Organisaties moeten klanten, prospects en relaties blijven inspireren, met content die aansluit op hun informatiebehoefte en fase in de customer journey. Tegelijkertijd is plaats- en tijdonafhankelijk werken vandaag de dag belangrijker dan ooit, zonder het overzicht op de online communicatiekanalen te verliezen. De Sitecore Content Hub voorziet perfect in deze behoefte, maar hoe gebruik je deze tool nou in de praktijk? In dit blog beschrijven we drie praktische toepassingen van de Hub: sterker merk, productcatalogus en de coördinatie van grote hoeveelheden content.
1. Sterker merk: eenduidig beeld in alle landen
De lancering van een nieuwe smaak van je frisdrank is in aantocht. Je wilt een wereldwijde campagne optuigen om aandacht te besteden aan deze introductie. Zes maanden van tevoren start je hiermee. Er moeten goede productshots komen, een bekend voetballer wordt gestrikt om de reclamecampagne kracht bij te zetten en reclamespotjes, promotiemateriaal en artikelen voor alle landen zijn in de maak. Maar hoe zorg je ervoor dat die campagne wereldwijd op tijd, met het juiste beeldmateriaal en de teksten kan worden uitgerold?
Daarvoor is de Content Hub ideaal. Je start met het opstellen van een campagnestrategie en -concept. Wereldwijd denken alle relevante marketingmanagers en creatieven mee om dit concept spot-on te maken. Je stelt een campagneplanning op voor alle onderdelen en via reminders houd je iedereen per mail bij de les. Dan ga je van start met de productie. Alle uitingen worden geproduceerd, je leveranciers en producenten hebben toegang tot de Content Hub en plaatsen hun producties online. Het hele goedkeuringsproces vindt eveneens in de Content Hub plaats. Is de accordering rond, dan staan ook alle definitieve materialen in de Content Hub. Op deze manier heb je ook echt alleen de juiste versies voor alle verschillende landen.
Dan zit je nog met het rechtenvraagstuk. Wanneer beeldmateriaal alleen gedurende de campagne mag worden ingezet en daarna niet meer, krijg je automatisch na de bewuste datum geen toegang meer tot deze beelden. Je kunt dus niet geconfronteerd worden met boetes voor het onrechtmatig gebruik van foto’s, boetes die flink op kunnen lopen. Met de Content Hub zorg je ervoor dat je merk wereldwijd de juiste uitstraling heeft en dat de reclamegelden die je investeert goed terechtkomen. Tot ben je met de Content Hub uitstekend in staat om het effect van de diverse campagne-onderdelen minutieus door te meten: hoe presteren de diverse onderdelen en hoe goed slaat deze campagne aan ten opzichte van de vorige?
2. De productcatalogus: alle schroefjes en moertjes in kaart
Producenten in de technische industrie worstelen er allemaal mee: hoe zorg je ervoor dat productbeschrijvingen, handleidingen, specificaties en veiligheidsinstructies allemaal up-to-date zijn en dat men niet oudere versies gebruikt? Versiebeheer is niet alleen belangrijk voor de eigen medewerkers en monteurs, maar ook voor toeleveranciers, aannemers en tussenhandelaren/retailers die alle producten moeten kunnen nazoeken. Ook hiervoor biedt de Content Hub uitkomst.
Technisch ingewikkelde producten bestaan uit talloze onderdelen, die allemaal in detail gespecificeerd moeten zijn. Ook komen daar productteksten, handleidingen, montagevoorschriften, onderhoudsinstructies en veiligheidsvoorschriften bij kijken, met uiteraard de meest recente productfoto’s. Met specificaties die vrijwel dagelijks wijzigen, is het goed om één systeem te hebben, waarin je alle wijzigingen bijhoudt. In de Content Hub sla je alle laatste versies van documenten en specificaties op. Alleen de personen die daartoe gerechtigd zijn kunnen deze bestanden wijzigen of aanpassingen checken. Van ieder technisch ingewikkeld product zijn zo alle details terug te vinden. Monteurs die veel onderweg zijn, vinden op deze manier altijd de meest recente specificaties en werkinstructies terug via hun tablet. En toeleveranciers kunnen eenvoudig alle productdetails vinden, waarop zij vervolgens hun producten weer kunnen afstemmen.
3. Coördinatie van grote hoeveelheden content: hoe meer zielen, hoe meer content
Het stroomlijnen van een contentproductieproces dat bestaat uit veel bijdragen en personen die eraan werken, kan uitstekend in de Content Hub. Denk aan banken of verzekeringsmaatschappijen die op verschillende manieren communiceren met al hun klanten. Of aan beurzen, waar tientallen standhouders een inhoudelijke bijdrage mogen leveren. Of aan een contentbureau dat werkt voor allerlei klanten. Allemaal zijn het producenten van grote hoeveelheden content, waaraan ook partijen buiten de eigen organisatie een bijdrage leveren.
De Content Hub brengt voor dergelijke omvangrijke productieprocessen veel gemak met zich mee. Bijvoorbeeld als het gaat om planning: in de planning kun je alle personen plaatsen die een bijdrage leveren aan de content. Wanneer hun deadline nadert, ontvangen alle betrokkenen een mail. Als een organisatie met meerdere partijen samenwerkt, bijvoorbeeld verschillende opdrachtgevers, dan ontvangen zij een aparte inlog, waardoor zij alleen de voor hen relevante content in beeld krijgen. Accordering van teksten is eenvoudig te regelen door een workflow van opeenvolgende stappen in te stellen. Ook voor organisaties die content willen kunnen hergebruiken of inzetten voor verschillende doelgroepen is de Content Hub ideaal.