Eneco is een bedrijf in transitie. Eneco verandert van energieleverancier naar een partner die haar klanten meer adviseert over energie-inzicht, besparen, opwek of andere energiediensten. De klant krijgt meer en meer behoefte aan hun energiekennis. Daarom heeft Eneco de behoefte om al deze kennis zo efficiënt mogelijk online te verzamelen, te delen en te verrijken. Dat geldt voor de kennis van interne medewerkers, maar zeker ook voor medewerkers van Eneco die bij klanten over de vloer komen, zoals monteurs.
Het oude intranet was vijf jaar oud en kon die functie niet meer vervullen. Eneco schreef daarom in een request for proposal (RFP) een aantal functionele en technische eisen uit waaraan het nieuwe portaal/intranet/kennisbank moest voldoen.
“Macaw is een gelijkwaardige partner, die ook tegenstuur durft te geven als dat beter is voor het resultaat” – Christian Dietzel | Manager internal online communication
Adoptie nieuw intranet
Waarom Eneco voor Macaw kiest? Elke partij legt een heldere visie neer over het realiseren van een nieuw intranet op basis van de eisen. Maar Macaw is de enige partij die ook uitgedacht heeft hoe de medewerkers dit nieuwe portaal gaan omarmen en gebruiken. Zonder het te hebben gespecificeerd, blijkt dit voor Eneco een belangrijke eis. Er is dan ook direct een klik.
Daarnaast stelt Macaw voor om een resultaatverplichting te verbinden aan een aantal KPI’s die voor Eneco van wezenlijk belang zijn. Juist daarom adviseert Macaw om een aantal andere functionaliteiten te bouwen dan in de RFP bedacht. Uit eerdere projecten is namelijk gebleken welke functionaliteiten wel en niet bijdragen aan een goede gebruikerservaring en daarmee zullen leiden tot een hogere adoptie. Daarbij bedenken Eneco en Macaw samen een aantal acties om een snelle adoptie van het nieuwe intranet te bewerkstelligen.
Smart Collaboration
Bekijk in de video wat Eneco en Macaw te vertellen hebben over de transitie die Eneco doormaakt van een energieleverancier, naar een partner die haar klanten adviseert over het opwekken van energie, inzicht geeft en innovatieve en besparende producten en diensten levert. En het ‘co-creatie’ proces wat wordt ondersteund door een digitale collaboratieomgeving voor alle Eneco medewerkers.
Succesvolle adoptie intranet
In een notendop. Het nieuwe intranet is omarmd door de medewerkers en niet alleen omdat het ontworpen is aan de hand van de vele gebruikersinterviews. De adoptie is met name zo succesvol omdat de partners er samen werk van hebben gemaakt. Zowel voor de bouw, als tijdens en na de livegang is er veel aandacht geweest voor de behoeftes van gebruikers.
Een professionele fotograaf heeft 1.300 profielfoto’s voor het smoelenboek laten maken op locatie. Zelfs van de monteurs, een lastig te bereiken doelgroep heeft een hoog percentage gebruik gemaakt van dit aanbod. Maar ook de homepage take-over, de ‘how to’ filmpjes voor de belangrijkste taken, een bericht op Yammer van de COO Marc van der Linden. Het heeft allemaal bijgedragen aan een vlotte adoptie.
Ook de cijfers tonen eenzelfde beeld. De klanttevredenheid is bijna een punt verhoogd en het engagement (verhouding tussen passief en actief bezoek) is ook significant gestegen sinds de livegang en de diverse adoptie-acties. Daarmee is het nieuwe intranet een belangrijk kanaal geworden in de transitiedoelstellingen van de energieleverancier.