Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Hoe je met master data management de klantbeleving verbetert

Hoe je met Master Data Management de klantbeleving verbetert

Succesvolle bedrijven bouwen op betrouwbare en gesynchroniseerde data. Ontdek hoe Master Data Management de klantbeleving verbetert en commercieel succes stimuleert.

master data management klantbeeld

Wat is Master Data Management? 

Master Data Management (MDM) is zowel een strategie als een reeks processen (en een bijbehorend systeem) dat bedrijven in staat stelt om een enkele, consistente bronnen van waarheid te creëren voor kern- of stamgegevens. Denk hierbij aan klantinformatie, productgegevens, leveranciersdata en andere belangrijke bedrijfsdata. Deze gegevens worden gestructureerd, gecentraliseerd en continu onderhouden om dubbeling, inconsistenties en fouten te voorkomen. Data uit systemen zoals CRM systemen zullen gesynchroniseerd moeten worden naar het  MDM systeem. 

De klant centraal in MDM door een 360 graden klantbeeld 

Een effectief MDM-systeem stelt bedrijven in staat om klantgerichte processen naadloos en gepersonaliseerd uit te voeren. Hieronder een aantal manieren waarop MDM de klantbeleving kan verbeteren:

Een 360-graden klantbeeld

Het grootste voordeel van een MDM-systeem is een 360-graden klantbeeld, waarbij de MDM-oplossing data verzamelt en consolideert uit verschillende systemen en bronnen, zoals CRM-systemen, PIM-systemen en marketingtools. Het resultaat is een compleet en actueel beeld van elke klant.  

De voordelen 

  • Persoonlijke aanbevelingen op het juiste moment; 
  • De klant op het juiste moment via het juiste kanaal bereiken; 
  • Problemen sneller oplossen door toegang tot een volledig klantdossier; 
  • Efficiënter afhandelen van vragen door de klantenservice en vermindering van fouten; 
  • Consistente klantcommunicatie over meerdere kanalen; 
  • Eenduidige informatie over producten en diensten; 
  • Analyseren van cohorts en klantgroepen om specifieke diensten of producten te ontwikkelen. 

Door data zoals koopgeschiedenis, voorkeuren en gedrag te analyseren, kunnen bedrijven hun producten en diensten afstemmen op de specifieke behoeften van klanten. Dit soort personalisatie verhoogt de betrokkenheid en loyaliteit van klanten. 

Praktijkvoorbeeld: Boskalis krijgt grip op HR-data met Master Data Management 

Met meer dan 10.000 medewerkers, verspreid over 75 landen, stond Boskalis voor een uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je altijd beschikt over betrouwbare en actuele personeelsdata? In een complexe, internationale organisatie is het noodzaak om snel en eenvoudig inzicht te hebben in zaken als functieverdeling, medewerkersaantallen en toegangsrechten. Het antwoord? Een nieuwe master data management oplossing. 

Golden records met MDM 

Macaw hielp Boskalis bij het implementeren van Profisee, een Master Data Management oplossing die perfect aansloot op de behoeften van de organisatie. In plaats van losse, versnipperde databronnen, creëert Profisee een centraal ‘golden record’, waarin alle relevante HR-data wordt gevalideerd en beheerd. Dit biedt Boskalis een 360-graden beeld van haar medewerkersbestand. 

Snelle implementatie, direct resultaat 

Binnen drie maanden na implementatie waren al concrete verbeteringen zichtbaar. Dankzij één betrouwbare databron beschikt Boskalis nu over eenduidige en actuele personeelsinformatie. Alle systemen voeden en gebruiken deze centrale databron, wat de efficiëntie en datakwaliteit verhoogt. Boskalis heeft nu volledige grip op HR-data en kan de organisatie beter strategische beslissingen nemen. Meer weten? Lees de volledige case. 

De opkomst van AI 

AI speelt inmiddels een grote rol bij MDM. AI kan enorme datasets analyseren en hier patronen in herkennen. Daardoor kan het aankoopgedrag van een klant voorspelen, processen  analyseren en hier suggesties voor doen om deze efficiënter in te richten. 

Hoe begin je met MDM? 

  • Identificeer je kerngegevens: Welke data zijn cruciaal voor je klantbeleving? Begin bijvoorbeeld met klant- en productdata. 
  • Kies de juiste tools en platformen: Er zijn diverse MDM-tools beschikbaar, variërend van eenvoudige oplossingen tot geavanceerde systemen. Kies een tool die past bij de behoeften en die kan integreren met andere systemen. 
  • Zorg voor interne samenwerking: Iedereen die weleens de implementatie van een ERP systeem of vergelijkbaar heeft meegemaakt, weet dat dit vaak geen eenvoudige opgave is en dat de buy-in en betrokkenheid van stakeholders op elk niveau essentieel is. De implementatie van een MDM is niet alleen een management of IT project. 
  • Blijf optimaliseren: Een efficiënt MDM is een continu proces. Monitor je data en processen om consistentie te waarborgen. 

In een steeds veeleisendere wereld is (de juiste) data om in te spelen op klantbehoeften een enorm strategisch voordeel. Master Data Management biedt bedrijven de mogelijkheid om niet alleen efficiënter te werken (en dus kosten te besparen), maar ook de klantbeleving drastisch te verbeteren.  

Door consistente, nauwkeurige en toegankelijke data te waarborgen, kunnen bedrijven hun klanten beter begrijpen, sneller bedienen en persoonlijker benaderen. In een competitieve markt kan dit het verschil maken tussen klanten behouden of verliezen. Starten met MDM? Lees hier meer.

Optimaliseer jouw klantbeleving met Master Data Management 

Een consistente en gepersonaliseerde klantervaring begint bij betrouwbare data. Met Master Data Management (MDM) zorg je voor een volledig en actueel klantbeeld, verbeter je je service en verhoog je klanttevredenheid. 

Wil je weten hoe MDM jouw organisatie kan helpen? Download ons whitepaper over het strategisch belang van Master Data Management en ontdek hoe je MDM succesvol inzet. 

Ben je klaar om aan de slag te gaan? Schrijf je dan in voor onze Master Data Management in a Day Workshop en leer hoe je jouw datamanagement strategisch en effectief inricht.

Ontdek de sleutel tot effectief data management

Master data management is een onmisbare schakel voor iedere moderne organisatie. Maar waar begin je? Hoe kies je de beste oplossing voor jouw organisatie? In dit whitepaper bieden we je een stappenplan om aan de slag te gaan met MDM.

Lees het whitepaper
Partnerships

Microsoft & Macaw: strategische partners in digitale transformatie

Op zoek naar een ervaren, gedreven en succesvolle Microsoft Gold Partner? Macaw heeft meer dan 25 jaar expertise in de Microsoft-stack, de best gekwalificeerde mensen en uiteenlopende ervaring door ons werk voor klanten als Heineken en TataSteel. We zijn in staat voor elke klant de beste oplossing neer te zetten. Meer weten over onze partnerships?

Contact