01/05
Met influencer marketing en programmatic advertising naar maximale awareness
Sinds decennia verbinden tieners het merk Chupa Chups met de cultlolly’s die je in elk winkelschap direct herkent aan het geel-rode logo. Met de nieuwe Chupa Chups kauwsnoepjes betreedt het zoetwarenmerk nu een nieuw segment waarin verschillende fabrikanten, in dit geval in Duitsland, al een plaats hebben veroverd.
Macaw ontwikkelt en realiseert de lanceringscampagne die naast aandacht en awareness voor het nieuwe product, ook een extra imagoverbetering van de brand als authentiek jongerenmerk nastreeft.
De hoofdboodschap: de Chupa-feeling nu ook om te kauwen!
De bijzondere uitdaging van de campagne is om de bestaande bekendheid van Chupa Chups over te brengen naar het segment kauwsnoepjes en tegelijkertijd het merk als geheel te versterken bij de doelgroep van tieners.
Bij de ontwikkeling van het creatieve concept en de campagnecommunicatie gebruikt Macaw daarom een emotionele hoofdboodschap: de nieuwe Chupa Chups kauwsnoepjes maken elk moment tot een ‘Kaugenblick’ (samentrekking van kauwen en ogenblik) – tot een moment vol ‘vreugde, energie en gekkigheid’ zoals Duitse YouTube-ster Jonas Ems het samenvat in een collab video voor de campagnestart.
Bereik dankzij influencermarketing: de ‘Kaugenblick’-dag met youtuber Jonas Ems
De bekende Duitse youtuber Jonas Ems met rond 1,6 miljoen abonnees wordt consequent in alle campagneonderdelen geïntegreerd om zijn bekendheid bij de doelgroep te benutten en de 12- tot 18-jarigen direct en vooral authentiek aan te spreken. In een interactieve tool op www.kaugenblicke.de kunnen de jonge users een meet-and-greet met Jonas winnen. Daarnaast maken zij kans op een dag vol ‘Kaugenblicke’ in Berlijn die zij individueel kunnen samenstellen en met hun vrienden via WhatsApp kunnen delen. En natuurlijk altijd op zak: een heleboel Chupa Chups kauwsnoepjes.
Om voor de productlancering maximaal bereik te genereren initieert Macaw een programmatic advertising mediacampagne met een doelgroepgerichte focus op display ads en motion ads op socialmediakanalen zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Daarbovenop komt het organisch bereik van de influencermarketing: na slechts één week heeft Jonas’ filmpje op YouTube al bijna 500.000 views.