Toen fraenk twee jaar geleden de Duitse markt betrad, onder de paraplu van de mobiele provider congstar, was de naamsbekendheid laag. Toch is het concept zeer overtuigend: fraenk biedt slechts één tarief dat uitsluitend via de gelijknamige app kan worden geboekt en beheerd.
Socialmediastrategie
Om ervoor te zorgen dat dit positieve voorbeeld van de Duitse mobiele markt snel bekend wordt, heeft de digitale dienstverlener Macaw speciaal voor de jonge doelgroep een aansprekende socialmediastrategie ontwikkeld. ‘fraenk werkt zo eenvoudig dat we het over onderwerpen wilden hebben die onze doelgroep interesseren. Macaw begreep ons idee precies en voerde het uit’, herinnert Virginia Singer, social media en content expert bij fraenk.
In nauwe samenwerking ontwikkelden Macaw en fraenk een strategische paraplu voor de socialmediacommunicatie. Het primaire doel: aandacht en nieuwsgierigheid wekken voor het innovatieve merk en een community opbouwen. Om dit te bereiken, vertrouwt het bureau op een mix van contentcreatie en betaalde advertenties op sociale mediakanalen – een mix die net zo innovatief en onconventioneel is als fraenk zelf. Content creators schrijven verhalen over digitale lifestyle voor de jonge doelgroep. Tegelijkertijd gebruiken de marketingexperts betaalde advertenties om de campagnes nog doeltreffender te maken. Constante tests en analyses van de posts en advertenties op TikTok, Snapchat en Meta vormen een leercurve, waarmee het merk de content steeds beter afstemt op zijn community. Er onstonden waardevolle synergieën in de samenwerking tussen de afdelingen paid social en social media.
De strategie is zo succesvol dat de merkbekendheid in korte tijd is toegenomen. De reclamecontent heeft in vijf maanden meer dan 140 miljoen impressies gegenereerd en ongeveer 25 miljoen unieke gebruikers bereikt. Socialemediagebruikers hebben de gepubliceerde video’s 120 miljoen keer bekeken, waarvan 4 miljoen de clip in zijn geheel. Dit betekent dat de VTR (view-through rate) met een factor 9 is toegenomen. Video View geoptimaliseerde Creator Ads behaalden bijzondere resultaten. Bovendien werd de CPM (cost-per-mille) geoptimaliseerd en aanzienlijk verlaagd voor alle campagnes en kanalen.
‘We zijn erg blij met de resultaten van de nieuwe strategie’, zegt Singer tevreden. ‘Het team doet het geweldig. Door organische en betaalde sociale media geïntegreerd in te zetten, zijn we uiterst efficiënt en kunnen we zeer snel reageren. We hebben nog nooit zoveel contracten getekend als nu.’
Uitdaging
Het DNA van het dynamische merk fraenk is door en door digitaal. Het doel voor Macaw was dan ook om een holistische aanwezigheid op de sociale media te creëren. Via kanalen als Instagram of TikTok wilde fraenk de bekendheid en het bereik vergroten en een sterke community opbouwen. Met het oog op een naadloze customer journey was de intentie om de volledige productcommunicatie via sociale media te laten verlopen.
Aanpak
Macaw overtuigde omdat de digitale dienstverlener een holistische strategische en communicatieve paraplu ontwikkelde voor de socialmediacommunicatie van fraenk. Content creators positioneren het merk bij de doelgroep door emotiegedreven storytelling over lifestyle onderwerpen. Tegelijkertijd zet fraenk naast de organische strategie ook betaalde advertenties in om de bekendheid binnen de doelgroepen continu te vergroten. De experts van Macaw analyseren voortdurend de mediastrategie, testen nieuwe content en advertenties en optimaliseren de campagnes. Het feit dat één bureau zich bezighoudt met onderwerpen als contentcreatie, creator-scouting en -handling, redactionele planning en paid social zorgt voor bijzondere synergieën.
Resultaat
Sinds Macaw voor fraenk socialmediacontent synchroniseert met betaalde social media, is het aantal volgers van de mobiele app meer dan verdubbeld. Dankzij deze nieuwe gecombineerde strategie vergrootte het merk haar bereik en de betrokkenheid. Binnen een jaar tijd steeg de merkbekendheid in Duitsland door alle marketingactiviteiten aanzienlijk.