Als IT-afdeling balanceer je op een gigantisch koord, gespannen tussen bergen van uiteenlopende belangen. Je wilt innoveren, maar tegelijkertijd liggen de dagelijkse werkzaamheden te wachten. Daar komt bij dat een groot deel van het budget opgaat aan beheer van bestaande systemen, terwijl je eigenlijk in wilt zetten op nieuwe technologie en data. Ondertussen wil je als financiële organisatie meer toegevoegde waarde wil leveren richting je klant en is diegene niet bereid om meer te betalen voor jouw dienstverlening. Excelleer daarom in het faciliteren van je IT’ers en zie wat je ervoor terugkrijgt: gelukkige en verantwoorde medewerkers die de toekomst aankunnen. Sterker nog: die de toekomst vormgeven.
MiFID II, Basel IV, PSD2: allemaal financiële wet- en regelgeving die qua thematiek behoorlijk uiteenlopen maar hoe dan ook één ding gemeen hebben: tonnen aan werk voor de IT-afdeling. Of het nu gaat om het doorrekenen van de kapitaaleisen of het gereedmaken van een module waarmee een klant in één klik toegang verleent tot zijn of haar gegevens en betaalgedrag: trek er maar budget en mankracht voor uit. Innoveren? Jullie hebben het al druk genoeg met überhaupt compliant blijven.
“IT is een kostenpost”
De waan van de dag regeert. Om je heen zie je vlotte startups uitgroeien tot stevige fintechs, terwijl in je eigen organisatie wel steeds meer taken gedigitaliseerd worden. Je voldoet dan wel aan de gestelde wetten en regels, maar de digitale transformatie die nodig is om de strijd aan te gaan met al die techbedrijven blijft uit. Intern zien veel mensen de IT-afdeling daarom als een kostenpost: je stopt er geld in, maar er komt niets uit. Terwijl je met je team er álles aan doet om ervoor te zorgen dat jouw organisatie meer toegevoegde waarde kan leveren aan de klant, zonder dat die daar meer voor hoeft te betalen.
Paradigmashift
Er moet overduidelijk iets veranderen, wil je de strijd op het veranderende speelveld niet verliezen van innovatieve nieuwkomers en traditionele spelers die wél doorpakken. Hiervoor is een paradigmashift noodzakelijk: besef dat je niet kunt excelleren in je dienstverlening als je IT’ers alleen maar bezig zijn overal brandjes te blussen. Zij zijn niet alleen diegene die de digital workplace up and running houden, ze zijn ook diegene die de digital workforce gestalte moeten gaan geven. Excelleer daarom in het faciliteren van je IT’ers. Je krijgt er gelukkige, effectieve medewerkers voor terug.
Van beheer naar regie
Veel IT-afdelingen zijn nog georganiseerd langs de best practices uit het “on premise” tijdperk. Dit past niet meer in de tijd dat IT uit de cloud in overvloed beschikbaar is. Zelf aan de knoppen draaien is niet altijd meer nodig. De organisatie leiden in het maken van de juiste keuzes en sturen naar een effectieve inzet van innovatieve technologie is nu juist de uitdaging. Een uitdaging waar de gemiddelde IT-medewerker graag mee aan de slag gaat. Maar dat vereist wel een verschuiving van beheer naar regie. Eigenlijk van servicegericht naar product gedreven; niet zorgen dat het beschikbaar is, maar zorgen dat het gebruikt wordt.
Ondernemerschap
Pas wanneer je in gesprek gaat met je IT-medewerkers, kom je er achter hoe ze eigenlijk echt werken en welke tools en diensten ze wel (en niet) willen gebruiken. Aan jou de taak dit te vertalen naar de werkvloer. Doe je dit, dan zul je zien dat je medewerkers dit terugbetalen met eigenaarschap: ze ontfermen zich echt over hun taken en nemen er de volle verantwoordelijkheid voor.
Het optimaal faciliteren van je medewerkers zorgt daarnaast voor een stukje ondernemerschap: er komt ruimte voor creativiteit en out-of-the-box denken. De focus op de menselijke kant van digitaal transformeren brengt de innovatiekracht, die er eerder wel was maar geen ruimte kreeg om te ontkiemen, naar boven. Medewerkers komen met nieuwe ideeën die de organisatie wendbaarder en flexibel maken. Precies datgene wat jouw financiële instelling nodig heeft om in te kunnen spelen op de veranderende behoefte van je klanten.
Challenge accepted?
Het vergt doorzettingsvermogen om oude werkwijzen los te laten en te vervangen door nieuwe perspectieven. Merk je dat je organisatie wel overtuigd is van digitale tools, maar dat de waan van de dag jullie hindert om daadwerkelijk te transformeren? We helpen jullie graag op weg! In onze whitepaper ‘Van digitaliseren naar transformeren in finance’ vind je alvast enkele concrete handvatten.