Sinds zijn oprichting in 2007 is congstar, een merk van Deutsche Telekom, uitgegroeid tot een gevestigde aanbieder van mobiele diensten. Het merk telt meer dan zes miljoen klanten en positioneert zich als een aanbieder van correcte, transparante en goedkope contracten voor mobiele diensten. Sinds 2019 creëert en produceert Macaw succesvolle content voor alle relevante kanalen van congstar op de social media om de naambekendheid te vergroten bij de gebruikersgroepen die daarop aanwezig zijn. In de grootschalige jaarlijkse campagne #SuitsYou werd vooral ingezet op duidelijke attitudeboodschappen in plaats van klassieke productreclame – met als doel de jonge doelgroep van met name Gen Z te bereiken en te raken.
congstar is een early adopter van TikTok en YouTube Shorts
congstar zag het levenslicht als tweede merk van Telekom om als onconventioneel en jong alternatief de Duitse markt uit te breiden met correcte en betaalbare contracten voor mobiele telefonie. Hoewel de aanbiedingen van congstar gericht zijn op jonge doelgroepen zoals Gen Z en Millennials, zijn de gebruikers in de praktijk meestal duidelijk ouder. Het doel van Macaw als social media lead agency is dan ook om het merk en zijn aanbod bekender te maken bij jonge mensen.
Om dit te bereiken slaat congstar, met de steun van Macaw (Full Service, van social media-strategie, over creatie en productie tot en met community management), vaak nieuwe wegen in, waarbij ook wel geëxperimenteerd wordt. Zo vertrouwde congstar op zijn sociale kanalen al vroeg op Creator voor de camera en kon al in 2019 als early adopter en eerste mobiele merk in Duitsland met succes een TikTok-kanaal worden opgezet. Bovendien was congstar in 2022 opnieuw een van de pioniers, die met YouTube-shorts een toenemende organische groei en opmerkelijke engagementspercentages kon voorleggen. De sleutel tot succesvolle communicatie is dat het agentschap en de klant de trends in het snel veranderende marketinglandschap niet alleen herkennen, maar dat ze het zich ook kunnen eigen maken en implementeren.
De campagne #SuitsYou toont hoe communicatie via sociale media aan belang toeneemt
Het beste voorbeeld hiervan is de #SuitsYou-campagne, waarvoor congstar in de zomer van 2022 voor het eerst een consistente social first-aanpak koos voor de overkoepelende jaarlijkse campagne. Met succes: De campagne werd op de ‘Annual Multimedia Awards’ bekroond met een Gold Award in de categorie ‘Social Media & Influencer Marketing’. De bijzonderheden: Deze keer startte de campagne niet met een tv-spotje dat vervolgens werd uitgebreid naar andere kanalen. In plaats daarvan ontwikkelde Macaw het creatieve concept van de campagne vanaf het begin samen met het agentschap voor de klassieke media. Daarbij werd bewust ingezet op attitudeboodschappen, gericht op de merkwaarden van congstar, namelijk ‘eerlijkheid’ en ‘billijkheid’, in plaats van de reclame te ontlenen aan concrete productaanbiedingen. Op die manier kan de naambekendheid worden vergroot, vooral bij de jonge doelgroep.
De campagne werd uitgerold met vier creators die gevestigde waarden zijn in de congstar-kosmos en die al de hoofdrollen speelden in de twee tv-spotjes. De activering gebeurde vervolgens via in totaal 16 andere content creators en hun persoonlijke #SuitsYou momenten – die werden voorbereid in meer dan 160 unieke video assets voor TikTok, Instagram en YouTube shorts. Een aangepast branded effect op TikTok, dat in de eerste drie dagen van de campagne al meer dan 10 miljoen views genereerde, zorgde als hero asset voor een speelse betrokkenheid bij de campagneboodschap.
“Macaw is een teamspeler, die ook probleemloos samenwerkt met andere agentschappen om eersteklas resultaten te behalen – dat is een unique selling point in een concurrerende markt.” – Emelie Izquierdo Torres, Social Media Manager bij congstar
Social media-strategie is geen star manifest, maar een leidraad
Het succes bewijst dat, vooral in de kosmos van de sociale media, iets wat beproefd is, al snel achterhaald kan zijn. Daarom ontwikkelt Macaw een brede strategie voor verschillende kanalen met en voor congstar. De strategie dient niet als een star manifest, maar eerder als een leidraad voor inhoud die voortdurend wordt aangepast aan specifieke kanalen om de steeds grotere uitdaging aan te gaan om in grote aantallen relevante inhoud te kunnen produceren en beheren.