Content hub verhoogt efficiëntie
Aktion Mensch is de grootste particuliere sociale financieringsorganisatie in Duitsland. Het ondersteunt maandelijks tot 1.000 sociale projecten, met als doel de levensomstandigheden van mensen met een handicap te verbeteren en de integratie in de samenleving te bevorderen. Dit wordt mogelijk gemaakt door ongeveer vier miljoen loterijdeelnemers. Om de projecten onder de aandacht te brengen werkt het marketingteam op volle toeren. De inflexibiliteit en inefficiëntie in de redactionele processen vormden echter een bottleneck voor het team. Om kosten te besparen en zowel de efficiëntie als het werkplezier te verhogen, koos Aktion Mensch voor content hub van Sitecore.
Uitdaging: de content chaos beheren
De sociale organisatie slaat vele gigabytes aan foto-, beeld- en videomateriaal op in historisch gegroeide, lokale IT-structuren op gedecentraliseerde locaties. Het werken met deze digitale assets was niet optimaal. Ze werden bijvoorbeeld via e-mail uitgewisseld en er bestonden veel duplicaten en reservekopieën. Bovendien maakte het gebrek aan een centraal punt het vinden en gebruiken van geschikt beeldmateriaal veel moeilijker.
Oplossing: content hub voor efficiënte content lifecycle
Als Sitecore Platinum Partner implementeerden we de Sitecore Content Hub en legden daarmee een belangrijke basis voor efficiënte multimediacommunicatie met gestroomlijnde content lifecycle.
Met Sitecore Content Hub profiteert Aktion Mensch nu van een digital asset management (DAM) oplossing met digital rights management (DRM), beeldherkenning/gelijkenis (Image Similarity), smart filter search voor grote beeld-, foto- of video-assets en vele andere functies die het werk gemakkelijker en leuker maken. Het stelt het marketing- en redactieteam in staat het hele contentproces aan te sturen: van gezamenlijke contentcreatie tot publicatie en beheer, inclusief rechtenbeheer.
Voordelen
- Gemakkelijke toegang tot assets: opslag, downloaden en gebruik van digitale assets via meerdere kanalen is onafhankelijk van de locatie en intuïtief via de webbrowser. Daarnaast beheert Content Hub ook video’s, samen met de bijbehorende ondertitels. Een belangrijk voordeel voor de toegankelijkheid van bijvoorbeeld de Aktion Mensch Inclusion Portal.
- Transparantie: Alle gebruikers profiteren van meer transparantie in elke stap van het contentproces. Dankzij een slim zoekfilter kunnen assets veel makkelijker gevonden en beheerd worden. Daarnaast kunnen kopieën, oude of niet meer bruikbare assets gemakkelijk worden weggefilterd.
- Snelheid: Redactionele processen rondom digitale assets verlopen snel. Alle mediabestanden kunnen met slechts een paar klikken op een zoekmachine-geoptimaliseerde manier worden gepubliceerd op aktions-mensch.de of andere kanalen.
- Multimedia als onderdeel van de ervaring: Digital asset management is een volledig geïntegreerd onderdeel van de digitale ervaring en content hub kan naadloos worden ingebed in de gangbare CMS en digital experience platformen zoals Sitecore XP via standaard interface (OOTB).
- Afgenomen IT-complexiteit: Dankzij de verminderde complexiteit bespaart de IT-afdeling 80 procent van zijn werktijd. Bovendien is er een minimale operationele overhead.
- Performance boost: Dankzij Sitecore’s wereldwijde Content Delivery Network (CDN) is de samenwerking verbeterd.