Wat is een digitale strategie?
Om het begrip ‘digitale strategie’ te kunnen begrijpen, beginnen we bij de drie basiselementen: de klant, medewerkers en technologie. Deze drie factoren veranderen in sneltreinvaart: aan jouw organisatie om hierop in te spelen. Doe je dat niet? Dan halen andere bedrijven je in.
Je moet dus digitaal transformeren om je plek op de markt te behouden. Laat dat nou net dé uitdaging zijn voor veel bedrijven, want verschillende organisaties plakken digitale transformatie gewoon boven op hun primaire bedrijfsstrategie. Maar zo werkt dat niet.
Om de digitale transformatie in goede banen te leiden, is een digitale strategie nodig. Een strategie zorgt voor samenhang tussen de verschillende takken binnen je bedrijf. Alleen zo kun je klantgedrag, medewerkers en technologie op elkaar afstemmen. Kortom: een goede digitale strategie bestaat uit het plotten van de samenhang, tussen klantgedrag, organisatie en technologie.
Waarom is een goede digitale strategie belangrijk?
Heel veel organisaties falen, omdat ze wel digitaliseren maar niet transformeren. Het volstaat niet om alleen nieuwe technologieën aan te schaffen. Als je je nieuw IT-materiaal in de cloud aanzet, ben je niet meteen digitaal. Daar is een digitale transformatie voor nodig! Je kunt niet meer om deze digitale transformatie heen, aangezien het de continuïteit van je bedrijf bepaalt.
Je concurrentie gaat heus wel aan de slag met de nieuwste technologieën, om zo de customer journey naar een hoger niveau te tillen en zelf efficiënter en effectiever te kunnen werken. Wanneer de klant dan de keuze moet maken tussen een modern bedrijf dat een optimale klantreis aanbiedt met medewerkers die snel en goed geïnformeerd reageren, versus een organisatie waar de tijd stil is blijven staan, dan is de keuze snel gemaakt.
Voor je kunt beginnen aan je digitale transformatie, heb je een goede digitale strategie nodig. Alleen zo kun je de concurrentie voor zijn en je plek op de markt behouden en uitbreiden.
Van een eenzijdig bedrijf naar een succesvolle digitale organisatie
Digitale transformatie is de enige manier om je bedrijfsstrategie verder te digitaliseren. Maar hoe ga je van een eenzijdig bedrijf naar een succesvolle digitale organisatie? Ook hier moet je rekening houden met drie factoren: klanten, medewerkers en IT.
Wanneer we het hebben over klanten, moet je nadenken over hoe je nieuwe klanten binnenhaalt, hoe je ze gaat bedienen en hoe je bestaande klanten behoudt. Dat wordt moeilijker, omdat hier ook sprake is van digitalisering. Een ‘bakje koffie doen’ volstaat niet meer.
Naast klanten zijn ook je medewerkers van cruciaal belang. Hoe zorg je ervoor dat je personeel zo goed mogelijk gebruik kan maken van de nieuwste technologieën? Dit vormt ook je competitieve vermogen. Hoe beter je medewerkers in staat zijn om zich aan te passen aan veranderingen, hoe beter je ervoor staat ten opzichte van je concurrenten.
Als laatste is het belangrijk om je IT-materiaal wendbaar en up-to-date te houden. Veel bedrijven hebben niet geïnvesteerd in technologie. Hierdoor werken ze nog steeds met verouderde software en trage laptops die niet met elkaar communiceren. Zij moeten nog steeds die switch gaan maken. Ben je hen voor? Dan heb je al een flinke slag geslagen.
Daarom: ga aan de slag met je digitale strategie!