‘Laten we het even aan ChatGPT vragen’ of ‘Ik doe dit wel even met AI’. Je hoort het steeds vaker op de werkvloer. Generative AI, zoals ChatGPT, maakt een snelle opmars binnen het bedrijfsleven, en dat is niet verrassend. Werknemers ondervinden het gemak en de snelheid van deze technologie. Het is duidelijk: AI is op de werkvloer om te blijven. Nu is de vraag: hoe gaan we er mee om?
Generative AI op de werkvloer
Stel je een organisatie voor waar alle repetitieve taken automatisch worden afgehandeld en medewerkers zich kunnen richten op creatieve en strategische taken en daarmee productiever zijn dan ooit. Dit is geen verre toekomst, het gebeurt nu al. We hebben het alleen nog niet in de gaten of onder controle. In de afgelopen zes maanden is het aantal gebruikers van AI op de namelijk werkvloer verdubbeld. Volgens de World Trend Index 2024 van Microsoft past 75% van alle kenniswerkers AI toe in zijn reguliere werk voor tijdbesparing, creativiteit en focus. Vaak gebeurt dit volledig op eigen initiatief. Zo gebruikt 78% van de AI gebruikers zijn eigen tools, een fenomeen dat ook wel bekend staat als Bring Your Own AI (BYOAI).
Managers zijn hier vaak niet van op de hoogte, omdat de helft van AI gebruikers terughoudend is in het erkennen van zijn AI gebruik, uit angst of schaamte. In sommige bedrijfsculturen is het gebruik van AI een taboe of zien werknemers AI als een bedreiging voor hun baanzekerheid. Is dit niet het geval, dan is er vaak een gebrek aan overzicht en controle. Terwijl AI zijn weg vindt naar de bureaus en vergadertafels, zijn veel organisaties zoekende naar een plan en visie om de stap te zetten van individuele AI gebruik naar een bedrijfsbrede transformatie.
De huidige situatie van Generative AI
De huidige situatie van Generative AI op de werkvloer biedt enorm veel kansen, maar baart ook zorgen. Het sluimerende gebruik van uiteenlopende AI tools, neemt namelijk veel risico’s met zich mee. Zo kan een HR-medewerker bijvoorbeeld persoonlijke gegevens van werknemers in ChatGPT verwerken, zonder zich bewust te zijn van de privacyschending. Of een data analyst dievertrouwelijke bedrijfsdata uploadt in een externe AI tool, met een mogelijk datalek als gevolg. Zonder de juiste centrale tools en richtlijnen brengt AI de veiligheid, privacy en integriteit van je organisatie in gevaar. Daarnaast wordt in de huidige situatie de echte potentie van de Generative AI niet optimaal benut. Deze technologie zal namelijk pas echt een competitief voordeel opleveren als bedrijfsdata centraal toegankelijk zijn, prompts worden uitgewisseld en samenwerking wordt gestimuleerd. Door een synergie van data, technologie en kennis wordt AI slimmer, en passen werknemers het steeds beter toe.
Het potentieel van de AI Power User
Door het toenemende gebruik van AI worden ook de bijbehorende vaardigheden steeds belangrijker. Volgens het World Trend Index van Microsoft zou 66% van de bedrijfsleiders geen personen aannemen zonder enige AI vaardigheden. Sterker nog; 75% geeft aan AI skills belangrijker te vinden dan vakinhoudelijke ervaring. Wacht echter nog even met het massaal rekruteren van AI talent: dit talent is waarschijnlijk al aanwezig en actief op alle niveaus van je organisatie. Onder de werknemers die Generative AI hebben omarmd, schuilen zogenaamde AI Power Users. Deze AI enthousiastelingen zijn de sleutel voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en oplossen van problemen met AI.
AI power users experimenteren bovengemiddeld met verschillende manieren om AI te gebruiken en onderzoeken voortdurend nieuwe prompts en mogelijkheden. Ze integreren AI in hun dagelijkse routines en hebben hun werkpatronen fundamenteel heringericht. Ze gebruiken AI voor het verbeteren van hun bedrijfsprocessen en workflows. Hun experimentele benadering biedt waardevolle inzichten voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede AI oplossingen. Het is daarom essentieel om AI power users te identificeren en hen te betrekken bij het vormgeven van effectieve AI strategieën.
Van experimenteren naar implementeren
Om succesvol te zijn in deze snel veranderende omgeving, moeten leiders een duidelijke AI strategie ontwikkelen, die verder gaat dan experimenteren. Naast het betrekken van medewerkers bij AI initiatieven, is het belangrijk om relevante opleidingen aan te bieden en een cultuur van innovatie te bevorderen. De grootste uitdaging is daarbij om te werken aan de implementatie van een centrale AI oplossing. Dit is een doorlopend proces waarbij voortdurende aanpassing en bijsturing nodig is. Hiervoor is een flexibele roadmap nodig die de organisatie in staat stelt snel in te spelen op veranderingen in technologie en de markt.
Waar staat jouw organisatie?
Om een effectieve roadmap te ontwikkelen, is het cruciaal om vast te stellen waar je organisatie momenteel staat met betrekking tot Generative AI.Daarom hebben we, samen met de data expert, AI strategist en CTO van Macaw, een infographic ontwikkeld. Deze biedt een visueel overzicht om organisaties te helpen de status van Generative AI te beoordelen. Het biedt handvatten, actiepunten en vervolgstappen om de juiste roadmap vorm te geven.