De overheid heeft een doel gesteld voor de vervoersbedrijven van het land om tegen 2025 een gemeenschappelijke oplossing te implementeren waarmee klanten in het hele land kunnen reizen en betalen met hun bankpas, creditcard of mobiele telefoon. RET, het openbaarvervoersbedrijf van Rotterdam, sloot zich aan bij GVB, het openbaarvervoersbedrijf van Amsterdam, om cloudapplicaties te ontwikkelen die draaien op OVpay, hun Microsoft Azure-applicatie. De OVpay-applicatie stelt klanten in staat om hun eigen bankpas te gebruiken om direct reiskosten te betalen.
Herverkenning van naadloos vervoer
Openbaar vervoer is een sociale verbinder—een essentiële gemeenschapsvoorziening die tal van voordelen biedt. Rotterdamse Elektrische Tram N.V. (RET), het openbaarvervoerbedrijf voor de stad en regio Rotterdam in Nederland, is al bijna 150 jaar een begrip in de regio.
RET is een maatschappelijk verantwoord bedrijf dat actief samenwerkt met andere organisaties in de regio en positief bijdraagt aan milieu en samenleving. De organisatie stelt hoge eisen aan zichzelf, met als doel perfect georganiseerd en uitgevoerd openbaar vervoer van de hoogste kwaliteit te bieden aan de passagiers van nu en de toekomst. Mensen veilig en naadloos naar hun bestemming vervoeren is slechts het begin voor RET.
De vervoersbedrijven in Nederland zijn geïntegreerd, zodat passagiers gemakkelijk kunnen reizen met elk lokaal vervoerssysteem. Al bijna 20 jaar betalen passagiers hun reiskosten met een OV-chipkaart, een contactloze chipkaartsysteem dat oorspronkelijk is geïntroduceerd door RET en later werd toegepast in heel Nederland. In- en uitchecken met de metro, trams, bussen en veerboten met de OV-chipkaart vereiste een aparte aankoop en het opladen van saldo op de kaart.
De nationale overheid heeft als doel gesteld dat alle vervoersbedrijven in het land tegen 2025 een gemeenschappelijke oplossing implementeren waarbij klanten met hun bankpas, creditcard of mobiele telefoon kunnen reizen in plaats van met de OV-chipkaart. Dit programma, de OVpay-applicatie, is een landelijk initiatief voor alle Nederlandse vervoersbedrijven. De doelen van dit nieuwe programma zijn om het voor mensen gemakkelijker te maken hun ritten te kopen en om de drempel te verlagen voor nieuwe reizigers. Bovendien betekent een nieuwe oplossing zonder aparte chipkaart lagere administratieve kosten voor de individuele vervoerssystemen.
De OVpay-applicatie stelt passagiers in staat om in te checken met een debetkaart, creditcard of mobiel apparaat. De eerste stap (het betalen van het volledige tarief met een bankpas) werd in 2023 geïmplementeerd in openbare vervoerssystemen door heel Nederland. Tijdens de huidige overgangsperiode kunnen reizigers betalen met zowel een chipkaart als hun bank- of creditcard. Maar de implementatie van RET was net begonnen.
Betalen on-the-go dankzij Microsoft Azure
Om het nieuwe cloudgebaseerde betalingssysteem voor passagiers te creëren, werkte RET samen met GVB, het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam. Samen kwamen ze tot de conclusie dat Azure de beste ondersteuning zou bieden voor de nieuw ontwikkelde backoffice-applicaties voor de OVpay-applicatie, en ze huurden een ontwikkelingspartner in. “We wilden de vertrouwde oplossing behouden waar passagiers hun OV-chipkaarten gebruikten,” zegt Hans van Veen, teammanager voor het kantoor van de Chief Information Officer bij RET en projectmanager voor de implementatie van het Azure-platform. “Dat betekende dat we de onderliggende software voor deze scanners of poortjes moesten aanpassen—we moesten ervoor zorgen dat de hardware zowel met de OV-chipkaart als met de OVpay-applicatie kon werken.”
Tot op dat moment waren alle RET-werkbelastingen ondergebracht in het datacenter in Rotterdam, maar het bedrijf besloot een cloud-native applicatie te bouwen. “We wilden de OVpay-applicatie opzetten als onze eerste cloudgebaseerde werkbelasting en gebruik maken van Azure, omdat we vertrouwen hebben in de beveiliging van Azure en verwachtten dat de software van de applicatie zou blijven evolueren,” zegt Martin Spijkers, RET Technical Lead voor Azure-implementaties.
