Technische updates omtrent Microsoft Fabric zijn legio, maar wat betekent de komst van deze nieuwe technologie voor de Data Professional en CDO? Ontdek in dit blog wat de toegevoegde waarde van Fabric is en of het de one-size-fits-all-oplossing voor data biedt.
Achtergrond: waar komt Fabric vandaan?
In essentie is Microsoft Fabric een verzameling van tools, zoals Power BI die grotendeels al bestond, verrijkt met enkele indrukwekkende nieuwe functionaliteiten. Voor data-savvy gebruikers in bedrijfsfuncties zoals marketing, verkoop, financiën is het dé gamechanger van 2024.
Toen Power BI gelanceerd werd, was het niet direct een succes. Het begon in 2008 met een kleine extra tab in Excel, genaamd Power Pivot. Bestaande, concurrerende front-end tools waren efficiënt en hadden gelijke of betere functionaliteit. Er was echter een uitdaging om data te democratiseren. Bovendien waren licentie- en implementatiekosten uit balans vergeleken met de waargenomen waarde.
Uiteindelijk stelt Power BI miljoenen gebruikers in staat om hun eigen BI-oplossingen te creëren – zonder afhankelijk te zijn van de IT-afdeling. Al jaren staat het als ‘leader’ in het Gartner Magic Quadrant voor Analytics en BI Platforms. Bovendien verbeterde Microsoft de tool elke maand met regelmatige updates, op een tempo dat ongekend was. De toegevoegde waarde kwam dus door de uitbreiding en democratisering van Power BI. Naast generieke bedrijfsbrede rapporten konden eindgebruikers compacte, specifieke rapporten maken. Microsoft maakte het bovendien mogelijk om externe databronnen te benaderen en eenvoudig te combineren, ook als deze niet in een enterprise data warehouse beschikbaar waren.
De toegevoegde waarde van Fabric voor organisaties
De komst van Fabric zet deze ontwikkeling voort. De hierboven genoemde data-savvy gebruikers (citizen developers) worden in staat gesteld om niet alleen hun rapporten (front-end) te bouwen, maar ook robuuste en sterke data-transformaties (back-end) uit te voeren. Dankzij nieuwe mogelijkheden zoals OneLake hoef je je data in Fabric niet eens te dupliceren, maar kun je gewoon een shortcuts gebruiken naar bijvoorbeeld AWS S3 or al bestaande Microsoft storage accounts.
Dit is een innovatie die een aanzienlijke hoeveelheid wrijving tussen business en IT zal elimineren. Tegelijkertijd zal de TCO (Total Cost of Ownership) voor Modern Scaled Analytical Platforms worden verlaagd. Ook is er geen behoefte meer aan kostbare datapipelines die gevoelig zijn voor veranderingen in de applicaties waar data ontsloten wordt. Dit alles terwijl het gebruik van de medaillonstructuur, de basis van elke moderne data-architectuur, mogelijk wordt gemaakt.
Een andere grote stap is de transformatie van een PaaS (Platform as a Service) naar een SaaS (Software as a Service) benadering. De opzet en het onderhoud van het platform worden verzorgd door Microsoft, in de Azure Cloud. Dit betekent minder handmatige acties om je bronnen uit te breiden en minder engineers om wijzigingen aan te brengen in infrastructuur en diensten. Nog een winst op de TCO en ROI-kant van de zaken! Ook met Copilot brengt Fabric alle partijen samen in één omgeving en verandert het de manier waarop we onze datagedreven oplossingen bouwen.
De kosten van Fabric
Nu rijst de vraag: wat kost het? Het interessante deel van de kosten is het overschakelen van je Power BI naar een Fabric-capaciteit en vervolgens een deel van je data engineering workload daarheen verplaatsen. Als je al een Power BI-capaciteit hebt, kun je overwegen het werk in één grote pool te bundelen en daarmee de belastingen in evenwicht te brengen. Nu je dit weet, wordt het tijd om Fabric te omarmen?
Fabric: one-size-fits-all?
Het klinkt misschien té mooi om waar te zijn. En eerlijk gezegd zou dit het geval kunnen zijn. Fabric is niet de one-size-fits-all-oplossing voor elke organisatie, of in ieder geval niet op dit moment. Het hangt volledig af van jouw volwassenheid in de data journey.
Om de waarde van Fabric te benutten, moet je eerst een paar dingen op orde krijgen. Het belangrijkste is het vaststellen van governance in je omgevingen, trainen van je medewerkers en een sterk staaltje data kwaliteit.
Toch zijn wij ervan overtuigd dat Fabric de sleutel is tot het behalen van succes met data. Denk alleen al aan de value cases voor moderne dataplatformen, de democratisering van data en het faciliteren van data savvy mensen in je organisatie. En uiteindelijk verlaagt dit een van de belangrijkste KPI’s van de data owner: total cost of ownership.
Hulp nodig bij jouw roadmap voor Fabric?
Macaw is een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Dankzij ons partnership met Microsoft en onze MVP’s hebben we hands-on ervaring met Fabric en zijn we in staat onze klanten te helpen deze technologie om te zetten in waarde. Daarnaast zijn we ook trots op onze benoeming tot Fabric Featured Partner door Microsoft. Een keertje sparren wat Fabric voor jouw organisatie betekent? Onze experts staan voor je klaar.