Over Koninklijke BAM Groep
Koninklijke BAM Groep is een vooraanstaande Europese speler in de bouw. Binnen Europa zijn er vestigingen in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daarnaast richt BAM International zich, vanuit Nederland, op internationale bouwprojecten in Afrika, Australië, Azië, het Midden-Oosten/de Golfstaten en Amerika. Het bedrijf telt zo’n 20.000 medewerkers en haalt jaarlijks een omzet van ruim 7 miljard euro. Tot voor kort werkten de diverse landenvestigingen onafhankelijk van elkaar. Inmiddels zit Koninklijke BAM Groep midden in een strategische transformatie, waarbij de One BAM-filosofie leidend is.
De uitdaging: capaciteitsplanning vestigingen
In maart 2020 brak de coronacrisis uit en stapten de medewerkers van Koninklijke BAM Groep van de ene op de andere dag over op thuiswerken. Doordat het bedrijf snel doorpakte, kon de organisatie doordraaien. Dit bood het bouwconcern de tijd en de ruimte om na te denken over de wijze waarop zij het bedrijf zouden kunnen inrichten binnen het ‘nieuwe normaal’, wanneer er weer medewerkers naar kantoor zouden mogen komen.
Een speciale uitdaging daarbij was dat Koninklijke BAM Groep actief is in verschillende landen en regio’s, waartussen de geldende wet- en regelgeving sterk verschillen.
“De Desk Planner App bleek perfect aan te sluiten bij onze filosofie van ‘OneBAM’. En doordat Macaw veel belang hecht aan ‘zelf doen’, leerden we al snel om ook zelf te werken binnen de Desk Planner App” – Shaun Maistry, IT Project Manager, Koninklijke BAM Groep.
De aanpak: binnen 3 dagen een goed werkende app
Om de capaciteit op de werkvloer te coördineren, implementeerde Macaw bij Koninklijke BAM Groep de zelf ontwikkelde Desk Planner App, ontwikkeld op het Microsoft Power Platform.
Macaw startte met de implementatie en uitrol van de app, allereerst voor België. In drie dagen tijd werd daar een goed werkende oplossing geïmplementeerd. Na deze succesvolle pilot werd de app ook in andere landen uitgerold, te beginnen met Nederland: hier werden drie apps ontwikkeld, voor drie verschillende regio’s. Andere landen volgen binnenkort.
Macaw introduceerde daarbij de BAM starter packs, zodat BAM in staat is om de app efficiënt en zelfstandig uit te rollen naar nieuwe regio’s. Macaw betrok hiervoor BAM vanaf het begin bij de implementatie van de app. En mochten landelijke regels – zoals verplichte onderlinge afstand – veranderen, dan kan BAM dit eenvoudig zelf in de app aanpassen.
Inmiddels is de Desk Planner App voor Koninklijke BAM Groep de one-stop-shop voor alles wat te maken heeft met het reserveren van werkplekken, maar ook voor vergaderruimten.
Het resultaat: een goed werkende en positief ontvangen app
De reacties van BAM-medewerkers zijn unaniem positief: de app is zeer makkelijk te gebruiken. Medewerkers weten, voor ze richting kantoor reizen, of er plek is. Koninklijke BAM Groep heeft hiermee volledig de controle over de beschikbare capaciteit en voorkomt onnodig reizen.
De Desk Planner App kan ook de benodigde parkeerplaatsen en catering afstemmen op de hoeveelheid mensen op kantoor. Daarbij houdt de app rekening met de landelijke en regionale richtlijnen rondom bijvoorbeeld social distancing. Voor de receptionisten is er een PowerBI front-end, waarmee zij kunnen zien of er nog werkplekken beschikbaar zijn.
Op dit moment monitort Koninklijke BAM Groep wekelijks de capaciteit voor de kantoormedewerkers. De app levert daarmee ook veel nuttige data op. Mocht er onverhoopt een coronabesmetting plaatsvinden, dan valt te achterhalen bij wie deze persoon in de buurt heeft gezeten. Koninklijke BAM Groep houdt zich met de Desk Planner App strikt aan de GDPR.
Hoe ervaarde Koninklijke BAM Groep dit project?
Shaun Maistry (IT project manager, Koninklijke BAM Groep): “De doorlooptijd die we in samenwerking met Macaw hebben gerealiseerd is indrukwekkend: binnen drie dagen hadden we een werkende Desk Planner App in België! Deze oplossing bleek perfect aan te sluiten bij onze filosofie van ‘One BAM’. En doordat Macaw veel belang hecht aan ‘zelf doen’, leerden we al snel om ook zelf te werken binnen de Desk Planner App. Inmiddels hebben we hierdoor zoveel zelfvertrouwen opgebouwd, dat we de app zelf kunnen beheren en onderhouden.”
Meer weten over de Desk Planner App?
Benieuwd hoe de Desk Planner App jouw organisatie kan ondersteunen in het vormgeven van de hybride samenwerkingswijzen (thuis én op kantoor) die nu ontstaan? Hier lees je er meer over!