Macaw.nl/Inspiratie/Nieuws/Digital Inspiration Day 2024: It’s a wrap!

Digital Inspiration Day 2024: it's a wrap!

Bij Macaw zijn we gek op events, en onze Digital Inspiration Day is zeker één van de dagen waar we erg naar uitkijken. Wat is er immers leuker dan met en van elkaar leren over nieuwe technologieën? Lees hier meer over sessies en learnings van deze dag.

Op 27 juni 2024, één van de eerste echte zomerdagen in Nederland, verwelkomden wij ruim 100 deelnemers van meer dan 50 bedrijven in het Microsoft-kantoor op Schiphol voor een deep-dive in de uitdagingen en kansen van AI. Met sprekers als Menno Lanting, Raymond Hannes, Andreea Bulisache en Frans Riemersma kunnen we jullie een samenvatting van deze dag natuurlijk niet onthouden! 

Navigeren door de AI-Revolutie 

Na een heerlijke lunch trapte Menno Lanting, een bekende keynote spreker, auteur en expert op het gebied van digitale transformatie, de middag af. Zijn eerste slide toont de woorden ‘navigeren door de AI-revolutie’ – een titel die perfect samenvat waar veel managers tegenwoordig mee bezig zijn. Geen zorgen, Menno is hier om een aantal waardevolle inzichten te delen. En mocht je na vandaag nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met ‘Digital Menno’, zijn eigen GPT, die je via een QR-code kan bereiken. Een mooi voorbeeld van moderne tech!  

Gedurende de volgende 50 minuten neemt Menno ons mee op een boeiende reis door het digitale landschap. We leren dat wat we vaak digitale transformatie noemen, soms beter kan worden omschreven als digitale reparatie, optimalisatie of, in het gunstigste geval, innovatie. Iedereen zegt tegenwoordig bezig te zijn met digitale transformatie, maar hoeveel van de bedrijven die jij kent hebben hun business volledig afgebroken en weer ‘digital-first’ opgebouwd?  

Menno blijft de meest fascinerende praktijkvoorbeelden geven. Van een bedrijf dat een hele afdeling verving door twee AI-specialisten (en waarom ook dat niet de heilige graal is), tot McLaren Racing, die als geen ander weet wat het betekent om datagedreven te werken en deze kennis nu deelt met de gezondheidszorg. Met al deze verhalen geeft Menno het publiek een kijkje in de keuken bij pioniers. Welke digitale initiatieven startten zij? Tegen welke uitdagingen lopen zij aan? En hoe navigeren zij zich door de AI-revolutie?  

Menno sluit af met een aantal praktische take-aways, zoals: begin klein, experimenteer op een unieke manier met AI, selecteer bijvoorbeeld één specifiek bedrijfsproces en onderzoek hoe je deze met AI kan verbeteren of versimpelen. En, om te voorkomen dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet, neem je een nieuwe tool in gebruik? Schrap dan minstens één oude tool. 

  

Digital Transformation & AI Guru – Menno Lanting

AI met een Investor Mindset 

Na de keynote richt Raymond Hannes, docent en ondernemer, onze aandacht op AI als game-changing innovatie. Willen we hier succesvol mee zijn, dan doen we er volgens hem goed aan te kijken hoe investeerders te werk gaan. Zij hebben immers een mindset ontwikkeld om innovatie te herkennen en er zo snel mogelijk van te profiteren. 

Raymond schetst met enkele cijfers de huidige situatie. Wist je bijvoorbeeld dat kleine ondernemingen veel beter zijn in innoveren dan corporates? Hoewel een groot deel van alle innovaties wel binnen grote bedrijven ontstaan, wordt slechts een handjevol echt gerealiseerd. Waarom? Omdat deze bedrijven vaak niet in staat zijn op te schalen. Enerzijds omdat risicomijdend gedrag de norm is geworden, anderzijds omdat ze weinig geprikkeld worden om te innoveren. Zoals je misschien al wel kan raden, staat een investeerder hier heel anders in!  

Wat zijn dan de kenmerken van zo’n ‘investor mindset’? Raymond noemt onder andere: het opbouwen van een divers netwerk, falen zien als een les, mensen boven processen stellen, gericht zijn op uitstappen in plaats van investeren in een zinkend schip, en het belang van waardecreatie en een langetermijnvisie. Ook haalt hij het werk van andere onderzoekers aan om het verschil tussen investeerders, ondernemers en grote bedrijven te benadrukken. Zo zullen ondernemers nooit uitgebreide businessplannen maken waarin ambities voor over 20 jaar centraal staan. In plaats daarvan beginnen ze met wat ze vandaag hebben en vinden manieren om dat uit te bouwen (het bird-in-hand-principe). Onderweg noemt hij nog veel meer principes, zoals het lemonade-principe (als iets fout gaat meteen lessons learned oppakken) en het pilot-on-plane-principe (je weet waar je heen gaat, maar je hebt niet de controle over alles wat je onderweg tegenkomt). Dit alles om te benadrukken hoe investeerders op een andere manier naar de wereld kijken, en hoe dit je kan helpen bij het adopteren van AI.  

