Een van de negatieve gevolgen van algoritmes in social media en digitale marketing is dat je continu wordt gevoed met verhalen die je peers interessant vinden. Succesverhalen zijn snel gekopieerd en mensen komen in een ‘bubbel’ terecht. Dat leidt tot digitale uniformiteit, oftewel digital sameness. Een effect dat zich zelfs uitstrekt tot in de boardrooms van organisaties.
Veel organisaties hebben zich laten verleiden tot strategieën, tactieken en systemen waarmee hun concurrenten succes lijken te hebben – van het binnenhalen tot het bedienen en behouden van klanten. In een race naar digitalisering en door het kopiëren van succesverhalen is het onderscheidend vermogen gesneuveld. Het resultaat: een verschraalde customer en employee experience. Bovendien kwamen veel marketingmanagers en CMO’s onder druk te staan om de waarde van hun investeringen in data en technologie aan te tonen. De investeringen in nieuwe kanalen en online campagnes zijn wel gedaan, toch blijft het rendement achter omdat iedereen hetzelfde doet.
Met de doorbraak van AI en het slimme gebruik van design thinking en data is het nu tijd om digital sameness te vermijden.
Het draait niet om de technologie
Door de inzet van data en technologie boekten marketeers de laatste jaren voortgang in het gepersonaliseerd bereiken van hun steeds beter gesegmenteerde doelgroepen. Een arbeidsintensief proces, waardoor ook digitale productiviteit hoog op de agenda stond.
Door de mix van hoge ambities, complexiteit van digitale marketing en het snelle kopiëren van ‘succesvolle’ marketingstrategieën is het niet gelukt om te ontsnappen aan digital sameness. Deze impasse doorbreken wordt mogelijk dankzij AI en het moderniseren van de architectuur van marketingtechnologie.
Begrijp voor je begrepen wilt worden
Design thinking helpt bedrijven bij het bedenken van innovatieve en onderscheidende oplossingen. Bij design sprints starten we met een ambitie of een knelpunt. Hoe beter we dat begrijpen, des te creatiever we met de oplossing aan de slag kunnen. Door AI aan dat proces toe te voegen kunnen we nog dieper graven in de motieven van klanten. En bij het ontwikkelen van scenario’s en prototypes kunnen we breder onderzoeken waar de beste waarde te vinden is.
De combinatie met moderne marketingtechnologie maakt het vervolgens mogelijk gepersonaliseerd onze doelgroepen te bereiken op de momenten en de kanalen waar het relevant is.
Mensen maken het verschil in ‘The Era of AI’
Veel organisaties worstelen met het rendement op hun strategische investeringen in digitalisering. Ook marketingeuro’s kun je maar één keer uitgeven. Moderniseer je marketingtechnologie naar een flexibele architectuur, zodat je wendbaar kunt inspelen op de markt. Tegelijkertijd is het belangrijk innovatief en creatief aan de slag te gaan met het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten en producten die het verschil maken. Geef het vakmanschap en de creativiteit van je medewerkers de ruimte en laat AI het werk voor je doen.