Een goede gebruikerservaring (UX) wint altijd. En om vandaag de dag succesvol te zijn, moet je product gemakkelijk te gebruiken zijn. Klanten verwachten immers dezelfde intuïtieve en gebruiksvriendelijke ervaring die ze gewend zijn van andere digitale platforms, webshops en apps. Als je oplossing geen goed UX-design biedt, stappen klanten zo over naar je concurrent, die vaak slechts een klik verwijderd is. Daarom heb je een holistische aanpak nodig die je combineert met concrete inzichten uit je verzamelde gebruikersgegevens.
Wat is User Experience Design?
Een goede gebruikersinterface springt onmiddellijk in het oog en is je beste visitekaartje. De user experience design, of kortweg UX-design, richt zich op de analyse, creatie en optimalisatie van deze gebruikerservaring. Het heeft tot doel om het ontwerp van een website overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Een goede gebruikservaring richt zich daarom op relevante inhoud en functies, vermindert de complexiteit en bespaart uiteindelijk tijd. Als een klant bij jou makkelijk vindt wat hij zoekt, zal hij minder snel voor een andere leverancier kiezen.
Het verschil tussen UI- en UX-design
Op de vraag ‘Wat is belangrijker om een klant op een website of in een online winkel te houden: een gebruiksvriendelijke ervaring of een responsive design?’ is het antwoord eenvoudig: het is de combinatie van het user experience en user interface design. Hoewel de twee disciplines op het eerste gezicht duidelijk van elkaar verschillen, vullen zij elkaar op het gebied van de klantenervaring perfect aan. Heel eenvoudig gezegd gaat het er bij de UI-designer om dat een digitaal product of interactieve toepassing er goed uitziet. De UX-designer, aan de andere kant, moet ervoor zorgen dat een product een positieve gebruikerservaring biedt. Hiervoor baseren zij zich op enquêtes, eye-trackingonderzoeken en andere wetenschappelijke gegevens. Pas als je website aan beide punten voldoet, kun je je merkwaarde duurzaam verhogen.
Inzicht in het klanttraject
Digitale winkelwagentjes die goed worden gevuld, maar niet worden afgerekend. Klanten die wel op je berichten op Facebook reageert, maar nooit je website bezoekt. Menig ondernemer vraagt af waarom. Wij kunnen je helpen antwoorden op dergelijke vragen te vinden en de customer journey te optimaliseren. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om te weten hoe gebruikers je website gebruiken en waar de schoen wringt. Onze UX-aanpak omvat het identificeren van verschillende customer journey-paden of conversietrechters die op een website bestaan om potentiële momenten en punten te identificeren waarop bezoekers je website verlaten. Zo kun je de tevredenheid en loyaliteit van klanten verhogen.
De belangrijkste UX-design trends
Klassieke, stijve productpresentaties zijn niet populair meer. Dat zijn creatieve oplossingen. Animaties, bewegende beelden, een interactief visueel ontwerp met VR (virtual reality) en AR (augmented reality), net als het gebruik van 3D-beelden behoren tot de huidige trends. Een innovatieve productpresentatie zorgt voor maximale aandacht en, last but not least, dat je je kunt onderscheiden van de massa. Tegelijkertijd mag je niet vergeten relevante content te leveren en voor een optimale customer journey te zorgen. Daardoor blijven bezoekers langer op je website en worden ze niet afgeleid van het eigenlijke doel. Alles bij elkaar verhoogt dit de kans op conversie. Macaw ondersteunt je om je klanten met behulp van verschillende technologieën een meer tastbare en levendige productervaring te bieden, die over het algemeen authentieker overkomt.
Hoe je het UX-design van je website kunt verbeteren
Steeds meer bedrijven zien in dat UX-design niet alleen gaat om het verfraaien van de gebruikersinterface, maar dat het een hulpmiddel is om de klanttevredenheid te verhogen. Bij Macaw zetten we de verzamelde gegevens om in op maatgemaakte oplossingen. Dit begint met de identificatie van gebruikersbehoeften via een doelgroepanalyse en gaat verder met de creatie van relevante persona’s om de interesses en behoeften van je klanten beter te begrijpen. Ten slotte eindigt het met de analyse van relevante contactmomenten in de customer journey. Hierdoor zijn verbeterslagen niet gebaseerd op veronderstellingen, meningen of zelfs onderbuikgevoelens.Wij plannen en voeren regelmatig bruikbaarheidstests zodat je concrete aanbevelingen en mogelijkheden ter optimalisering ontvangt zodat je steeds op de beste resultaten kunt vertrouwen.
Op zoek naar persoonlijk advies of een keertje sparren? Neem contact op. Onze experts helpen je graag verder.