Macaw.nl/Cases/Professional Services/#StehtDir! congstar versterkt zijn merk met gedurfde social media marketing

#StehtDir! congstar versterkt zijn merk met gedurfde social media marketing

icon
Sinds zijn oprichting in 2007 is congstar, een merk van Deutsche Telekom, uitgegroeid tot een gevestigde aanbieder van mobiele diensten. Het merk telt meer dan zes miljoen klanten en positioneert zich als een aanbieder van correcte, transparante en goedkope contracten voor mobiele diensten. Sinds 2019 creëert en produceert Macaw succesvolle content voor alle relevante kanalen van congstar op de social media om de naambekendheid te vergroten bij de gebruikersgroepen die daarop aanwezig zijn. In de grootschalige jaarlijkse campagne #SuitsYou werd vooral ingezet op duidelijke attitudeboodschappen in plaats van klassieke productreclame – met als doel de jonge doelgroep van met name Gen Z te bereiken en te raken.

congstar is een early adopter van TikTok en YouTube Shorts

congstar zag het levenslicht als tweede merk van Telekom om als onconventioneel en jong alternatief de Duitse markt uit te breiden met correcte en betaalbare contracten voor mobiele telefonie. Hoewel de aanbiedingen van congstar gericht zijn op jonge doelgroepen zoals Gen Z en Millennials, zijn de gebruikers in de praktijk meestal duidelijk ouder. Het doel van Macaw als social media lead agency is dan ook om het merk en zijn aanbod bekender te maken bij jonge mensen.

Om dit te bereiken slaat congstar, met de steun van Macaw (Full Service, van social media-strategie, over creatie en productie tot en met community management), vaak nieuwe wegen in, waarbij ook wel geëxperimenteerd wordt. Zo vertrouwde congstar op zijn sociale kanalen al vroeg op Creator voor de camera en kon al in 2019 als early adopter en eerste mobiele merk in Duitsland met succes een TikTok-kanaal worden opgezet. Bovendien was congstar in 2022 opnieuw een van de pioniers, die met YouTube-shorts een toenemende organische groei en opmerkelijke engagementspercentages kon voorleggen. De sleutel tot succesvolle communicatie is dat het agentschap en de klant de trends in het snel veranderende marketinglandschap niet alleen herkennen, maar dat ze het zich ook kunnen eigen maken en implementeren.

De campagne #SuitsYou toont hoe communicatie via sociale media aan belang toeneemt

Het beste voorbeeld hiervan is de #SuitsYou-campagne, waarvoor congstar in de zomer van 2022 voor het eerst een consistente social first-aanpak koos voor de overkoepelende jaarlijkse campagne. Met succes: De campagne werd op de ‘Annual Multimedia Awards’ bekroond met een Gold Award in de categorie ‘Social Media & Influencer Marketing’. De bijzonderheden: Deze keer startte de campagne niet met een tv-spotje dat vervolgens werd uitgebreid naar andere kanalen. In plaats daarvan ontwikkelde Macaw het creatieve concept van de campagne vanaf het begin samen met het agentschap voor de klassieke media. Daarbij werd bewust ingezet op attitudeboodschappen, gericht op de merkwaarden van congstar, namelijk ‘eerlijkheid’ en ‘billijkheid’, in plaats van de reclame te ontlenen aan concrete productaanbiedingen. Op die manier kan de naambekendheid worden vergroot, vooral bij de jonge doelgroep.

De campagne werd uitgerold met vier creators die gevestigde waarden zijn in de congstar-kosmos en die al de hoofdrollen speelden in de twee tv-spotjes. De activering gebeurde vervolgens via in totaal 16 andere content creators en hun persoonlijke #SuitsYou momenten – die werden voorbereid in meer dan 160 unieke video assets voor TikTok, Instagram en YouTube shorts. Een aangepast branded effect op TikTok, dat in de eerste drie dagen van de campagne al meer dan 10 miljoen views genereerde, zorgde als hero asset voor een speelse betrokkenheid bij de campagneboodschap.

“Macaw is een teamspeler, die ook probleemloos samenwerkt met andere agentschappen om eersteklas resultaten te behalen – dat is een unique selling point in een concurrerende markt.” – Emelie Izquierdo Torres, Social Media Manager bij congstar

Social media-strategie is geen star manifest, maar een leidraad

Het succes bewijst dat, vooral in de kosmos van de sociale media, iets wat beproefd is, al snel achterhaald kan zijn. Daarom ontwikkelt Macaw een brede strategie voor verschillende kanalen met en voor congstar. De strategie dient niet als een star manifest, maar eerder als een leidraad voor inhoud die voortdurend wordt aangepast aan specifieke kanalen om de steeds grotere uitdaging aan te gaan om in grote aantallen relevante inhoud te kunnen produceren en beheren. 

Uitdaging
congstar staat voor de opdracht om de jongere doelgroepen van Gen Z en de Millennials te bereiken met de juiste boodschappen, ver weg van de klassieke reclamekanalen. Op de snel bewegende sociale mediakanalen komt het er ook op aan om mee te zijn met de huidige trends.
Aanpak
Met attitudeboodschappen zet de #SuitsYou campagne in op boodschappen die relevant zijn voor de jonge doelgroep en die voor naambekendheid zorgen. Naast de succesvolle campagne richt Macaw zich als social media lead agency op experimenten en geprofessionaliseerde productie van content die voorziet in de behoefte aan veel content assets voor TikTok, Instagram & Co.
Resultaat
Het hoge aantal video-assets van de #SuitsYou-campagne genereert impressies en interacties in de tientallen miljoenen - en precies bij de gedefinieerde doelgroep. De campagne is ingebed in een strikte social media-strategie met duidelijke kernboodschappen via verschillende kanalen.
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

icon
Professional Services
fraenk verdubbelt aantal volgers met socialmediastrategie
Het mobiele telefoonmerk fraenk biedt zijn diensten alleen via een app aan. Om zich bij de jonge doelgroep te profileren, zet het bedrijf sinds twee jaar een gecombineerde socialmediastrategie in die bestaat uit content en betaalde advertenties. De resultaten zijn overtuigend: het aantal volgers is meer dan verdubbeld.
Contact