Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/De moderne CMO is de spil van de onderneming

De moderne CMO is de spil van de onderneming

De verwachtingen van klanten ten aanzien van merken veranderen in een rap tempo, en het is aan de CMO om hierop in te spelen en een organisatie wendbaar te houden.

Marketing is van cruciaal belang voor het succes van een bedrijf. De CMO heeft de verantwoordelijkheid om een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen en uit te voeren. Echter, de rol van de CMO heeft de afgelopen jaren een nieuwe dimensie gekregen en is belangrijker dan ooit.

Een succesvol marketingteam bestaat uit diverse medewerkers met een balans tussen creatieve en technische vaardigheden. Denk aan een marketeer die bedreven is in data-analyse in Excel, creatieve ideeën kan bedenken voor nieuwe campagnes en tevens kennis heeft van sales.

Het is essentieel om mensen aan te nemen die begrijpen hoe ze technologie kunnen inzetten om een unieke klantervaring te creëren die leidt tot sales. Een competente CMO bezit deze vaardigheden, maar hij moet ook in staat zijn om verbinding te maken met specialisten op dit gebied.

Drie verschillende typen CMO

Uit onderzoek van Harvard Business Review volgt dat de CMO vroeger de kortste levensduur had binnen de C-suite. Er zijn drie verschillende typen CMO’s te onderscheiden. De salesondersteunende CMO is verantwoordelijk voor campagnes en evenementen, terwijl de strategische CMO zich richt op merken en business development. De commerciële CMO brengt sales, marketing en productontwikkeling samen. Hoewel de meest voorkomende CMO de rol heeft om sales te ondersteunen, waarbij digitale transformatie een belangrijk aspect is, is er een verschuiving gaande.

De moderne CMO is betrokken bij de gehele klantreis en speelt een cruciale rol in alle aspecten van het bedrijf. Het is van belang om de marketingstrategie af te stemmen op de bedrijfsstrategie en nauw samen te werken met de CEO. De samenwerking tussen de marketingafdeling en de rest van de organisatie wordt steeds waardevoller.

Nieuwe Uitdagingen

Uiteraard brengt de rol van de CMO ook uitdagingen met zich mee. Het is vaak een evenwichtsoefening tussen het creëren en leiden van een fantastisch merk, en tegelijkertijd voldoende omzet genereren. Er moet immers een constante stroom van leads binnenkomen. Dit legt druk op de CMO, aangezien resultaten behaald moeten worden binnen beperkte tijd.

Terwijl bedrijven zoals Apple en Nike hun marketingbudgetten verschuiven naar het creëren van fans, het opbouwen van relaties en het bedienen van de gehele customer lifecycle, wordt dit duurzame model niet altijd erkend. Een goede CMO begrijpt echter de waarde hiervan en kan door slimme investeringen in het marketingbudget een bijdrage leveren aan de opbouw van een duurzaam bedrijf.

Meerwaarde van marketing

De toegevoegde waarde van marketing ligt in het feit dat het de hele keten goed laat functioneren en klanten in staat stelt om makkelijker aankopen te doen. Uiteindelijk is het de klant die beslist of hij wel of niet tot aankoop overgaat. Het is de taak van het marketingteam om het de klant zo eenvoudig en aantrekkelijk mogelijk te maken om te kopen.

Marketing en technologie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Enerzijds door de juiste mensen met de juiste vaardigheden en anderzijds door digitale processen om als bedrijf je positie te verstevigen binnen de markt. Met de juiste strategie en het juiste team kan een CMO de koers bepalen naar een succesvolle toekomst voor de organisatie.

De onbegrensde mogelijkheden van Headless

Dit e-book vertelt niet alleen wat Headless inhoudt, maar ook hoe we bij deze vorm van digitale marketing omgevingen zijn gekomen en wat de onbegrensde mogelijkheden écht inhouden. Mocht er enige twijfel bestaan over de toekomst van jouw marketing stack, hierin lees je het volledige verhaal met de expertise van Macaw-experts en externe experts.

Lees het eBook
Partnerships

Sitecore & Macaw: Platinum Implementation Partnership

Op zoek naar een ervaren, gedreven en succesvolle Sitecore partner? Als Platinum Implementatie Partner beschikt Macaw over diepgaande expertise, de best gekwalificeerde medewerkers en uitgebreide ervaring met toonaangevende ondernemingen zoals Heineken en Schmitz Cargobull. Hiermee zetten we voor iedere opdrachtgever de beste oplossing neer!

Contact