doeleinden, zoals marketingactiviteiten, maar ook binnen de organisatie is het in te zetten. In feite kan het een deel van ons werk vervangen, zoals het schrijven van webteksten of SEO-blogs, maar wij zien het juist als hulpmiddel dat je zou moeten inzetten ter ondersteuning.
De tool kan werknemers bijstaan, door ‘makkelijke’ taken op te pakken. Zo kunnen werknemers hun tijd anders inrichten en nog meer kunnen excelleren in hun specialisme. Ze houden meer tijd over voor de creatieve kant van hun werk. Een ander fenomeen dat aandacht verdient, is het toepassen van 3D. Dit is bij uitstek een tool waarmee je de nieuwe generatie consumenten, jongeren tot eind twintigers, kunt aanspreken.
De juiste balans
Zeker in het huidige medialandschap met oneindig veel tools en technologieën is het best spannend om bepaalde keuzes te maken. Soms zie je door de bomen het bos niet meer, dat horen we veel terug. Daarnaast heeft iedereen een mening, een eigen strategie of een nieuw idee. Daarom is er in iedere organisatie iemand nodig die voor een juiste balans zorgt en nuance aanbrengt. Iemand die de kracht van de organisatie ondersteunt met de juiste tools en technologieën en daardoor de efficiëntie van de organisatie bevordert. Die balans biedt weer ruimte in het budget en de geestelijke vrijheid. Dan ben je in staat om je te richten op de fundamentele krachten van je organisatie.
In onze podcast gaan we dieper in op composability en nieuwe marketingtechnieken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk onze eerste aflevering: