Wat is paid advertising?
Paid advertising omvat alle vormen van betaalde reclame op het internet – of het nu op websites, in sociale media of in zoekmachines is. Dit kunnen zowel tekstadvertenties als display advertising zijn, met andere woorden grafische reclamemedia zoals video’s, animaties of afbeeldingen.
Wat kan ik ermee bereiken?
Met digital advertising kun je het bereik binnen je doelgroepen aanzienlijk vergroten. Je kunt aanzienlijk meer verkeer naar je websites en landingspagina’s genereren en de conversies aanzienlijk verhogen. Afhankelijk van je doelen, hoeven dit niet noodzakelijk aankopen te zijn. Paid advertising kan er ook toe bijdragen dat meer mensen een contactformulier invullen of zich aanmelden voor je nieuwsbrief.
Wat is belangrijk bij paid advertising?
Paid advertising is geen vanzelfsprekendheid. Om je doelstellingen te bereiken, moet je je digitale reclamecampagnes goed plannen en beheren. De volgende factoren zijn cruciaal voor succes:
Kies voor een full-funnel-strategie
Internetgebruikers bevinden zich in verschillende stadia van de customer journey. Daarom moet je een full-funnel-strategie gebruiken en ze op verschillende manieren benaderen. Gebruikers die nog niet bekend zijn met je bedrijf, merk of product, moeten er eerst fundamenteel vertrouwd mee worden gemaakt. Gebruikers die je al volgen of al interactie hebben gehad met content of advertenties, kunnen worden aangesproken met doelgroepgerichte advertenties.
Welke advertentiemiddelen geschikt zijn, hangt ook af van de fase van de customer journey – en er is geen algemeen antwoord op de vraag welk medium het meest geschikt is. Iedere gebruiker heeft zijn of haar eigen voorkeuren: de een consumeert liever Stories op Instagram, de ander wil korte, kernachtige uitlegvideo’s en weer een ander prefereert carrouseladvertenties in de Facebook-feed – oftewel advertenties die meerdere afbeeldingen of video’s bevatten. Om uit te vinden waar de respectieve voorkeuren liggen, moet je het effect in de afzonderlijke funnelfasen testen. Feit is dat elke gebruiker op een andere manier wil worden aangesproken binnen de customer journey – en dat moet ook. Het kan zinvol zijn influencers of tevreden klanten de voordelen van je merk of product toe te laten lichten. In de laatste fase, als het gaat om het genereren van conversies, is het belangrijkste om een sterk creatief element te gebruiken. Een goede motivatie voor conversie bieden speciale incentives zoals gelimiteerde speciale aanbiedingen of waardebonnen.
Kies zorgvuldig je kanalen
De mogelijke kanalen voor digital advertising zijn bijna oneindig. Op het gebied van sociale media zijn dat bijvoorbeeld Facebook en Instagram, maar ook Twitter, TikTok, Pinterest en Spotify. Welke kanalen het meest geschikt zijn, hangt natuurlijk af van je doelgroepen en van de producten die je aanbiedt. De grootste en populairste kanalen zijn overigens niet altijd de beste. De concurrentie is hier meestal hevig en advertenties zijn dan ook duur. Als een nieuw product bijvoorbeeld beter bekend moet worden bij een meer selecte doelgroep, bieden kleinere platforms zoals Reddit of Twitch wellicht betere mogelijkheden.
Benut synergie-effecten
Je kunt het potentieel van paid advertising optimaal benutten door verschillende items op een gerichte manier te combineren. Het is bijvoorbeeld vaak zo dat de relevante zoekwoorden van een bedrijf een te laag zoekvolume hebben om succesvol te zijn met SEA (Search Engine Advertising). Met de juiste socialemedia-advertenties kan de naamsbekendheid worden vergroot, waardoor ook het zoekvolume kan toenemen. Op basis hiervan kun je succesvolle SEA-campagnes realiseren.
Test, test, test
Uitgebreid testen is noodzakelijk om het succes van betaalde reclamecampagnes te verzekeren. Het is bijvoorbeeld van essentieel belang dat je nagaat bij welke doelgroepen je acties het best aanslaan. Aangezien doelgroepen zich zeer dynamisch gedragen, moeten deze tests regelmatig worden herhaald en moeten de doelgroepen zo nodig worden aangepast. Het is eveneens belangrijk om regelmatig na te gaan welke reclame-uitingen en welke advertenties het best werken.
Strategie, creatie en implementatie uit een hand
Gericht betaald adverteren vereist uitgebreide ervaring en uitgebreide expertise op verschillende gebieden. Strategieontwikkeling, -creatie en -uitvoering moeten nauw op elkaar worden afgestemd en hand in hand gaan. Een ervaren en breed georiënteerde digitale dienstverlener als Macaw kan bedrijven en merken helpen duurzaam succes te boeken.