Nu de zomer ons tegemoet lacht, zijn bedrijven op zoek om naar manieren om producten te laten schijnen. Marketeers richten zich op het behalen van positieve resultaten zoals het vergroten van de naamsbekendheid, het genereren van leads, het creëren van een goede customer lifetime value en het succesvol introduceren van nieuwe producten en diensten. Om dit na te streven, wordt er steeds meer content geproduceerd. Volgens gegevens van WordPress, creëren zijn gebruikers maandelijks ongeveer 70 miljoen nieuwe posts. Een immense hoeveelheid die voor meerdere uitdagingen zorgt.
Content staat verspreid
Wanneer we kijken naar alle content, denk aan landingspagina’s, blogs, video’s, socialmediaposts, podcasts, presentaties, foto’s, nieuwsbrieven, FAQ’s, illustraties, reclames, infographics en ga zo maar door – blijkt dat de content overal en nergens staat. Het is versnipperd opgeslagen op verschillende systemen binnen en buiten de organisatie. Dat leidt tot veel verloren tijd en ergernis. In het rapport ‘The State of Universal Content Management 2020’ van London Research geeft meer dan de helft van de 700 ondervraagde marketeers, professionals en hun bureaus aan dat veel tijd wordt verspild aan het zoeken naar content. Verder geeft 63% aan niet te beschikken over een gecentraliseerde hub voor het beheer van content.
Verwachtingen van klanten
Klanten verwachten relevante, gepersonaliseerde content van hoge kwaliteit. Als je (op internationaal niveau) content moet creëren en beheren, kun je niet om de volgende punten heen:
- Focus op “humanized” content
Eerlijke, doordachte en inspirerende content die bij je merk hoort en waardoor je een eigen stempel kunt drukken op de content die je publiek aanspreekt. Houd daarbij rekening met je doelgroep en hun persoonlijke voorkeuren. Die voorkeuren kunnen per locatie verschillen. Een boodschap of een visueel element kan in een bepaald land of bepaalde regio bijvoorbeeld totaal anders worden waargenomen. - Focus op intentie
Om onderscheidend te zijn, moet er een kritische focus liggen op de intentie. Het is vooral belangrijk om het ‘waarom’ te begrijpen naast het gebruikelijke ‘waar’. Dit begrip helpt bij het plannen en maken van aansprekende, onderscheidende en waardevolle content. - Data en automatisering
Gebruik marketingtools om gefundeerde beslissingen te nemen. Net als het weer, is er niets zo veranderlijk als de wereld waarin we leven. De wensen en behoeften van je doelgroep zijn geen vast gegeven. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent en speel hierop in met relevante en authentieke content. - Proliferatie van content
Naast de inhoud van de content is de manier waarop informatie wordt gepresenteerd van belang. Zowel video, audio als visuele content is in opkomst en volgens Content Marketing Institute is video zelfs de topinvestering voor B2B-merken in 2022. - Creëer verbinding
Het verweven van contentformats en samensmelten van AV/VR en audio zorgt ervoor dat gebruikers zich meer kunnen verbinden met jouw verhalen. Wanneer ze iets kunnen lezen, zien, horen of zelfs ruiken en aanraken, is de emotionele reactie op de content veel sterker.
Diverse kanalen
Een andere complicerende factor is de hoeveelheid aan kanalen waar content gedeeld kan worden. Alleen al je video kun je op tientallen plekken plaatsen, waaronder TikTok, Twitch, YouTube, LinkedIn, Vimeo, Instagram en Facebook. Dat alles tezamen maakt het voor de marketeer niet gemakkelijker en leuker.
Wat te doen?
Om het gehele proces van strategie, tot creatie, plaatsing en analyse te verkorten, te vergemakkelijken en te verbeteren zijn een tweetal instrumenten noodzakelijk.
Een content lifecylce
De content lifecycle maakt duidelijk hoe en waar content gecreëerd wordt, hoe deze content wordt gebruikt, gecombineerd wordt met andere content, en opnieuw wordt ingezet; hoe je de content bijhoudt; en het succes ervan evalueert. Het vormt de basis van een uitmuntend marketingproces en een efficiënte output.
Een content hub
Een centrale online plek waarin je alle soorten content gestructureerd kunt plaatsen en waarin het contentproces wordt gedefinieerd. Simpelweg faciliteert het de creatie en distributie van de juiste content. De hobbels op de weg kunnen voor marketeers als sneeuw voor de zon verdwijnen als ze een geïntegreerde, gepersonaliseerde en strategische aanpak van content management hanteren. Hierdoor schieten de kwaliteit en het engagement omhoog en kan de aandacht van de doelgroep behouden worden. Consistentie kan bovendien bijdragen aan een positievere merkperceptie. En een content hub zorgt voor meer zichtbaarheid, autoriteit, leads, inzichten en controle. Alles om een sterker merk neer te zetten, en de doelen te bereiken. Kortom, de marketeer krijgt zijn plezier terug en kan de toekomst zonnig en succesvol tegemoetzien! Meer weten? Lees ons whitepaper over content hub.