Wat is master data management?
Master Data Management verwijst naar de manier waarop zeer belangrijke bedrijfsgegevens, ook wel ”master data” genoemd, worden beheerd. Denk hierbij aan informatie over klanten, producten, leveranciers, locaties en andere zaken die belangrijk zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering.
MDM kent verschillende processen, waaronder het identificeren, definiëren, opschonen, standaardiseren, verrijken, beveiligen en synchroniseren van data over verschillende systemen. Al deze processen zijn erop gericht om gebruikers toegang te geven tot de meest accurate en betrouwbare data.
Waarom MDM belangrijk is voor jouw organisatie
Master Data Management is essentieel belang voor bedrijven die datagedreven werken. Stel je voor, je hebt net een data platform geimplementeerd waarmee je grote hoeveelheden data kan verzamelen of verwerken. Dat is te gek, maar, het zegt nog niets over de kwaliteit of de betrouwbaarheid van je data. Om ervoor te zorgen dat je met data echt betere beslissingen maakt, moet je zorgen dat je data altijd up-to-date en juist is. En dat is waar MDM om de hoek komt kijken.
Wat als je data management niet op orde is?
Bedrijven hebben vandaag toegang tot een overvloed aan data! Klanten, medewerkers, partners, executives, iedereen is verbonden en deelt informatie. Dit open en ‘always on’ ecosysteem vereist veilige toegang tot betrouwbare data. Uit ervaring weten we dat, wanneer je data management niet op orde is, de volgende bottlenecks voorkomen:
- Data is niet snel genoeg beschikbaar.
- De hoeveelheid en diversiteit van data overweldigt de huidige systemen.
- Marktomstandigheden vragen om een 360-graden klantbeeld.
- Huidige systemen en processen zijn niet altijd voldoende snel.
- Compliance en data privacy vereisten worden strenger.
Bij het halen van waarde uit data draait het in de eerste plaats vooral om medewerkers in staat stellen met data te werken. Tooling en processen moeten ervoor zorgen dat dat veilig, betrouwbaar en snel kan.
3 voordelen van Master Data Management
- Met MDM zorg je voor een uniforme, betrouwbare bron van informatie binnen je organisatie. Een goed ingericht MDM-systeem elimineert inconsistenties en duplicaties, en creëert een ‘golden record’: een enkele, accurate versie van de waarheid die samenkomt uit diverse datasystemen.
- Met MDM is je organisatie flexibeler en wendbaarder. Het consolideert en centraliseert data, wat de samenwerking tussen verschillende afdelingen vereenvoudigt en het makkelijker maakt om aan regelgeving zoals GDPR te voldoen. Door het verzekeren van een hoge datakwaliteit, stelt MDM je in staat proactief in te spelen op klantbehoeften en marktontwikkelingen, en biedt het de basis voor het ontdekken van trends en het verkrijgen van diepgaande inzichten.
- Master Data Management verhoogt de kwaliteit van je data, wat essentieel is voor het ontwikkelen van bijvoorbeeld aantrekkelijke businessmodellen. Met MDM kan je zoveel meer dan rapporten genereren. Doordat je een beter beeld hebt van je klanten, kan je bijvoorbeeld sneller beslissingen maken die bijdragen aan een onvergetelijke customer experience.
“Succesvolle bedrijven hebben geleerd de mogelijkheden van datamanagement in te zetten om zo een wendbare organisatie te creëren. Wendbaarheid betekent echter niet dat je om data governance heen kunt. Het betekent investeren in data governance om de prestaties beter te kunnen meten en sturen. Met de juiste basis kunnen mensen op de vloer zelf aan de slag.”
De nieuwe MDM-mantra’s
Om echt sneller, slimmer en beter te kunnen werken met data, moeten we onze oude manier van informatiebeheer loslaten. Als Marketing bezig is met een nieuwe campagne, willen ze nu inzicht in de doelgroep, niet volgende week. En, als Sales aan een pitch werkt, willen ze nu meer over de klant weten, voordat de concurrent de deal binnenhaalt. Werken met data wordt vaak gezien als traag, duur en ingewikkeld. Wat als we dat zouden kunnen veranderen?
Master Data Management richt zich op: snelheid, kwaliteit en zelfservice.
MDM als onderdeel van je strategie
Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met een Master Data Management, is het cruciaal om de focus te verleggen van technologie naar strategisch doel. Stel jezelf een aantal vragen, zoals:
- Hoe zorgen we voor wendbaarheid?
- En veiligheid?
- Wie heeft toegang nodig tot welke informatie?
- Wat moeten zij weten en kunnen om data te gebruiken?
- Hoe data mature is onze organisatie, en wat kunnen we doen om dit te verbeteren?
Ontdek hier meer over het opstellen van een roadmap voor Master Data Management:
Master Data Management met Macaw
Klaar voor de eerste stap? Macaw heeft een team van ervaren data professionals die gespecialiseerd zijn in MDM. Deze experts brengen diepgaande kennis van data-integratie, datakwaliteit en data governance mee, wat essentieel is voor het succesvol bouwen van golden records. We passen een hands-on aanpak toe die direct toepasbaar is op jouw specifieke situatie, waardoor we snel en effectief strategische verbeteringen kunnen implementeren.
“Met Master Data Management helpen we je sneller beslissingen nemen, nieuwe, steeds geavanceerdere data-inzichten toe te passen en daar een betere customer experience mee te creëren.”
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf tijdens onze MDM workshop. Tijdens deze workhop creëren we een business case en roadmap voor jouw master data management strategie. Bekijk hier alle informatie.