Dit jaar namen Macaw en Sitecore deel aan ShoppingTomorrow, het jaarlijkse onderzoeksprogramma waarin research wordt gedaan naar de belangrijkste ontwikkelingen en trends in digital commerce. Onze centrale vraag: Hoe beweeg je je als B2B organisatie van traditioneel naar een klantgericht ecosysteem, door alle belanghebbenden in de waardeketen met elkaar te verbinden? De uitkomsten van het onderzoek lees je in onze bluepaper.
Toekomstbestendige marketing- en verkooporganisaties bewegen constant mee met veranderende klantbehoeften. Snel kunnen signaleren en anticiperen betekent inzichten verzamelen vanuit het directe klantcontact, om die vervolgens om te zetten in een modulair dienstenaanbod en gepersonaliseerde contactmomenten. De focus op (digital) service design is essentieel voor het moderne businessecosysteem.
Voor b2b-bedrijven is dit anders. Zij bevinden zich vaak (te) ver van de eindklant, door de toeleverings- en distributieketens waarbinnen zij acteren. En toch hebben ook zij te maken met de behoefte om hun businessmodel te innoveren, zodat ze relevant blijven voor hun klanten en toeleveranciers in de keten. Deze bluepaper, geschreven door de expertgroep ‘Business Model Innovation voor B2B2X’, onder leiding van Macaw en Sitecore, biedt vanuit een strategisch raamwerk handvatten om te starten met het innoveren van je businessmodel. De modulaire aanpak van de groep verduidelijken ze aan de hand van definities, onderzoeksmodellen en verwijzingen naar verdiepende informatie.
Takeaways uit deze bluepaper
- Om snel op ontwikkelingen in te kunnen spelen, kiest 60 procent van de organisaties volgens Gartner in 2023 voor een composable businessstrategie. De organisaties die voor zo’n aanpak kiezen, zijn 80 procent sneller met het implementeren van nieuwe functies.
- Een succesvolle innovatie of transformatie van het huidige businessmodel vraagt om systeemdenken. Vanuit verschillende perspectieven (‘lenzen’) bekijk je het gehele systeem. In kleine cycli vinden continu interventies plaats, waarmee je gedurende het proces steeds op het maximale resultaat stuurt.
- Met bewezen methodieken kun je bepalen wat de behoeften zijn van alle stakeholders in de waardeketen. Zo kun je daar als organisatie beter op inspelen.