Binnen veel organisaties is werken in de cloud steeds meer de norm. Maar hoe zorg je ervoor dat je cloud-infrastructuur altijd up-to-date is en aan de laatste normen voldoet? Dat je ontwikkelteams maximaal worden ondersteund bij het realiseren van nieuwe businesstoepassingen? En dat je medewerkers op een centrale plek terecht kunnen met al hun cloudvraagstukken? Een Cloud Competence Center biedt antwoord op al deze vragen.
Werken in de cloud
Meer en meer bedrijven werken in de cloud, met de coronapandemie – in veel gevallen – als katalysator. Altijd en overal je applicaties en data beschikbaar hebben en veilig kunnen (samen)werken: de voordelen van de cloud sluiten uitstekend aan op de remote en hybride samenwerkingsvormen die ontstaan en door het bedrijfsleven worden omarmd.
De cloud faciliteert ‘het nieuwe werken’ van je organisatie, maar wil je optimaal gebruik (blijven) maken van de mogelijkheden die de cloud biedt? Dan is het belangrijk dat je als organisatie 24/7 up-to-date bent met betrekking tot alle cloud-ontwikkelingen. En dat je deze ontwikkelingen omzet naar concrete toepassingen die daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn.
Wil je dat er binnen je organisatie één plek is, waar alle cloud-ontwikkelingen worden gevolgd, waar iedereen terecht kan voor cloudgerelateerde vragen en waar alle cloudkennis en -ervaring is gebundeld en wordt geborgd? Dan is een Cloud Competence Center het antwoord.
Wat is een Cloud Competence Center?
We noemden het Cloud Competence Center eerder al ‘eerste hulp bij de cloud’. Wat dit concreet inhoudt? In het kort: een multidisciplinair team van professionals van binnen en/of buiten je bedrijf, die je organisatie op alle niveaus – van strategie tot uitvoering – ondersteunt bij het adopteren van en werken in de cloud.
Het Cloud Competence Center is ook een centrale plek waar expertise over en afstemming tussen applicatie-ontwikkel-, governance- en cloud-infrastructuur-teams samenkomen.
Samenstelling Cloud Competence Center
De samenstelling van het Cloud Competence Center, met daarin vertegenwoordigers vanuit de verschillende teams, is afhankelijk van de cloudbehoeften binnen je organisatie.
- Je kunt je Competence Center opbouwen met alleen professionals uit je eigen organisatie.
- Je kunt dit volledig extern beleggen.
- Of je kiest voor een mix van interne en externe expertise.
In hoeverre je de kennis en vaardigheden van het Cloud Competence Center in-house moet hebben? Dat verschilt per organisatie. Wijken werkzaamheden m.b.t. het Cloud Competence Center erg af van je core business? Dan raden we externe ondersteuning aan. Dit valt eenvoudig op- en af te schalen, afhankelijk van de vraagstukken en de cloudvolwassenheid van je organisatie!
Voordelen van een Cloud Competence Center
Werken met een Cloud Competence Center levert je organisatie verschillende voordelen op.
- Je bent altijd op de hoogte van de laatste clouddiensten en -oplossingen.
- Je medewerkers worden voorbereid op en ondersteund bij ‘het nieuwe werken’, wat cloud-adoptie met zich meebrengt.
- Cloud-expertise en -standaarden worden op één centrale plek gebundeld, geborgd en zijn beschikbaar voor de gehele organisatie.
Voordeel 1: Je bent altijd op de hoogte van de laatste clouddiensten en -oplossingen.
De ontwikkelingen in de cloud verlopen razendsnel. Met behulp van een Cloud Competence Center blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen en loop je niet steeds achter de feiten aan. Je bent zo – op het gebied van de cloud – een voorloper en in staat om toepassingen te gebruiken en te ontwikkelen die in de behoeften van je werknemers en klanten voorzien. Op deze manier blijf je je concurrenten voor.
Voordeel 2: Je bereidt jouw medewerkers voor op en ondersteunt hen bij ‘het nieuwe werken’
De adoptie van de cloud betekent niet alleen dat je als organisatie toegang krijgt tot nieuwe technologieën en oplossingen. Het vraagt in zekere mate ook om aanpassingen van jouw organisatie en je medewerkers. Zowel in jullie manier van werken als in de bijbehorende taken en verantwoordelijkheden.
De kosten van de door jullie afgenomen clouddiensten zijn bijvoorbeeld volledig transparant en realtime inzichtelijk. Dit bied je de mogelijkheid om het bewaken van deze kosten lager in de organisatie te beleggen, bijvoorbeeld rechtstreeks bij de applicatie-ontwikkelteams die deze diensten gebruiken.
Het Cloud Competence Center helpt jouw medewerkers, om met deze veranderende verantwoordelijkheden en het werken in de cloud om te gaan. Op deze manier kent je (toekomstige) cloud platform na verloop van tijd geen geheimen meer voor je medewerkers.
Voordeel 3: Je bundelt en borgt je cloud-expertise en -standaarden
Als kenniscentrum zorgt het Cloud Competence Center ervoor dat jouw organisatie op alle mogelijke terreinen en niveaus wordt ondersteund. Zo geeft het Competence Center richting het managementteam van je organisatie inzicht in de mogelijkheden van de cloud. Dit helpt hen om de juiste beslissingen te nemen.
Maar ook kan het Cloud Competence Center governance-richtlijnen en -infrastructuurbouwblokken definiëren. Waar ontwikkelteams op hun beurt weer gebruik van kunnen maken bij het realiseren van nieuwe toepassingen.
Van cloudstrategie naar operationele ondersteuning
Het Cloud Competence Center is in staat om je organisatie te ondersteunen op alle niveaus: strategisch, tactisch én operationeel.
Cloud Competence Center op strategisch niveau
Het Competence Center helpt je organisatie om je cloudstrategie helder te krijgen en te definiëren. Door te kijken naar je huidige IT-infrastructuur en applicatielandschap en – aan de hand van diverse businesscases – de roadmap richting de cloud te bepalen, samen met de business.
Cloud Competence Center op tactisch niveau
Heb je eenmaal een strategie gedefinieerd? Dan zijn cloudbeleid en -richtlijnen noodzakelijk. Op tactisch niveau zorgt het Cloud Competence Center ervoor dat je organisatie aan alle voorwaarden voldoet om zo gecontroleerd en efficiënt mogelijk naar de cloud te migreren.
Cloud Competence Center op operationeel niveau
Ook op het uitvoerende vlak biedt een Cloud Competence Center meerwaarde. Door een schaalbaar en betrouwbaar cloud platform aan te bieden. Maar ook door operationele ondersteuning aan te bieden rondom het gebruik van je cloud-omgeving.
Ons advies: begin klein
Cloud-adoptie is geen big bang, maar gebeurt veelal stapsgewijs. Daarom luidt ons advies ook: begin klein, wanneer we het hebben over een Cloud Competence Center. Door zijn flexibele karakter, is het Cloud Competence Center in staat om gecontroleerd mee te groeien, met de cloudvolwassenheid van je organisatie en de vraagstukken die er spelen. Meer weten? Neem contact op, onze experts helpen je graag verder.