CTO’s van Nederland, hebben jullie ook het gevoel achter de feiten aan te lopen? De toenemende data-aanvragen uit de organisatie kosten enorm veel tijd. Tegelijkertijd willen afdelingen aan de slag met nieuwe applicaties én moet de data daaruit direct voor ze werken. Dat is nogal een opgave, want je hebt je handen al vol aan het beheer van het data- en applicatielandschap. Zou je ook niet willen dat technologie 9 keer beter voor jou en je organisatie werkt? Lees hieronder de meest voorkomende uitdagingen en de waarde van een customer data platform als oplossing!
Data klaarzetten kost veel tijd
Klanten van nu willen online en offline op hun wenken bediend worden en dat is jouw organisatie niet ontgaan. Marketing en sales hebben steeds meer data nodig om die klant zich koning te laten voelen. Afdelingen vragen daarom regelmatig nieuwe velden in de dataset en nieuwe klantgegevens uit allerlei bronnen. En dat moet ook snel mogelijk gebeuren, zodat zij hun klanten direct kunnen bereiken op basis van de nieuwste gegevens. Het lastige is dat klantdata zich bij de meeste middelgrote organisaties in minimaal 25 verschillende systemen bevinden. Dat betekent werk aan de winkel, veel werk aan de winkel.
Applicatielandschap verandert continu
Heb je wel de tijd om snel de datavraag van marketing en sales te kunnen beantwoorden? Afdelingen vragen niet alleen naar steeds meer data, ze starten ook regelmatig met nieuwe tools. Deze moet je allemaal integreren in je applicatielandschap. Het is alsof je continu je huis verbouwt en het huis ondanks de verbouwing het iedereen naar de zin moet maken. IT wordt geacht betrouwbaar te zijn, optimaal te presteren en altijd de governance en security te waarborgen.
Onvoldoende waarde uit de applicaties
Een versnipperd datalandschap geeft niet alleen veel beheerlast, het geeft ook een onvolledig klantbeeld. Marketing, sales en de klantenservice werken allemaal vanuit hun eigen datasilo en hebben daardoor allemaal een ander beeld van dezelfde klant. De gevolgen: sales mist kansen, marketingacties sluiten niet optimaal aan en de klantenservice kent de klant niet goed genoeg. Je haalt dus niet de volledige waarde uit alle tools en uit de organisatie.
IT moet werk uit handen nemen
Technologie werkt nu meestal niet optimaal voor je collega’s. Het datamanagement is niet je van het, een integraal klantbeeld mist en collega’s moeten lang wachten op hun data. Daarnaast ben jij veel tijd kwijt met het klaarzetten ervan. Het probleem hierbij is dat CTO’s als eigenaar van de IT hierop worden aangekeken. Dit moet anders! IT en data moeten juist werk uit handen nemen, een solide basis vormen en een volledig klantbeeld geven.
Automatische dataverzameling werkt voor iedereen
Met een Customer Data Platform realiseer je zo’n volledig klantbeeld. Het platform verzamelt klantdata uit al je on- en offline kanalen en maakt hier één 360-graden klantprofiel van. Dat stelt marketing, sales en de klantenservice in staat om veel gerichter te werken. Hoe zou het zijn als alle data automatisch vanuit verschillende afdelingen samenkomen? Dat scheelt CTO’s veel werk en tegelijk kan de organisatie sneller aan de slag met álle relevante data. Dankzij het eenvoudig vergelijken en verrijken van data haalt je organisatie nu ook veel meer waarde uit die gegevens.
9 voordelen van een geïntegreerd dataplatform
Het is de hoogste tijd voor data-integratie via een Customer Data Platform. Jij wil ook één solide, schaalbaar en veilig platform waar alle data automatisch bij elkaar komen en waar je IoT, chatbots en allerlei apps eenvoudig integreert. Dit geeft een aantal grote voordelen:
- Geautomatiseerde dataverzameling
- Integrale governance en security
- Minder beheerlast
- Meer grip op data
- Nieuwe technologie eenvoudig te integreren
- Betere ondersteuning van de afdelingen
- Meer rendement uit de tooling
- Hogere klanttevredenheid
- Meer waardering voor IT
Behapbaar en financieel verantwoord
Voor veel CTO’s is het bij elkaar brengen van alle data van de organisatie een uitdagende klus. Het is juist de kunst is om dit niet in één keer te doen, maar stap voor stap. Per stap moet dan de zwaarte en het gewicht, zowel technisch als financieel, meegroeien met de snelheid van het implementeren. Wil je weten hoe zo’n dataplatform er technisch uitziet en hoe je het stap voor stap en financieel verantwoord implementeert? Download dan nu het customer data platform whitepaper en lees hoe dit platform jouw werk makkelijker maakt en de organisatie in staat stelt klanten beter te binden.
Het Customer Data Platform in de praktijk
Samen met Macaw maakte schade-specialist CED van data het middelpunt van de organisatie. Middels een dataplatform behalen zij veel efficiëntie en zetten ze data organisastiebreed in om antwoord te geven op businessvraagstukken. Een voorbeeld kan zijn: Hoeveel schadesclaims zijn veroorzaakt door aardbevingen in Groningen? Of: Bij hoeveel autoschades was zware regenval de oorzaak? Lees hier meer over de volledige business case.