Verandering kopen met gratis koffie?
Verandering is overal. Klinkt voor de hand liggend, maar het principe ‘verandering’ en de impact die het heeft op mensen wordt vaak over het hoofd gezien. Tijdens gesprekken die ik voer denkt men vaak dat change management alleen toepasbaar is op IT projecten, omdat mijn werkgever toevallig die stempel heeft als ‘IT dienstverlener’. Maar het tegendeel is waar.
Neem de drukte op het spoor bijvoorbeeld. Nu alle scholen weer begonnen zijn, en het merendeel van werkend Nederland weer terug is van vakantie, puilen de treinen weer uit. En de drukste treinen van Nederland rijden blijkbaar in Oss. De NOS schrijft: “Het gaat om de sprinters van 7.43 en 8.13 uur, die populair zijn bij scholieren en studenten.” Coulant als de NS is hebben ze om 8.00 een extra trein aan de dienstregeling toegevoegd. Maar die neemt bijna niemand. Gek toch?
Om mensen over de halen toch die trein te nemen kreeg afgelopen maandagochtend iedereen die wel de ‘change’ maakte naar de trein van 8.00 uur een kopje koffie. Maar negen tegen tien dat zij de volgende dag gewoon weer hun ‘normale’ trein pakken, een echte gedragsverandering is niet te koop. En deze wordt ook niet gemaakt na 1 keer het oude patroon doorbreken. Hoe goed of gratis je koffie ook is.
Verandermanagement: neem je klant mee
Wat wel werkt? Neem je (interne of externe) klant mee in de verandering. Betrek ze van meet af aan bij het probleem, de oplossingsrichtingen en de overwegingen die daarbij komen kijken. Schrijf bijvoorbeeld een passend communicatieplan, werk je communicatiestrategie uit en ga aan de slag. En hoe zit het eigenlijk met de timing van je veranderplan?
PROSCI Change Management
Om een succesvolle verandering te weeg te brengen heb je begrip nodig van de mensen die iets moeten veranderen. En in de theorie van de verandermanagement begint (en eindigt) dat met ‘awareness’ en ‘desire’. Daar kan ik je als PROSCI practitioner alles over vertellen. En die koffie van de NS? Dat was in ieder geval een pleister op de wond. En een eerste beetje aandacht. Dat is ook wat waard natuurlijk.
PROSCI zeg je? Jep, inderdaad. Eerder dit jaar dook ik dieper in deze change management methode en hier ben ik heel enthousiast over. Samen met mijn 9 andere collega’s, die ook gecertificeerd zijn, help ik klanten van Macaw met verandermanagement. We implementeren succesvolle veranderingen op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau. Daarbij zij we niet zo zeer op de techniek gericht, maar juist op de ‘menskant’ van de change. Denk aan workshops en trainingen waarbij we medewerkers begeleiden tijdens adoptietrajecten.
Benieuwd hoe wij je kunnen helpen bij veranderingen in de organisatie? Lees meer over gebruikersadoptie en onze PROSCI aanpak.