Uitdagingen: lagere kosten per polis en strengere DNB controls
Waar worstelen verzekeraars momenteel voornamelijk mee? Allereerst de eigen winstgevendheid. De Nederlandse verzekeringsmarkt is behoorlijk verzadigd, concluderen onder meer PwC en het Verbond van Verzekeraars. De concurrentiestrijd om de (zakelijke en particuliere) klant is daardoor hevig; hogere premies dan je concurrent zijn binnen deze context funest. De kosten per polis moeten dus omlaag, wil je er als verzekeraar een renderend verdienmodel op na houden.
Een andere grote uitdaging waar verzekeraars op dit moment mee worstelen, zijn de steeds strengere wet- en regelgeving vanuit toezichthouder De Nederlandsche Bank. Deze DNB controls stellen steeds hogere eisen aan het werk dat verzekeraars zelf verzetten, of door andere partijen laten uitvoeren.
Niet alleen stijgen daarmee de uitgaven voor compliance, wat de kosten per polis weer verder onder druk zet. Ook dwingt dit verzekeraars om continu hun eigen business- en verdienmodellen kritisch tegen het licht te houden. Dit vraagt om flexibiliteit van de organisatie. Dat zit bij fintechs, zonder noemenswaardige legacy, van nature in het DNA. Voor de grotere verzekeringsbedrijven is dat echter veel minder eenvoudig.
Straight Through Processing en andere vormen van procesoptimalisatie cruciaal
Wil je de kosten per polis terug kunnen dringen en tegelijkertijd compliant blijven? Dan zul je je processen zo optimaal mogelijk in moeten richten. Wat betekent: automatiseren waar mogelijk, maar menselijk waar wenselijk. Daar waar je handmatig werk kunt vervangen door digitale en geautomatiseerde evenknieën, is dat hoe dan ook het overwegen waard. Hiermee dring je foutmarges fors terug en zorg je ervoor dat je met hetzelfde aantal mensen veel meer polishouders kunt bedienen.
In dat kader vormt Straight Through Processing (STP) een concreet voorbeeld van hoe je als verzekeraar steeds meer processen kunt automatiseren. Bijvoorbeeld in de schadebranche. Niet door álle claims geautomatiseerd af te handelen, maar wel die claims die binnen de vooraf als ‘gebruikelijk’ gedefinieerde normen en patronen vallen. Afwijkende claims ondergaan wél een handmatige controle.
Businessapplicaties bieden verzekeraars een helpende hand
Met behulp van businessapplicaties vallen er ontzettend veel interne processen binnen verzekeringsbedrijven (verder) te optimaliseren en automatiseren. Of we het nu hebben over het afhandelen van claims, maar ook bijvoorbeeld in het kader van fraudedetectie. Door verdacht claimgedrag geautomatiseerd te detecteren en red flags in je processen in te bouwen.
En terwijl fusies en overnames verzekeringsorganisaties laten groeien en de kosten per polis naar beneden brengen, levert dit op het vlak van Data Management weer extra werk op. Werkzaamheden die veelal handmatig plaatsvinden. Waardoor databases met – soms overlappende – klantgegevens wel naast elkaar bestaan, maar niet consistent in elkaar steken en met elkaar communiceren. Ook binnen dit soort werkzaamheden bieden businessapplicaties uitkomst.
Apps transformeren de financiële dienstverlening
Businessapplicaties stellen verzekeraars dus in staat om efficiënter en effectiever (samen) te werken. Het resultaat onder aan de streep: lagere kosten, compliant werkwijzen én meer tijd over, om te besteden aan het nog beter bedienen van de klant. Bij Univé ervaren ze nog iedere dag de voordelen van de inzet van businessapplicaties. Het verder automatiseren en optimaliseren van analyseprocessen ontlast de medewerkers, maakt de benodigde data veel eenvoudiger toegankelijk en zorgt ervoor data-analyses en uitkomsten beter worden vastgelegd.
Meer te weten komen over hoe businessapplicaties de financiële dienstverlening helpen om te transformeren? Lees dan zeker ons whitepaper!