Kennis, lef en creativiteit
Macaw won van verschillende concurrenten na een uitgebreid pitchtraject en wordt verantwoordelijk voor zowel de strategieontwikkeling, de planning en productie van content, als de uitvoering van campagnes en influencer-activiteiten. Macaw maakte indruk met zijn hoge kennisniveau op strategisch gebied, zijn gedurfde contentformats en met een creatief concept waarbij samen wordt gewerkt met influencers en contentcreators.
‘Snackable’ content
Door de socialemediakanalen Instagram, Facebook, Twitter en YouTube in te zetten, wil comdirect verschillende doelgroepen aanspreken. Dit zijn naast beleggers, investeerders en ‘traders’, ook vooral jonge financiële nieuwkomers. Het doel is om de verschillende doelgroepen te bereiken via content die voor hen relevant is, de dialoog aan te gaan en de merkbekendheid te vergroten. “Om dit te bereiken moet de soms ietwat droge of saaie content ‘snackable’ worden gepresenteerd. Oftewel op een manier die gemakkelijk te begrijpen is, en die bovenal leuk is, zodat de jonge doelgroep het met plezier leest – of nog beter, erdoor geïnspireerd raakt,” legt Uli Wolter, Managing Director bij Macaw Duitsland, uit.
Interactie aangaan
Voor comdirect speelt communicatie via sociale media een belangrijke rol bij het behouden van bestaande klanten en het aanspreken van potentiële nieuwe klanten. De relevantie van deze kanalen vertaalt zich in hun succes: in de bankenranglijst van het influencermarketingplatform Storyclash behaalde comdirect in 2020 de eerste plaats als de bank met de meeste interacties.
TikTok
Voordat Macaw deze opdracht won, had het voor comdirect al overtuigende campagnes op TikTok uitgevoerd. “We zijn erg blij dat we de successen van comdirect op TikTok kunnen voortzetten en verder kunnen uitbouwen als onderdeel van het uitgebreide contract”, aldus Wolter.
Generatie Z
“Sociale media zijn aanvullende communicatiekanalen die voor ons steeds belangrijker worden”, benadrukt Felix Lüllemann, Senior Manager Social Media Strategy bij comdirect. “Daarmee kunnen we zowel onze technisch onderlegde doelgroepen als Generatie Z voorzien van relevante achtergrondinformatie, ze aanspreken en tevens actief de dialoog aangaan. Wij zien communicatie niet als eenrichtingsverkeer, maar als een spontane gedachtewisseling. Sociale media zijn hiervoor bij uitstek geschikt.”