Wie master data management (MDM) met succes wil implementeren en onderhouden, moet vooraf goed nadenken over het eigenaarschap ervan. Waar beleg je dat, en waarom? Alle aandachtspunten op een rij.
“Denk je na over MDM in jouw organisatie? Sta dan ook even stil bij het eigenaarschap”, adviseert Macaw’s Data Advisor Martijn Muilwijk. In de praktijk ziet hij regelmatig dat organisaties ownership vergeten of overslaan, zodra ze eenmaal enthousiast met MDM willen beginnen. “Als er niemand eigenaar is, of meerdere mensen zijn eigenaar, gebeurt er niks. Of het wordt een halfbakken project. Maak van MDM altijd een boardroomtopic en zorg dat het ingebed is, dat de eigenaar tijd, energie en investeringsmogelijkheden heeft om er echt goed mee aan de slag te gaan.”
Functioneel eigenaarschap van master data management
Hoewel veel organisaties denken dat het eigenaarschap van master data management bij IT moet liggen, komt Martijn met een andere insteek. “Master data management is een strategisch project, maar het risico bestaat dat het snel gaat voelen als een technisch topic”, zegt hij. “Wees je daarvan bewust. Maak onderscheid tussen functioneel eigenaarschap en technisch eigenaarschap: het functionele eigenaarschap beleg je het beste in een businessunit, zoals logistiek of commercie. Het technische stukje, de ondersteuning en het faciliteren, ligt dan bij IT.”
Eigenaarschap op c-levelniveau
Bij de keuze voor een persoon in die businessunit die het eigenaarschap op zich gaat nemen, is het belangrijk om voor c-levelniveau te kiezen. Dat heeft te maken met:
- Strategische visie en prioriteit
Een eigenaar op c-levelniveau in een specifieke businessunit geeft master data management een strategisch belang binnen de organisatie. Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat MDM prioriteit heeft en een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie vormt.
- Betrokkenheid van businessunits
Met een eigenaar op c-levelniveau voorkom je dat master data management alleen een IT-aangelegenheid is. Vanuit de businessunit kan de eigenaar er een gedeelde verantwoordelijkheid van maken voor hele organisatie, en kan hij de betrokkenheid vergroten.
- Overbrugging tussen business en IT
MDM is vaak een brug tussen zakelijke behoeften en technische uitvoering. Een c-level eigenaar kan fungeren als schakel tussen de business en de IT-afdeling, waardoor een effectieve samenwerking en gemeenschappelijke doelen ontstaan.
- Besluitvorming en resourcetoewijzing
Een c-level-eigenaar mag beslissingen nemen en middelen toewijzen aan het MDM-initiatief. Dit zorgt ervoor dat het project de nodige ondersteuning en investeringen krijgt, om zo echt succesvol te zijn.
- Continuïteit en lange termijnvisie
Het aanstellen van een c-level eigenaar geeft master data management continuïteit op lange termijn. Deze persoon kan een lange termijnvisie ontwikkelen en waarborgen.
Strategische bruggenbouwer
En zijn er dan nog eigenschappen van de owner die bijdragen aan een succesvol MDM-traject? “Het moet een bruggenbouwer zijn die organisatiebreed verbindingen kan leggen, mensen mee krijgt en die strategisch kan denken. Liefst met affiniteit met data, iemand die vanuit de user-kant een bepaalde drive heeft. Master data management is een lange termijnproject, dus een lange adem en kleine stapjes kunnen nemen terwijl je groots denkt is cruciaal”, aldus Martijn. “Zo ga je met MDM echt richting waardevolle data, die bijdraagt aan betere besluitvorming en meer bedrijfswaarde.”
Zelf aan de slag met master data management?
Klaar om concreet stappen te zetten in master data management? Meld je nu aan voor onze workshop Master Data Management in a day. Hierin laten we je zien wat er binnen jouw organisatie mogelijk is op het gebied van master data management en begeleiden we je bij het ontwikkelen van een stevige business case voor jouw MDM-initiatief. We bespreken hoe je draagvlak kunt creëren, stellen een roadmap op en definiëren een teamsamenstelling, zodat jouw organisatie de volgende stappen naar datavolwassenheid kan zetten.