Het doel was dat de nieuwe applicatie gegevens in bijna real-time aan RET zou leveren, dus er was een constante verbinding nodig. De OVpay-applicatie werd gebouwd met cloud-native technologie en moest kunnen communiceren met systemen van andere organisaties in Nederland, zodat passagiers naadloos tussen verschillende gemeenschappen konden reizen.
RET werkte nauw samen met het Microsoft en Macaw( lid van het Microsoft AI Cloud Partner Program) voor de eerste implementatie. “We hadden een paar serieuze uitdagingen tijdens de implementatie, en mijn eerdere cloudervaring heeft ons daarbij geholpen,” zegt Aad van Rijn, Infrastructure Architect voor RET. “De eerste uitdaging was een tijdlijn van zes maanden om de initiële Azure-landingszone te implementeren en deze te verbinden met onze on-premises architectuur, zodat Azure eruitzag als een virtueel RET-datacenter. Vervolgens was er de vraag hoe we de OVpay-applicatie correct konden inzetten op onze nieuwe infrastructuur. Microsoft en Macaw hielpen met de eerste uitdaging. Een derde partij, Eurofibercloudinfra, maakte de verbinding voor het inzetten van de applicatie op de Azure-infrastructuur in een werkomgeving.” De expertise van Macaw zat in het infrastructuur- en connectiviteitsgedeelte; hier sloot Eurofibercloudinfra vervolgens op aan.
RET ging in april 2023 live met de OVpay-applicatie, inclusief de op Azure gebaseerde backoffice-applicaties. Azure biedt een stabiele hostingomgeving waarin RET gemakkelijk en snel nieuwe implementaties kan testen en uitrollen op basis van Azure DevOps-pijplijnen. Bovendien zijn beveiliging en monitoring goed gedekt en gefaciliteerd in de cloud-gebaseerde setup.
“Passagiers vinden het makkelijker om door het RET-tarievenstelsel te navigeren, met de mogelijkheid om hun eigen bankpas, creditcard of mobiele telefoon te gebruiken voor contactloos inchecken,” zegt van Veen. Momenteel werkt een projectteam aan de ontwikkeling van extra producten zoals verschillende kortingen en abonnementen voor forensen, gezinnen en groepen. Voor sommige toekomstige producten kan een nieuwe kaart nodig zijn.
De reis vooruit met Azure
De OVpay-applicatie stelt klanten nu in staat om hun eigen bankpas te gebruiken om direct volledige tarieven te betalen zonder dat ze een extra kaart hoeven aan te schaffen. Dit vereenvoudigt het reizen voor incidentele reizigers en bezoekers van de gemeenschap. Passagiers hebben de OVpay-applicatie snel geadopteerd. In april 2023 waren er dagelijks 20.000 OVpay-check-ins, goed voor 100.000 kilometer per dag. Dit aantal check-ins en kilometers verdrievoudigde tegen het einde van het eerste jaar, toen 42% van alle vol-tarief passagiers de OVpay-applicatie gebruikte.
RET is nog bezig met de implementatie van programma’s voor gereduceerde tarieven, evenals speciale maand- en jaartarieven. Het bedrijf verwacht dat deze programma’s zullen leiden tot een groter gebruik van het openbaar vervoer, wat zal helpen om verkeersopstoppingen en uitstoot van luchtvervuilende stoffen te verminderen, en een groter rendement op investering zal opleveren. In de komende maanden zal RET de verkoopautomaten voor OV-chipkaarten buiten gebruik stellen, waardoor de infrastructuur overhead wordt verminderd.
“We moesten de OVpay-applicatie snel op Azure leveren,” zegt van Veen. “En het platform zelf biedt een groot voordeel voor onze toekomstige initiatieven. Nieuwe analyses in bijna real-time geven ons inzichten in passagiersgedrag op een ongekende schaal. Omdat we Azure hebben, is het makkelijker om nieuwe applicaties en zakelijke oplossingen te creëren. Dat is een groot pluspunt.”
Dit artikel verscheen eerder bij Microsoft: Rotterdam transport agency modernizes passenger payments with Microsoft Azure
Microsoft Cloud Solutions Partner
We zijn een trotse Microsoft Cloud Solutions Partner en klanten beoordelen onze service met een 8. We zijn niet alleen een leverancier, maar een strategische partner die meedenkt en helpt groeien. Ontdek hoe onze Cloud & Managed Services jouw organisatie kunnen transformeren in het tijdperk van AI.