Pad naar personalisering
Sinds het begin van de 21ste eeuw is de vonk van merkloyaliteit langzaam uitgedoofd met de komst van het internet. Volgens een studie van Forbes Insight gelooft maar 1 op de 4 bedrijfsleiders dat klanten trouw zijn aan merken. 62% zegt zelfs dat het concept van merkentrouw zo goed als achterhaald is.
De verklaring is eenvoudig: klanten verkiezen de ervaring boven het merk dat die ervaring aanbiedt. Als je concurrent een snellere, makkelijkere en persoonlijkere klantenervaring biedt, zal alleen merkloyaliteit – een verouderend concept – je niet redden. Wij, marketeers, moeten ons allemaal aanpassen aan een nieuwe realiteit: merkloyaliteit is verleden tijd. Een klantgerichte omgeving ontwikkelen en persoonlijke marketing aanbieden, zijn voortaan dus een strategische noodzaak.
Maak de switch naar personalisering
Maar dat deed je vast al! Elke marketeer die zijn gewicht in leads waard is, kent de voordelen van personalisering. Verrassend genoeg zijn er heel wat bedrijven die deze strategische tactiek nog niet volledig hebben omarmd.
Senior marketingprofessionals beschouwen personalisering doorgaans als een tweesnijdend zwaard. Enerzijds leidt het geen twijfel dat klanten en eindgebruikers persoonlijke ervaringen en aanbevelingen op maat via diverse kanalen op prijs stellen. Anderzijds lijkt het veel te complex om deze unieke digitale reis voor elke klant uit te stippelen. Het goede nieuws? Toonaangevende merken bewijzen dat het tegendeel waar is.
De switch naar personalisering maak je niet zomaar met één druk op de knop. Je kunt een eenvoudig proces volgen voor een toekomstbestendig personaliseringsprogramma dat datagedreven is, merkloyaliteit stimuleert en meer conversie oplevert.
eBook: 9 bouwstenen voor personalisering
In dit eBook (engelstalig) vind je een compleet stappenplan waarmee je een unieke digitale experience voor jouw klanten creërt. Afhankelijk van je sector, de fase van de klantreis en je potentiële doelgroep zijn sommige stappen belangrijker dan andere. Het bevat alle essentiële ingrediënten om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Start nu en ontvang het eBook.
Een voorproefje:
- Stel je team samen en bepaal je doelstellingen
- Segmenteer je doelgroep
- Breng de klantreis in kaart
- Creëer workflows en start met testen
- Geef Marketeers de handvatten om snel content te creëren, te verdelen en opnieuw te gebruiken
- Maak slim gebruik van geolocatie en lokalisatie
- Beheer databronnen van derden centraal en laat ze renderen
- Stop niet bij je website
- Maak van personalisering een topprioriteit voor je bedrijf