Data is anno 2023 wederom het gesprek van de dag. Ditmaal gevoed door de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en de nauwe band tussen data en AI. We staan aan de vooravond van een omslagmoment – een transformatie die diepgaander is dan ooit tevoren. Waarom is deze periode zo intrigerend? Wat is het verschil met andere hypes van de afgelopen jaren? En hoe speel je als organisatie slim in op deze ontwikkelingen? Die vragen beantwoorden we in dit blogartikel met de hulp van onze experts Jack Klaassen (Director Innovations & Technology) en Harry Boers (Business Developer).
Van terugkijken naar vooruitkijken
Iedere organisatie voelt, ziet en hoort dat AI een ongeëvenaarde impact heeft. Het roept een gevoel van urgentie en spanning op. Dit gevoel wordt gevoed door de manier waarop AI ons persoonlijke leven beïnvloedt en onze manier van werken kan veranderen. AI gaat ons niet alleen helpen om de productiviteit te verhogen en zichtbare en tastbare processen te verbeteren, maar verandert ook de toekomst hoe bedrijven omgaan met rapportages en analyses.
Jack Klaassen, Director Innovations & Technology bij Macaw: “Als je naar het verleden kijkt van BI & analytics zijn er drie belangrijke momenten geweest. In de jaren 80 en 90 zijn we stapsgewijs begonnen met het rapporteren op basis van data. Aan het begin van deze eeuw zijn we data gaan analyseren en verrijken. De derde stap zetten we nu door data en AI te combineren. Daardoor kunnen we de stap zetten naar analyses om de toekomst te voorspellen. Of we vragen AI om acties aan te bevelen die we kunnen ondernemen om bepaalde uitkomsten te beïnvloeden.”
“We staan aan het begin van de vierde industriële revolutie: de tijd van autonome systemen. Deze AI-revolutie wordt deels aangewakkerd vanuit leveranciers van technologie en software, maar ook door de brede participatie vanuit diverse industrieën. Organisaties beseffen zich heel goed dat als zij de sprong niet wagen, dat hun concurrenten dat wel doen”, vult Harry Boers, Business Developer, aan.”
De rol van data en AI
Data en AI zijn volgens Boers en Klaassen belangrijke randvoorwaarden in deze revolutie. Bedrijven zijn al jaren bezig om hun data-huishouding op orde te krijgen. Organisaties zijn veel meer data gaan verzamelen en de data is ook diverser geworden. Klaassen: “Waar in het verleden alle rapportages gebaseerd waren op de informatie in een ERP-systeem, zijn daar in de loop der jaren ook andere bronsystemen en externe bronnen – zoals social media – bijgekomen. In het verleden was het haast onmogelijk om goede voorspellingen te doen op basis van die brei van informatie. De cloud speelde een centrale rol om dit te veranderen. Het stelde bedrijven in staat om grote hoeveelheden (diverse) data bij elkaar te brengen in één omgeving, data sneller te verwerken en de weg vrij te maken voor de rekenkracht van AI voor geavanceerde analyses, voorspellingen en aanbevelingen.”
Unleash the beast
De mogelijkheden van data en AI maken veel organisaties enthousiast. Maar waar moeten ze beginnen? Klaassen: “Door AI eerst te introduceren binnen de bestaande context van de organisatie, zodat medewerkers vertrouwd raken met de technologie. Wanneer er een basisniveau van begrip is bereikt, kunnen out-of-the-box oplossingen worden overwogen. We hebben drie stappen op een rij gezet om je verder te helpen.”
Stap 1 – Ontdek en experimenteer
De eerste stap is om te beginnen met het verkennen van AI door met verschillende vormen ervan te experimenteren. Hierbij is het belangrijk om niet alleen te focussen op bekende tools zoals ChatGPT, maar om oplossingen te zoeken die specifiek aansluiten op de unieke situatie van de organisatie.
Stap 2 – Bepaal wat nog mist
Door te pionieren en te experimenteren gaan business en IT tegen problemen aanlopen. dat het (master) data management niet op orde is of de security niet het beoogde niveau heeft. Kijk welke zaken cruciaal zijn, prioriteer ze en stel vast wat ervoor nodig is om dat op orde te brengen.
Stap 3 – Bereid je organisatorisch voor
Als de business een stap verder is, is het mogelijk om AI naar een hoger niveau te tillen en de echte versneller te ontdekken. De derde stap is gericht op het optimaal inrichten en faciliteren van de organisatie om nieuwe AI-gedreven initiatieven snel te adopteren. Het doel is om deze werkwijze in elk aspect van de organisatie te laten doordringen.
Door deze gecombineerde aanpak wordt de organisatie gestimuleerd om zich volledig open te stellen voor AI-gedreven initiatieven en ontstaat een cultuur waarin het werken met AI een natuurlijk en essentieel onderdeel is geworden van de bedrijfsvoering.