Financiële instellingen moeten veranderen om de strijd met fintechs aan te gaan en tegelijkertijd aan wetten en regels te voldoen. Focussen op technologie is verleidelijk, maar inmiddels staan veel organisaties als gevolg daarvan stil in hun transformatie richting wendbare en flexibele financiële dienstverleners. Het is tijd om de aandacht rigoureus te verleggen: van tools en data naar diegene die daarmee moeten werken. Hiervoor moet je de hele organisatie meekrijgen: we geven je vier argumenten om intern aan te dragen.
Digitaliseren en transformeren lijken synoniemen van elkaar te zijn, maar dat is niet het geval. In tegendeel zelfs: binnen veel financiële instellingen digitaliseert men wel, maar heeft de sterke focus op het technologische aspect ervoor gezorgd dat de transformatie richting wendbaarheid en flexibiliteit juist hapert. Om van digitaliseren naar transformeren te gaan, moet je organisatie juist kijken naar de menselijke kant van tech. Dit vraagt om een andere mindset binnen de gehele organisatie. HR kan hier een cruciale rol in spelen. We geven je vier argumenten waarmee je intern kunt beredeneren waarom deze paradigmashift naar ‘medewerker centraal’ noodzakelijk is.
“Always treat your employees exactly as you want them to treat your best customer” – Stephen R. Covey
1. “Tech is ‘slechts’ een enabler”
Iedere analoge taak kan tegenwoordig door tal van digitale alternatieve worden vervangen. Jullie hebben tools te over dus, maar waarom kies je voor specifieke applicaties en hoe kunnen werknemers deze inzetten binnen hun dagelijkse werkzaamheden? Vragen waar menig financiële organisatie géén duidelijk antwoord op heeft, omdat technologie te veel als uitgangspunt wordt genomen. Terwijl tech ‘slechts’ een enabler is, om andere doelstellingen mee te realiseren. Om bijvoorbeeld effectiever met elkaar samen te werken, om de klant gerichter mee van dienst te zijn of om tijd- en plaats-onafhankelijk werken mogelijk te maken. Het collectieve vermogen van medewerkers om creatief gebruik te maken van de mogelijkheden van nieuwe technologie en data wordt daarmee een van de belangrijkst concurrerende vermogens van een organisatie.
2.“We staan sterker in de war for talent”
Als gevolg van de digitalisering heeft de financiële sector een grote behoefte aan digitaal talent, zoals eigenlijk iedere branche snakt naar technisch geschoold personeel. In deze war for talent hebben de traditionele financiële instellingen het allesbehalve makkelijk. Het imago van de sector vormt nog steeds een struikelblok, daar zijn ook HR-professionals het al jaren over eens. IT-talent wil namelijk niet werken in een perceptie die nog steeds bestaat met betrekking tot onder meer de bancaire sector. Het introduceren van vernieuwende werkwijzen en het daadwerkelijk luisteren naar de medewerkers, maken van financiële dienstverleners aantrekkelijke werkgevers, waar ook het schaarse talent graag wil werken.
3. “Via een stramien werken is niet meer van deze tijd”
De tijd dat mensen hun leven lang klant bleven bij dezelfde bank of verzekeraar is allang voorbij. Binnen een paar minuten hebben je klanten elders een bankrekening geopend en in vijf klikken stappen ze over om ergens anders een goedkopere of meer passende verzekering te vinden is. Als financiële instelling moet je dus goed luisteren naar je klant en snel in kunnen spelen op diens behoeften. Daar is een wendbare en flexibele organisatie voor nodig, met medewerkers die in staat zijn om los van zekerheden te werken. Geen sinecure voor mensen die al jarenlang volgens een vast stramien werken. Maar tegelijkertijd noodzakelijk om toekomstbestendig te blijven. Je kunt de klant namelijk pas centraal stellen wanneer je jouw mensen bereid vindt om óók te veranderen.
4. “Blije medewerkers, blije klanten”
Je werknemers zijn dé ambassadeurs van jouw organisatie. Zorg er daarom allereerst voor dat zij gelukkig zijn op hun werkplek. Pas als je medewerkers blij zijn, zijn zij ook in staat om de klant blij te maken. “Always treat your employees exactly as you want them to treat your best customer”, aldus Stephen R. Covey, managementgoeroe en auteur van de bestseller De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap. Focussen op het werkgeluk van je werknemers is dus een essentieel onderdeel van de digitale transformatie binnen je organisatie.
Verandering is noodzakelijk om binnen de steeds verder digitaliserende financiële wereld een rol van betekenis te blijven spelen. Wij helpen je graag op weg richting een flexibele en wendbare organisatie. Lees onze whitepaper ‘Van digitaliseren naar transformeren in finance’ en kom erachter hóé je dit voor elkaar krijgt.