Voor een winstgevende marketingstrategie is het maximaliseren van het rendement een belangrijk focuspunt voor veel organisaties. Door het wegnemen van pijnpunten en blokkades binnen je marketingplatformen en het gebruik van relevante data, creëer je een verbeterde gebruikerservaring die beter converteert.
Wat is conversieoptimalisatie?
In het hedendaagse digitale landschap ontkom je niet aan conversieoptimalisatie of conversion rate optimization. Dit proces staat in het teken van het verbeteren van de gebruikerservaring van een website of platform, om gebruikers zo goed mogelijk te begeleiden om met jouw bedrijf in in zee te gaan, ofwel het overgaan tot een conversie. Het percentage converterende bezoekers ten opzichte van het totaal aantal bezoekers kan worden samengevat is de conversieratio. Deze conversieratio, die wordt uitgedrukt in een percentage, is een belangrijke graadmeter wanneer je met conversieoptimalisatie aan de slag gaat.
Conversies kunnen voor iedere organisatie anders zijn en zijn afhankelijk van de doelstellingen en marketingfunnel. De meest gebruikelijke conversies zijn transacties, zoals een dienst of product in ruil voor geld. Ook een bezoeker die zijn contactgegevens achterlaat, door zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of door het downloaden van een e-book kan gezien worden als een conversie. Door aan de hand van data science, de data van relevant converterend verkeer te analyseren, ontstaan er inzichten en verbanden die gebruikt kunnen worden om optimalisaties toe te passen. Met als einddoel meer conversies realiseren met hetzelfde aantal relevante bezoekers en gelijktijdig de conversieratio te verhogen.
Waarom is conversieoptimalisatie belangrijk?
De digitale gebruiker is het afgelopen decennium steeds meer gewend geraakt aan een voor hem of haar geoptimaliseerde gebruikerservaring. Personalisatie, mobile-first designs en usability-testing zijn tegenwoordig eerder de norm dan de uitzondering. Dit alles is van invloed op het perspectief van de gebruiker en heeft daarmee ook invloed op het besluitvormingsproces.
Doordat de standaarden steeds hoger worden en het online aanbod ook blijft groeien, wordt het steeds belangrijker om je gebruikers zo soepel en duidelijk mogelijk door dit proces heen te leiden. Ook het behouden en laten terugkeren van de bezoeker naar je website is hiervoor een belangrijke graadmeter. Daarvoor zul je eerst inzicht moeten krijgen in je gebruikers en de specifieke motivatie van deze doelgroep.
Data: de sleutel tot conversieoptimalisatie
Voor succesvolle conversieoptimalisatie moet je dus jouw doelgroep leren kennen en je communicatie op hen aanpassen in plaats van afgaan op je onderbuikgevoel. Dat doe je door relevante data te verzamelen, te analyseren en inzichtelijk te maken (collect & analyse). Enkele voorbeelden van relevante data zijn input van winkelpersoneel, feedback van nieuwsbriefontvangers of data uit Google Analytics of een CMS-systeem als Sitecore. Door deze data te vertalen naar rapportages en dashboards, kun je informatie in je team gebruiken om te brainstormen over manieren om je website te optimaliseren (analyse & engage). Gedurende dit proces zullen er vragen naar boven komen vanuit verschillende invalshoeken zoals:
- Funneloptimalisatie: waar haken bezoekers af? Hoe kun je dit voorkomen?
- SEO: is de website eenvoudig te vinden via zoekmachines? Is de site zelf logisch te doorzoeken?
- CTA: biedt de website heldere call-to-actions die bezoekers verleiden actie te ondernemen?
- Positionering: komen de USP’s van jouw bedrijf duidelijk terug?
- Personalisatie van content: krijgen bezoekers te zien wat zij verwachten en wat hen beloofd is?
- A/B-testing: zijn er quick wins te behalen door hypotheses te testen?
De volgende stap is het prioriteren van de verschillende mogelijke pijnpunten, om deze hypothesen te testen. Op basis van de uitkomsten daarvan kun je beslissen welke verbeteringen er op de website moeten worden doorgevoerd (engage). Door dit proces doorlopend te blijven toepassen kun je een gepersonaliseerde ervaring bieden en groei realiseren (grow).
Macaw werkt volgens het zelf ontwikkelde Digital Growth Model, waarin wij dit circulaire traject hebben weergeven in fases die wij herhaaldelijk kunnen toepassen om het optimale resultaat te verwezenlijken.
Macaw en conversieoptimalisatie
Door data te gebruiken om je klanten te leren kennen en de communicatie te verbeteren, bereik je een hogere conversieratio. Dit blijft een continu proces, dat een organisatie systematisch van nieuwe waardevolle bevindingen kan voorzien. Macaw helpt je enerzijds door dit procesmatig op te zetten met een roadmap en anderzijds door het genereren en effectief inzetten van data. Dat doen wij via de onderstaande stappen.
- Marketingdoelstellingen bepalen
- Conversieteam samenstellen
- Data verzamelen en analyseren
- Buyer persona’s opstellen
- Roadmap en conversieplan opstellen
Wil je inzicht krijgen in welke strategische stappen je kunt toepassen voor conversieoptimalisatie? Of wil je meer weten over de roadmap van Macaw om met dit proces te starten? Neem contact op we helpen je graag verder.