Docent & ondernemer – Raymond Hannes

The Future of Martech 

Toen was het tijd voor Frans Riemersma, marketing technologist, spreker en auteur, om het podium te betreden. Vanuit zijn vakgebied bracht hij ons een presentatie over AI in MarTech. Wist je dat er tien jaar geleden slechts 1.000 MarTech software-apps waren? Vandaag de dag zijn dat er ruim 14.000, waarvan meer dan 2.000 GenAI-apps zijn! Dus, hoe kies je de juiste? Frans moedigt ons aan verder te kijken dan software en te focussen op de functionaliteit die we echt nodig hebben en waarom. Met andere woorden, richt je op de businesscase in plaats van de techniek. 

Vervolgens laat Frans ons zien uit hoeveel kleine specialistische tools de meeste MarTech stacks zijn opgebouwd (ook bekend als: MarTech atomisering). Maar waarom zou je zo’n app gebruiken als de functionaliteit ook onderdeel uitmaakt van een groter product dat je al gebruikt? Omdat de app de taak veel beter uitvoert, wat tijd en geld bespaart. De MarTech long tail blijft dus nog wel even bestaan. Gespecialiseerde (AI) apps zullen waarde blijven toevoegen aan stacks, en composability – de flexibiliteit om verschillende tools te combineren om iets nieuws te creëren – blijft essentieel voor succes. 

Tot slot legt Frans uit dat markten, bedrijven en individuen elk een eigen leercurve hebben. Het is belangrijk om te luisteren naar je stakeholders en om, ook voor de adoptie van AI, een MarTech-framework te volgen dat uit drie woorden bestat: hack, pack en stack. Met andere woorden, begin met een éénmalig experiment (hack), verhoog het gebruik en verbeter het product (pack), en neem ten slotte de geoptimaliseerde versie op in je stack. 

MarTech Influencer – Frans Riemersma

Survival Tactics for Leadership in the Era of AI 

Als afsluiter van de dag duikt Andreea Bulisache met het publiek in de wereld van ‘wat als’ en ‘hoe zou jij dan’. Bijvoorbeeld, wat als je grootste concurrent een AI-bedrijf is waar je nog nooit van hebt gehoord? Hoe zou jij dan vandaag je strategie aanpassen? Met deze vragen spoorde Andreea ons aan om de inzichten die ze deelde toe te passen op onze eigen situatie.  

Ja, het gebruik van AI is de afgelopen jaren enorm toegenomen, het kan de productiviteit met 40% verhogen, voorspellen en voorkomen, en ja, het zal een nieuw soort leiderschap vereisen. Maar, AI kan de menselijke creativiteit en emotionele intelligentie niet vervangen. Het kan data goed verwerken, maar mist menselijk inzicht. Hoe zet je, nu je dit allemaal weet, de volgende stap in het gebruik van AI in je bedrijf? 

Het antwoord ligt in een model dat Andreea zelf heeft ontwikkeld. Dit model omvat o.a. AI integratie, risico’s en risicomanagement, ROI, het concurrentievoordeel van AI, bouwen versus kopen, en last but not least, hoe je de impact van AI meet.  

Afsluitend biedt Andreea nog drie pragmatische strategieën om succesvol te zijn met AI: blijf leren, bouw een divers team op en implementeer AI op een ethisch verantwoorde manier. 

Tech Trailblazer – Andreea Bulisache

Klantpanel

Naast de topsprekers organiseerden we ook een klantpanel, waarin we in gesprek gingen met Evides, RET en VGZ over de opkomst van AI. Het werd duidelijk dat een solide basis in data essentieel is om waardevolle experimenten te kunnen starten. Experimenteren is cruciaal om de juiste, waardevolle use-cases te ontdekken. Een goede regie bij het werken met AI is daarbij onmisbaar om veiligheid en compliance te allen tijde te waarborgen.

Het panel gaf bovendien een helder advies: neem je collega’s mee en geef ze de tijd om te leren en te wennen aan de mogelijkheden. Zorg er ook voor dat het bestuur van jouw organisatie goed wordt geïnformeerd en betrokken bij de kansen en uitdagingen die technologische innovatie en adoptie met zich meebrengt.

Tot slot 

We hebben gezien van hoe andere bedrijven AI omarmen, welke voordelen dat ze oplevert, maar ook hoe het een bedrijf echt kan veranderen. Een belangrijke vraag blijft, in hoeverre willen en kunnen we AI menselijke taken laten overnemen? Deze dag heeft ons uitgedaagd om over dit soort vraagstukken na te denken, aan de hand van  feiten, cijfers, onderzoeken, praktijkvoorbeelden en input van peers.  

We willen iedereen die deze dag tot een groot succes heeft gemaakt nogmaal ontzettend bedanken – onze klanten, de sprekers, Microsoft Nederland en natuurlijk ons eigen team! 

Was je er niet bij, maar wil je wel graag met ons in gesprek over AI? Bekijk dan onze Macaw x Microsoft OpenAI Roadshow waarin Michel Heijman (Head of Technology, Macaw) en Jan Depping (Partner Technology Strategist Azure, Microsoft) jou helpen concrete OpenAI use cases op te stellen. 

Een impressie van de dag

01/05
Macaw x Microsoft: OpenAI Roadshow
Is jouw organisatie nieuwsgierig naar AI of hebben jullie al de eerste ideeën op de plank liggen om er zelf mee aan de slag te gaan? Tijdens de AI Roadshow trekken experts van Macaw en Microsoft door het land om organisaties te helpen met hun keuzes en use case. Maak ook de stap van brainstorm naar uitvoering en boek binnen 3 maanden de eerste successen met AI.
Aanvragen
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact