Nieuwe technologieën worden vaak aangekondigd als zijnde een tsunami. Een extreem hoge golf uit zee die van het ene op het andere moment het kustlandschap en de omgeving drastisch kan veranderen. Volgens Harry Boers, strateeg bij Macaw, zijn veel nieuwe technologieën echter eerder kabbelende golfjes. Hij adviseert bedrijven de controle te nemen over welke golf ze willen pakken en welke niet, en na te denken over de impact.
Schaarste en bear market
Als we nog even bij de golven blijven – in dit geval de getijgolf – zien we in de digitale wereld elke vier tot acht jaar een getijdenwissel plaatsvinden. Een nieuwe onderstroom met veel impact. Het startte met de ‘Nexus of Forces’ gevolgd door digitale transformatie. En nu zitten we midden in de wissel naar het derde getij: die van schaarste. Schaarste van mensen, middelen en energie. In combinatie met de huidige ‘bear market’ en dalende aandelenkoersen is actie gevraagd.
Businessplan 2023
Het herkennen van goede golven en onderstromen en deze met succes bedwingen, gaat met vallen en opstaan. In de huidige marktsituatie is er echter geen tijd te verliezen. In je plan voor volgend jaar zouden onderstaande elementen daarom niet mogen ontbreken.
- Moderniseren en digitaliseren. 2023 wordt een jaar waarin bedrijven gaan omvallen en waarin een duidelijk onderscheid komt tussen de koplopers en achterblijvers. Door de veranderde markt moeten bedrijven zich continu aanpassen, en blijven moderniseren en digitaliseren. Kortom, zorg ervoor dat je wendbaar en weerbaar blijft.
- Onderscheidend vermogen. Door de versnelde digitale transformatie vanwege COVID-19 en Artificial Intelligence (AI) is digital sameness ontstaan. Bedrijven die zich op dezelfde persona’s en dezelfde technologie-stack richten en bovendien dezelfde kanalen inzetten. Het competitief vermogen is hierdoor sterk verminderd en soms zelfs geheel verdwenen. Vanwege een tekort aan mensen, opdrachten en middelen is een onderscheidend vermogen juist nu extra belangrijk. Herstel dit door creativiteit, personalisatie en tech in te zetten en een onderscheidende cultuur te creëren.
- AI driven enablement van medewerkers. Je medewerkers maken het verschil. Om klanten de beste klantervaring te geven, dien je ervoor te zorgen dat een medewerker echt efficiënt kan werken. Voorzie ze – op het moment dat het nodig is – van de juiste assets en data.
- Composable business. Zorg ervoor dat je je snel kunt aanpassen aan veranderingen terwijl de bedrijfsactiviteiten ononderbroken blijven doorgaan en je mensen, assets en de bedrijfswaarde worden beschermd. Het IT-landschap moet hier snel op aan te passen zijn. Zet daarom niet alleen in op schaalbaarheid maar ook op flexibiliteit.
- Serendipiteit. Deze trend werd vorig jaar door Steven van Belleghem aangekondigd, en is onontbeerlijk in een wereld waarin zoveel voorspelbaar is en opgezocht kan worden. Van Belleghem laat zien dat klanten veel blijer zijn als ze spontaan op iets positiefs stoten, en daar kun je als bedrijf uitstekend op inspelen.
Kortom, gebruik data om je klanten, kanalen, portfolio en concurrenten te checken. Investeer in je cultuur, je mensen en klanten. Wees creatief en boost je klantervaring door je klant op een positieve manier te verrassen.