CRO: optimalisatie met behulp van data
Ook binnen marketing speelt data een steeds belangrijke rol. Van content op basis van onderbuikgevoel naar campagnes die op basis van data zijn samengesteld en worden uitgerold. Zeker nu klanten steeds meer informatie op zich afgevuurd krijgen, is het belangrijk om te weten dat de marketingcampagnes díé je opzet, raak zijn.
CRO, kortweg conversieoptimalisatie, is een werkwijze om je conversiepercentage mee te verbeteren. Zet je data-driven marketing in, dan kan dit je conversion rate nóg verder optimaliseren. We vertellen je hier hoe je dat kunt doen.
Wat is CRO?
Maar eerst doen we even een stapje terug: wat is CRO ook alweer? Het staat voor conversion rate optimization oftewel conversieoptimalisatie. En het betekent concreet dat je meer rendement haalt uit potentiële klanten, door hier je website en/of je webshop op aan te passen. Data uit bijvoorbeeld Sitecore en Google Analytics biedt dankbare inzichten in wanneer klanten je website weer verlaten: daar kun je weer je content op aanpassen, zodat ze dit níét doen en wél contact met je opnemen. CRO is dus een belangrijk vakgebied binnen digitale marketing en sales.
Tips voor een goede CRO strategie met data-driven marketing
Een prospect omzetten in een lead of een klant gaat natuurlijk veel makkelijker wanneer je precies weet wie deze persoon is. Met data-driven marketing kun je gericht specifieke (potentiële) klanten benaderen, interesseren en verleiden om je website of webshop te bezoeken (en meer…) We hebben een aantal tips waarmee je data-driven marketing nog beter in kunt zetten en je conversion rate verder mee optimaliseert.
Kijk verder dan alleen A/B-testen
Conversion rate optimization gaat verder dan een A/B-test uitvoeren om te zien welke knop of welke header het beste werkt. Wil je met data-driven marketing je CRO verhogen, ga dan ook verder dan A/B-testen uitvoeren: dit zegt immers alleen welke van de twee varianten beter werkt, niet wat de beste opties zijn. Door meer te doen dan alleen A/B-testen, maar ook aandacht te geven aan bijvoorbeeld analytics, vergaar je ook meer klantdata, waar je je data-driven marketing weer mee kunt optimaliseren.
CRO: ga voor personalisatie!
Het verzamelen van klantgegevens via cookies wordt steeds meer aan banden gelegd, maar dat betekent niet dat je als organisatie geen klantdata kunt verzamelen. Op basis van klik- en profielgedrag valt nog steeds een heus profiel samen te stellen met behulp van experience platformen als Sitecore. Maar dat is niet alles: zélf zit je ook op een berg aan data!
Ga maar na: je zet e-mailcampagnes op, monitort je websitebezoekers, beschikt over aankoophistories en pusht content via je social mediakanalen. Alleen al vanuit deze kanalen beschik je over verschillende personalisatiemogelijkheden binnen je data-driven marketing. Denk bijvoorbeeld aan remarketing-methoden aan de hand van eerdere websitebezoeken.
Daarnaast geldt ook voor je klant: what’s in it for me? Ben je in staat om je klanten interessante, persoonlijke aanbiedingen te doen aan de hand van de klantdata die zij je aanleveren? Dan zijn zij veel eerder bereid om klantdata met je te delen (denk maar aan de Bonuskaart van Albert Heijn)! Gegevens waarmee jij je data-driven marketing alleen maar verder kunt personaliseren én je CRO strategie verder optimaliseert.
Voor niets komt de zon op: hier is een weldoordacht concept voor nodig waarmee je je klant weet ter verleiden. En daar is creativiteit voor nodig!
Analyseer de gehele customer journey
Hoe makkelijk het ook zou zijn: er bestaat niet één customer journey. Ga je voor conversion rate optimization met behulp van data-driven marketing, dan zul je daar rekening mee moeten houden. Breng in een customer journey map in kaart hoe diverse type klanten (persona’s) bij je terecht (kunnen) komen en hoe ze, via diverse tussenstappen overgaan tot aankoop of juist tot het besluit om elders te gaan kijken. En analyseer al deze stappen ook apart (of laat een expert van Macaw dit voor je doen).
Op welk moment haken specifieke persona’s af en waarom? Nadat ze een whitepaper hebben gelezen? Terwijl hun winkelmandje al redelijk vol zit? Of vlak voor het einde van het bestelproces? Daar zitten optimalisatiemogelijkheden!
Kennis hieromtrent kun je gebruiken om je data-driven marketing, de funnels die je daarvoor inricht en de touch points met de verschillende persona’s verder mee te optimaliseren. Door bijvoorbeeld het aantal stappen tussen aankopen en afronden te verkleinen. Of door de klant steeds duidelijker voor te houden waar diegene zich bevindt in de buyer journey. Of door contactmogelijkheden toe te voegen aan je content. Ook op deze manier vult je data-driven marketingaanpak je CRO strategie verder aan.
Handvatten voor iedere CRO specialist data driven marketing
In ons trendrapport Digital Marketing, E-commerce & Customer Service gaan we in op dé zes trends die te maken hebben met marketing, sales, data en klantbeleving. Een must voor iedere sales- en marketingprofessional.
Benieuwd hoe Macaw bedrijven helpt met digital marketing? Voor KLM gingen we recent aan de slag met data-driven marketing. Het resultaat? Een verhoogde conversie dankzij betere en effectievere campagnes. Lees meer in de KLM case.