De financiële en verzekeringsmarkt heeft het afgelopen decennium een enorme metamorfose ondergaan. Nieuwe fintech-bedrijven brachten disruptie, en de sector zoekt naar nieuwe technologische innovatie, zoals AI en blockchain. Tegelijk hebben bedrijven in deze sector te maken met cybersecurityrisico’s en veeleisende klanten. Hoe blijf je snel en wendbaar, en hoe pas je je applicatielandschap aan aan alle eisen en wensen? Het is tijd voor App Innovation.
ING werkt samen met Ockto Technology om het hypotheekaanvraagproces van ING verder te digitaliseren. Rabobank investeerde in de online hypotheekmakelaar Trussle om hypotheekprocessen te verbeteren. ABN Amro biedt samen met Subaio een abonnementbeheerfunctie aan in de Grip-app en Triodos Bank integreert Artesian Solutions, een holistisch relatiebeheerplatform, in het onboardingproces, om dit proces te vergemakkelijken en te versnellen.
Zomaar een paar voorbeelden van innovatief denken in de financiële sector. Maar hoe breng je innovatie succesvol tot stand? Met de stormachtige groei van fintech zijn er allerlei krachten in de markt die goed gemonitord moeten worden door financiële bedrijven. Om competitief te blijven is technologie hard nodig; technologie is immers de differentiator en levert onderscheidende diensten voor zowel medewerkers en klanten.
Legacy vs. Innovatie
Financiële instellingen worden dus uitgedaagd te investeren in nieuwe technologie, terwijl ze vaak kosten omlaag moeten brengen en moeten voldoen aan toenemende regelgeving. Zie daar het speelveld van de financiële markt. Met name de oudere financiële instellingen, waaronder veel banken, worstelen met hun legacylandschap. Klanten en medewerkers verwachten innovatie en klantvriendelijke, technologische oplossingen, maar de vaak verouderde systemen staan dat in de weg. Nieuwkomers zijn goed toe in staat tot vernieuwing omdat ze geen legacy hebben en zonder voorgeschiedenis kunnen ondernemen. Bij deze bedrijven ontstaan de revolutionaire ideeën om een markt op z’n kop te zetten. Ze hebben ook de agility om dat te doen.
Banksystemen draaien op over het algemeen op archaïsche servers. Er is een grote kloof tussen echte innovatie en door legacy afgeremde organisaties. Bij hen speelt dus niet alleen de roep om innovatie, maar ook de vraag hoe om te gaan met de legacy.
De financiële sector wordt dus geconfronteerd met een aantal technologische uitdagingen;
- Cybersecurity: Het toenemende gebruik van technologie door banken heeft geleid tot een toename van cyberaanvallen en datalekken. Banken moeten voortdurend investeren in nieuwe beveiligingsmaatregelen om te voorkomen dat hun systemen worden gehackt en om gevoelige klantgegevens te beschermen.
- Technologische veroudering: Veel banken werken met verouderde IT-systemen die moeilijk te onderhouden en te upgraden zijn. Dit kan leiden tot vertragingen bij het verwerken van transacties en kan het voor banken moeilijker maken om te concurreren met meer agile fintech-bedrijven.
- Regeldruk: Banken en verzekeraars zijn onderworpen aan strenge regelgeving op het gebied van data, privacy, anti-witwaspraktijken en kapitaalvereisten. Het naleven van deze regels is een uitdaging voor instellingen die hun IT-systemen moeten aanpassen om aan de vereisten te voldoen.
- Digitalisering: Steeds meer bankdiensten worden gedigitaliseerd en klanten verwachten toegang tot hun bankrekeningen via mobiele apps en online platforms. Banken moeten blijven investeren in digitale kanalen en innovatieve diensten om competitief te blijven.
- Integratie van nieuwe technologieën: Nieuwe technologieën zoals blockchain, kunstmatige intelligentie en machine learning veranderen de manier waarop de financiële markt werkt. De sector moet de mogelijkheden van deze technologieën onderzoeken en integreren in bestaande systemen om diensten te verbeteren en klanten beter van dienst te zijn.
App Innovation brengt vernieuwing
De weg naar innovatie begint met de juiste inrichting van het applicatielandschap. Welke applicaties zijn cruciaal voor de onderneming, welke kunnen afgestoten, vervangen of verbeterd worden? Alles begint met het formuleren van de juiste visie en strategie. Stel eeerst de basale vragen: Welke rol spelen wij als organisatie binnen de arena waarin wij opereren? Hoe kunnen wij ons onderscheiden van de competitie?
Bij die bedrijfsstrategie hoort een bijbehorende digitale ambitie. Dat vertaalt een organisatie naar een roadmap voor digitale transformatie. Om echt te kunnen innoveren moet het complete IT-landschap, de applicaties en de architectuur ‘fit’ voor innovatie zijn. Dat betekent bijna altijd dat de architectuur van de applicaties gemoderniseerd moet worden.
Een Digital & App Innovation playbook zorgt voor de juiste stappen in deze strategie. Een organisatie neemt iedere applicatie onder de loep en beslist of die vervolgens een upgrade krijgt, wordt getermineerd of naar de cloud gebracht. Iedere denkbare applicatie komt in aanmerking voor één van de zes strategieën.
Financiële instellingen zullen dus actief moeten reageren op technologische vooruitgang om concurrerend te blijven. Neem hiervoor de volgende stappen:
- Investeer in nieuwe technologieën: blockchain, kunstmatige intelligentie en machine learning helpen om de operationele efficiëntie te verbeteren, de klanttevredenheid te verhogen en nieuwe inkomstenstromen te creëren.
- Verbeter digitale kanalen: investeer in digitale kanalen zoals mobiele apps en online platforms. Hier gaat het om het aanbieden van meer gepersonaliseerde diensten, zoals mobiel bankieren en digitale beleggingsdiensten.
- Pas bedrijfsmodellen aan: Dit kan inhouden dat je gaat samenwerken met fintech-bedrijven, nieuwe producten en diensten ontwikkelt en nieuwe markten verkent.
- Investeer in cybersecurity: bescherm je systemen en klantgegevens tegen cyberaanvallen en datalekken.
- Werk aan een cultuur van innovatie: Een innovatieve organisatie moet een cultuur van vernieuwing creëren om te kunnen profiteren van een vernieuwde architectuur.
Zet je die stappen, dan levert dit je organisatie op drie vlakken grote voordelen op:
- Wendbaarheid en snelheid. Met een up-to-date en wendbaar applicatielandschap ben je beter in staat om op veranderende klantbehoeften in te spelen.
- Efficiëntie en kostenbesparingen. Met cloud native applicaties ben je in staat om op- en af te schalen, naargelang het gebruik en dataverkeer toe- of afnemen.
- Veiligheid en compliance. Modernisering van het applicatielandschap betekent dat ook het securitylevel omhoog gaat. Zo zorg je ervoor, samen met je cloud- en applicatieleveranciers, dat je altijd voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.
Klaar voor de volgende stap naar een innovatieve organisatie? Lees ook meer over de strategie van app innovation in ons whitepaper.