Eneco heeft een mooie ambitie: in 2035 klimaatneutraal zijn. Het in 2021 aangescherpte ‘One Planet Plan’ omvat concrete acties en meetbare doelstellingen, zoals het ombouwen of sluiten van gascentrales en het investeren in nieuwe warmtebronnen. Via alle acties en investeringen wil Eneco een actieve bijdrage leveren aan het doel om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden Celsius houden.
Data analytics dashboard
De uitvoering van het klimaatplan is een gezamenlijke inspanning met klanten en medewerkers. Om de strategie en het plan meer zichtbaar te maken voor alle medewerkers, ze te betrekken en deelgenoot te maken, besloot het energiebedrijf een data analytics dashboard te laten ontwerpen en ontwikkelen. Via het dashboard kan iedere medewerker op elk moment van de dag de actuele status zien, en of men op koers ligt om het grote doel te bereiken.
‘Macaw heeft een cruciale bijdrage geleverd in het realiseren van het Eneco KPI dashboard, elke medewerker kan de voortgang op strategie nu volgen’. – Klaasse, Head of Asset Control & Steering Eneco.
Adviseur, ontwerper en ontwikkelaar
Voor de ontwikkeling van het dashboard schakelde het energiebedrijf de hulp in van Macaw. Al ruim zeven jaar treedt het bedrijf op als partner van Eneco en voltooide diverse succesvolle trajecten, zoals de implementatie van een intranet, een Power BI Competence Center en diverse PowerApps. Ook innovatie vraagstukken komen terecht bij de Microsoft- en Sitecore-partner.
Voor het dashboard-project vervulde Macaw twee rollen:
- Het faciliteren van de creatieve fase. Designers dachten na over het User Interface (UI) en het User Experience (UX) design voor een grote en diverse doelgroep, namelijk alle medewerkers van Eneco. Ze zorgden er mede voor dat het dashboard duidelijk en toegankelijk is en mooie bezoekersstatistieken kent.
- De technische ontwikkeling van het dashboard met behulp van Power BI.
Design als ‘silver bullet’
‘We zijn erg blij met hoe de samenwerking met Macaw verloopt’, aldus Ferry Bouwman, projectleider Asset Innovation & Transformation bij Eneco. ‘Starten met design-sessies was een gouden greep. Het was de eerste keer dat we zo te werk gingen bij het bouwen van een dashboard. Dat was geweldig. En succesvol. Macaw heeft tot in detail nagedacht over hoe informatie gepresenteerd moet worden om 3.000 gebruikers te activeren en involveren. Het is echt vanuit gebruikersperspectief gebouwd’, licht Bouwman toe.
Macaw heeft een cruciale bijdrage geleverd in het realiseren van het Eneco KPI dashboard, waarmee nu elke medewerker van Eneco de voortgang op de strategie, op een transparante manier, kan volgen. De afstand tussen de medewerker en de strategie van Eneco is hiermee aanzienlijk verkleind.’ – Michel Klaasse, Head of Asset Control & Steering, Asset Operations.
Connecting the dots
‘We helpen klanten graag succesvol te zijn’, aldus Wouter Stuivenberg, client manager bij Macaw. ‘In dit geval is dat door onze kwaliteiten als digitaal bureau met UX- en UI- en Design Thinking-expertise te combineren met hardcore IT-competenties. Dat zorgt er onder andere voor dat we door het inzetten van technologie werkelijk waarde voor de business, en voor eindgebruikers realiseren. Het is gaaf om te zien hoe medewerkers van Eneco samen een betere en duurzamere wereld willen realiseren, en dat wij als partner daar een steentje aan bij mogen dragen’, vervolgt Stuivenberg.
KPI’s voor gehele organisatie
Om het gebruik te stimuleren en de waarde te verhogen is het dashboard à la minute oproepbaar, makkelijk bereikbaar via intranet, Power BI en grote schermen in het kantoor. Iedereen kan direct zien hoe de organisatie ervoor staat. Om de betrokkenheid te vergroten zijn de 15 duidelijk gespecificeerde KPI’s voor de gehele organisatie beschikbaar. Medewerkers kunnen daardoor bij de ‘buren gluren’ – kortom zien hoe andere organisatieonderdelen het doen, bijvoorbeeld qua klantcontracten en assets, maar ook op gebieden als diversiteit en veiligheid.
Toekomst
In de toekomst wil Eneco het dashboard verder uitbreiden met extra KPI’s, nog meer datagedreven werken en waardecreatie uit data verhogen. En zullen nieuwe dashboards volgen.