Menzis opereert in een markt die zeer concurrerend is en regelmatig in het nieuws is. Momenteel koppen de kranten zaken als ‘Angst dat zorgpremies onbetaalbaar worden’ en ‘Bijna helft Nederlanders vreest zorgverzekering niet te kunnen betalen’. De druk op het beheersen van kosten om premies zo scherp mogelijk neer te zetten is hoog. Dit zorgt – samen met de vraag om flexibiliteit en de verplichtingen ten aanzien van toezichthouders – naar een groeiende inzet van innovatie, naar digitalisering en continue verbeteringen op velerlei gebieden, waaronder IT.
De zorgverzekeraar had de wens om de organisatie datagedreven te maken en de dienstverlening naar klanten te verbeteren. Die stap hadden ze in het verleden al eens gezet met de campagne ‘SamenGezond’. Een online gezondheidsprogramma om via coaching, tips en blogs actief en bewust leven te bevorderen. ‘Het onderscheidde ons vijf jaar geleden als zorgverzekeraar omdat het ingericht is op preventie’, aldus Tarik Akkouh, Manager Informatie Voorziening Strategie bij Menzis. Gezondheid wordt daarbij als geheel benaderd, met aandacht voor beweging, voeding, fysieke en mentale gezondheid, ontspanning en slaap. De campagne bracht veel data voort, echter moderne middelen ontbraken om daarvan te leren. De wens bestond meer bedrijfswaarde te creëren, versnelt naar de cloud te gaan en op een agile manier te werken.
Partnership in Digital Transformation
Akkouh, verantwoordelijk voor de IT-visie, architectuur, innovatie en het portfoliobeheer bij Menzis, ging op zoek naar een geschikte partner. Hij was al bekend met Azure, een public cloud computing platform van Microsoft. Hij kwam in contact met de softwaregigant uit Redmond en kwam tot een lijst van vijf partijen. Macaw werd gekozen vanwege het overtuigende trackrecord, de kennis, ervaring en het vermogen om uitdagingen om te buigen in succes. Gezamenlijk werken ze aan de strategische doelen, zoals een datagedreven organisatie die wendbaar is. Eerdere projecten werden succesvol afgerond ondanks strakke deadlines. En steeds werden verbeteringen aangebracht qua innovatie en modernisatie.
Dataprogramma
‘De stap naar de cloud voor de gehele organisatie heeft een andere omvang en impact. Het is complexer en er zijn meer risico’s aan verbonden’, aldus Akkouh. Hij vervolgt: ‘Voor onze toezichthouders moeten we goed inzichtelijk maken waarom we de stap naar de cloud maken en wat dat voor onze leden betekent. De data van verzekeringen mogen bijvoorbeeld niet vermengd worden met zorgdata die over het gedrag van een persoon gaan. Gegevens over declaraties en aandoening mogen niet gebruikt worden om toelatingscriteria strenger te maken. Technisch moet dat strikt gescheiden blijven.’
Macaw hielp met het Cloud Competence Center om de cloudstrategie helder te krijgen en de roadmap naar de cloud te bepalen met inachtneming van de vereisten vanuit de toezichthouders. Hij concludeert: ‘Alles wat we willen doen, willen we in de cloud laten landen. Het fundament staat in de cloud, en we brengen ook alle interne data naar de cloud.’
Significante kostenbesparingen
Door de inzet van de data-infrastructuur en het cloud competence center en dankzij het governance-team realiseert Menzis de volgende voordelen:
- Een kostenbesparing van 50 procent sinds de samenwerking met Macaw begin 2022. Dit komt onder andere door:
- Afscheid te nemen van bepaalde processen.
- De vermindering van het aantal ingezette hardware en het aantal mensen.
- De afname in het gebruik van energievoorzieningen. Door minder hardware te hoeven koelen en door verlaging van het stroomverbruik werd reeds 1 miljoen euro bespaard.
- De afname van de onderhoudskosten doordat medewerkers bijvoorbeeld geen onderdelen meer hoeven te vervangen, en door het reduceren van integraties en ontsluitingen.
- Een datagedreven organisatie die wendbaar en flexibel is waarbij meer waarde uit de aanwezige data gehaald kan worden en een beter klantbeeld en betere voorspellingen gerealiseerd kunnen worden.
- Betere governance.
- Het vergroten van de bedrijfswaarde door data aan te wenden om slimmer te ontwikkelen.
Deze voordelen zijn vooral zichtbaar voor de interne organisatie. Akkouh licht toe: ‘Het platform is vergelijkbaar met het onderstel van een auto. Van verbeteringen aan het onderstel merk je als consument niet zo veel. Wat ze wel zullen merken is dat onze websites minder downtime hebben en stabieler functioneren. In campagnetijd is het altijd erg druk en qua performance hebben we dan vaak meer hardware nodig. Daar hoeven we nu niet over na te denken omdat we eenvoudig kunnen opschalen. En wat we besparen op het datacenter, de elektriciteit en de bedrijfsvoering kunnen we in de premie stoppen, en deze voordeliger maken. We bedenken van alles om de premie voor de consument te verlagen, bijvoorbeeld voor de stap naar de cloud.’
Hij prijst de samenwerking met Macaw die hij betitelt als een waar partnerschap, en geen leverancier-opdrachtgever-relatie. ‘Dankzij Macaw zijn we anders over data gaan denken, en beraadden we ons op het voorspellend vermogen van data. En bij het cloud fundament hebben ze het denkwerk verricht. Ze hebben ons geadviseerd wat de beste optie is en hoe we met toezichthouders om moeten gaan. Daarnaast gaven ze ons duidelijke kaders en brachten ze best practices in om het proces te versnellen. Nu we de technologie hebben ingezet willen we toewerken naar het overnemen van werkwijzen en kennis in het kader van de aanpak ‘voor doen, samendoen, zelf doen.’
Toekomst
De zorgverzekeraar is voornemens nog meer naar de cloud te brengen. Het streven is om minimaal 70 procent van de voorzieningen in de cloud hebben. Akkouh: ‘We kijken naar welke waardevolle zaken die nu nog lokaal staan overgeheveld kunnen worden naar de cloud. En monitoren we continu wat beter, sneller en slimmer kan.’