Laat jij ChatGPT artikelen schrijven, software programmeren of zet je het al in als klantenservice? AI (Artificial Intelligence) verandert de manier waarop we werken drastisch. En daarmee dus ook je bedrijfsprocessen. Wees er snel bij want anders mis je misschien het strategische voordeel dat andere bedrijven wel hebben. Werk wel verantwoord met AI zodat je niet de verkeerde richting wordt opgestuurd. In dit blog vertellen Jack Klaassen (Director Innovation & Technology) en Michel Heijman (Head of Technology) met welke drie geboden je de eerste stappen zet in AI voor jouw organisatie.
De nieuwe industriële revolutie is nu echt aangebroken. Marketeers produceren in enkele minuten basisblogs, programmeurs schrijven software in een uurtje en recruiters gebruiken ChatGPT om geautomatiseerd nieuwe medewerkers te vinden. Met honderd miljoen gebruikers per maand is ChatGPT de definitieve doorbraak van AI. De mogelijkheden van ChatGPT zijn eindeloos en de tijdwinst is enorm. Experimenteer daarom met AI. De zakelijke versie van ChatGPT is reeds beschikbaar en vele organisaties profiteren er al van.
Aan de slag met je eigen data
De grote motor achter deze revolutie is OpenAI, een Amerikaanse onderneming die producten ontwikkelt met kunstmatige intelligentie. Microsoft is voor een groot gedeelte eigenaar, daardoor kun je nu met je eigen data in een afgeschermde omgeving met GPT-3 aan de slag. Leg met Azure OpenAI Service een schil om je gegevens, stel vragen en trek conclusies. Of programmeer in sneltreinvaart met Copilot dat automatisch delen van softwarecode schrijft en controleert. Wil je AI inzetten om data om te zetten in inzicht en sneller te werken? Houd je dan wel aan de 3 AI-geboden van Macaw zodat deze technologie in je voordeel werkt, en niet in je nadeel.
1. Breng je data governance op orde
Elke organisatie zit op een enorme berg data, maar die is vaak een grote onoverzichtelijke brij. Stel AI een vraag, dan vindt die razendsnel de meest veelbelovende leads of juist alle verlieslatende klanten. Maar kloppen die antwoorden wel? Vaak is de datahuishouding bij organisaties een ratjetoe. Klanten staan bijvoorbeeld meerdere keren geregistreerd met verschillende kenmerken, waardoor het antwoord op de vraag is gebaseerd op verkeerde input. Ga je aan de slag met dit antwoord, dan kun je enorm de mist in gaan. Hoe beter de structuur, hoe beter de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de antwoorden.
2. Zorg voor de juiste context
Net als ChatGPT is Copilot nog volop in ontwikkeling. Hierdoor is het nog niet de perfecte gesprekspartner, bijvoorbeeld omdat de context van vragen nog niet kan worden ingevuld. Het is eigenlijk net als een nieuwe gereedschapskist met allerlei instrumenten die nog niet uitontwikkeld zijn of met instrumenten die je wellicht nog nooit hebt gezien. Je weet dan niet precies – of totaal niet – wat je ermee kan doen. Is je vraagstelling niet goed, dan krijg je een antwoord waarmee je niets mee kunt. Ga je wel aan de slag met een antwoord dat eigenlijk je vraag niet beantwoordt, dan loop je een grote kans uit de bocht te vliegen. Je moet dus weten hoe je vragen stelt.
3. Optimaliseer je governance
Waarom iets zelf doen als AI het veel sneller kan? Programmeurs profiteren op dit moment misschien wel het meest van de efficiëntiewinst van AI. Copilot genereert inmiddels 41% van alle computercode, en dat loopt bij de populaire taal Java op tot 61%. Heeft die code wel de juiste kwaliteit en voldoet het wel aan de ISO 25010-norm? En wie houdt er toezicht op welke data worden gebruikt, wat er wordt gemaakt en hoe de apps worden toegepast? Zijn die wel in lijn met wet- en regelgeving, je strategische doelen en het securitybeleid? Je wil zo snel mogelijk nieuwe software die je business een boost geeft. Dit vraagt om degelijke governance om de via AI geschreven code beheersbaar te houden en makkelijk te onderhouden.
Copilot genereert inmiddels 41% van alle computercode, en dat loopt bij de populaire taal Java op tot 61%.
Samen vooruit met AI
Je moet nu aan de slag met AI, anders loop je de kans dat je de concurrentie straks niet meer kunt bijbenen. Voor een gedegen start is een ervaren partner onontbeerlijk. Macaw is al jarenlang Microsoft Partner en onderstreept met Microsoft Advanced Specializations de diepgravende kennis en kunde van Microsoft-technologie. Macaw is net als Microsoft een pionier en slaat samen met innovatieve klanten nieuwe wegen in. Nu staan we klaar om samen met jou van AI een bedrijfssucces te maken.
Profiteer nu van AI
Benieuwd wat je nu allemaal al kunt bereiken met Azure OpenAI Service en de data uit je organisatie? Start een Lighthouse project, en je zult allerlei waardevolle verbanden vinden die eerder verborgen lagen. Koppel bijvoorbeeld databases en de inhoud van documenten met je eigen kunde en services. Met deze inzichten kies je de toepassingen waarmee je jouw groei een boost geeft. We gaan graag samen met je op ontdekkingsreis om je optimaal voor te bereiden op de grootschalige toepassing van deze nieuwe technologie die geheid gaat volgen. Neem contact met ons op!