Virtuele assistentie is een belofte van Artificial Intelligence (AI). Maar we hadden toch al Google, Siri en Alexa? De toepassingen van AI zijn nauwelijks te overzien, gezien de razendsnelle ontwikkelingen in dit veld. Hoe bepaal je welke toepassingen bij je bedrijfsvoering passen?
Na de livegang van ChatGPT lijkt iedereen in de ban van de AI-ontwikkelingen. Terecht overigens, want de technologie zal nog ingrijpender zijn dan we ons nu kunnen voorstellen. De bewering dat ieder bedrijf een technologiebedrijf wordt is al decennia geleden gedaan, maar AI zorgt ervoor dat dit straks echt zo is.
Neem de fabriek die veiligheid voor zijn werknemers serieus neemt: door AI aan te sluiten op het bestaande camerasysteem. Het systeem leert vanzelf waar de gevaarlijke situaties zich in de fabriek kunnen voordoen, zodat de leiding daar maatregelen kan nemen. Ook kan AI blinden en slechtzienden helpen, met een applicatie die ze in de winkel kan vertellen dat ze nu een pot pindakaas in de hand hebben, en geen jam.
Het zijn relatief eenvoudige toepassingen die nu al kunnen worden toegepast. Waar Tesla vorig jaar nog weggehoond werd omdat hun auto niet autonoom kon rijden, is dat nu anders. AI in de auto-industrie staat nog in de kinderschoenen, maar de verwachting is dat over een aantal jaar de rol van chauffeur wezenlijk veranderd is. Als die chauffeur überhaupt nog nodig is.
Het is de hoogste tijd om eens dieper in AI-materie te duiken. De technologie is inmiddels alom aanwezig. We staan nu aan het begin van een periode waarin ondernemingen met gerichte oplossingen zullen komen. Als wetenschappers zeggen dat de ontwikkelingen ‘snel’ gaan, dan doelen ze vooral op het zelflerend vermogen van AI-systemen. Onze menselijke opvatting zegt dat we het systeem van data moeten voorzien, maar die systemen zijn vaak al zelflerend. De huidige versie van ChatGPT is al nauwelijks te vergelijken met de vorige. En die nieuwe is er pas enkele weken. Er zijn systemen die schaken, of Go spelen; met ieder spel dat ze spelen – 40.000 spelletjes in een uur – worden ze beter. We hebben de neiging om ontwikkelingen in termen van decennia te bespreken, maar tegenwoordig hebben we het eerder over maanden en jaren.
Maar waar begin je? AI beperkt zich immers niet tot de IT-afdeling, maar is toepasbaar in iedere denkbare afdeling van het bedrijf. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van AI en hoe deze technologie kan worden gebruikt om je organisatie te verbeteren en te laten groeien. Deze stappen helpen je verder:
1. Onderzoek de toepassingen van AI voor je organisatie
Het eerste wat je onderzoekt, is waar AI kan worden toegepast. Dit kan betekenen dat je kijkt naar wat concurrenten doen met AI en welke mogelijkheden er zijn om processen te optimaliseren en kosten te besparen, maar beter is om de klant centraal te stellen. Welke oplossing zou je klant nu het liefste van je zien? Op welke manier kun je hem helpen, en wel op zo’n manier dat hij op je AI-inzet vertrouwt? Ga ook terug naar de basis: dankzij AI zijn er oplossingen mogelijk, die voorheen niet konden. Het is dan ook een goed moment om bij het begin te starten en je ideale situatie te schetsen. Met altijd in het achterhoofd: wat wil mijn klant?
2. Verzamel data
Om AI effectief te kunnen gebruiken, is het verzamelen van gegevens van cruciaal belang. Investeer in de juiste tools en systemen om data te verzamelen en op te slaan, zodat ze kunnen worden geanalyseerd en gebruikt om AI-systemen te trainen. AI gaat om het verbinden en combineren van informatie. Je hebt waarschijnlijk al veel datasets, maar wat gebeurt er als je die samenvoegt? Wat voor nieuwe informatie krijg je daaruit?
3. Experimenteer met AI
Organisaties kunnen experimenteren met AI door kleine projecten op te zetten en te kijken hoe AI kan worden gebruikt om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar hoe AI kan worden gebruikt voor automatisering van repetitieve taken, voorspelling van trends en gedrag van klanten en optimalisatie van bedrijfsprocessen. Denk groot, maar experimenteer klein; bij een geslaagd experiment kun je snel opschalen, bij tegenvallende resultaten blijft de schade beperkt.
4. Investeer in de juiste AI-tools
Als je eenmaal weet hoe je AI wilt gebruiken, is het belangrijk om te investeren in de juiste AI-tools en -systemen. Kijk naar AI-software en -platforms, hardware en cloudservices die kunnen worden gebruikt om AI-oplossingen te ontwikkelen en te implementeren. Een platform als Microsoft Azure laat je je eigen modellen creëren, zodat je snel aan de slag kunt. Vergeet de mankracht niet: Zoek samenwerking met externe consultants, huur AI-specialisten in of zet een interne AI-afdeling op.
AI heeft nog veel ethische hobbels te nemen, maar het is een kans om organisaties te verbeteren en te laten groeien. Door te onderzoeken hoe AI kan worden toegepast in je sector, te experimenteren met AI en samen te werken met AI-specialisten en te investeren in de juiste tools, kun je optimaal profiteren van de vele voordelen die AI biedt.
Meer weten? Podcast: OpenAI toepassen in jouw business
De mogelijkheden van AI zijn legio; dit is het moment om de perfecte virtuele assistent te creëren voor jouw organisatie. Ontdek in deze podcast in 30 minuten welke impact AI op jouw business heeft en hoe je de eerste stappen zet.