De voordelen van een passend CRM systeem
De drie grootste gebruikers van CRM systemen zijn marketing, sales en customer service. Voor elk van hen levert het juiste CRM systeem een uniek voordeel op. Marketing kan een 360-graden-klantbeeld vormen. Daarmee kunnen ze doeltreffende campagnes ontwikkelen. Voor de salesafdeling betekent dit dat de sales associates op afstand toegang krijgen tot klantinformatie. Ook offertes kunnen door CRM marketing geautomatiseerd worden. Het voordeel voor de klantenservice? Klanten krijgen zelfbedieningsopties met behulp van je CRM systeem. Met name voor de organisatie in zijn geheel levert het juiste CRM systeem een groot voordeel. Een CRM programma voorziet je namelijk van tools die nodig zijn om beter met klanten te communiceren.
Waarom CRM marketing?
Eerst en vooral moet je nagaan of je organisatie in staat is om een klantstrategie te ontwikkelen en deze op grote schaal binnen de organisatie te communiceren. Dat is cruciaal, want klantinformatie moet doorstromen. Als je een single view of the customer hebt en je houdt dit binnen één bepaalde afdeling, heb je niks aan dit klantbeeld.
CRM helpt je om je klanten te identificeren, verwoordt de klantervaring die je wilt bereiken en is gebaseerd op gedegen analyses van de customer value en het gedrag van je klanten. Je wilt de behoefte van de consument zo goed mogelijk begrijpen, want alleen zo kun je het beste aanbod tegen de beste prijs aanbieden.
CRM kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld klantenadvies mee te personaliseren. Het mogelijke obstakel? Het generen van klantdata. Klanten bepalen namelijk zelf welke gegevens ze bij een organisatie achterlaten. Het is dus van groot belang om hier tactisch mee om te springen. Consumenten haken snel af wanneer een bedrijf een overload aan persoonsgegevens probeert te bemachtigen.
Microsoft Dynamics
Microsoft heeft zijn eigen CRM variant: Microsoft Dynamics. Het doel blijft hetzelfde: de organisatie transformeren en klanten en bedrijven samenbrengen. Microsoft Dynamics omvat applicaties die helpen je bedrijf te leiden en betere resultaten te boeken. Het brengt ook verschillende afdelingen samen en creëert zo een totaalbeeld van je eigen organisatie. Als je volledige IT-systeem draait op Microsoft, is Microsoft Dynamics een gebruiksvriendelijke manier om CRM te introduceren binnen je organisatie.