Vergrijzing en een pandemie zorgden er onder andere voor dat steeds meer organisaties zich bewust zijn geworden van de schaarste op de arbeidsmarkt. Ook nu de groei voor veel organisaties achterblijft en er zelfs krimp te zien is in de economie blijft de druk op de arbeidsmarkt onveranderd groot.
Talent binnenhalen was nog nooit zo moeilijk. Niet alleen vanwege schaarste, maar bijvoorbeeld ook omdat de verwachtingen en vaardigheden van jonge talenten voorlopen op de digitale realiteit van organisaties. Digitaal talent ontwikkelen is daarom ook topprioriteit.
Met de doorbraak van AI wordt het steeds duidelijker dat het continu leren van nieuwe vaardigheden van het grootste belang is. En dan hebben we het niet alleen over het leren hoe je een GenAI copilot moet prompten.
Strategische doelen
Met de doorbraak van GenAI en de razendsnelle opkomst van copilots is op korte termijn vooral de aandacht gevestigd op de digitale productiviteit van medewerkers. Om concurrerend te blijven, zullen organisaties opnieuw moeten kijken naar de winst die ze kunnen halen in hun processen en bij individuele rollen. Dit gaat echter niet alleen over het bijblijven ten opzichte van de concurrentie. Uiteindelijk zal nieuw competitief vermogen gevonden moeten worden in het creatief gebruik van AI, data en technologie door medewerkers.
In de boardroom wordt dan ook steeds vaker nagedacht over de langetermijnimpact van de future talent-agenda. Hebben medewerkers wel de ruimte om nieuwe dingen te leren en zich aan te passen? Hoe kunnen we sneller innoveren? Zijn de doelen duidelijk? En voelen mensen zich verbonden en gemotiveerd? Uit de Work Trend Index van Microsoft blijkt dat 70 procent van de medewerkers graag ondersteund wil worden door AI-tooling als antwoord op de hoge werkdruk. AI bespaart medewerkers tijd, die zij vervolgens kunnen besteden aan strategische taken.
Barrières weg
Een mooi voorbeeld van de ontwikkeling van digitale vaardigheden bij medewerkers zagen we de afgelopen jaren al met de opkomst van de ‘citizen developer’. Medewerkers zonder een technische achtergrond die zelf met low-code tooling hun eigen apps maakten. Hetzelfde geldt voor self-service business intelligence, waarbij data toegankelijk is gemaakt voor gebruik op de werkvloer. Dankzij transparantie in de strategische doelen en waarde, een goede inrichting van governance, en de juiste adoptiestrategie van deze nieuwe tools hebben organisaties stappen gezet in hun digitalisering.
Maar het gaat verder. Als generatieve AI (GenAI) wordt ingezet, is de data er dan wel klaar voor? Zijn de documenten goed doorzoekbaar, of juist afgeschermd? Kunnen mensen online samenwerken? En zijn systemen niet te veel versnipperd? De cloud wordt steeds meer de basis waarin de structuur en governance geregeld kunnen worden om daarna ook de waarde van nieuwe technologie te kunnen kapitaliseren. HR en IT zullen elkaar dan ook moeten opzoeken om samen een plan te maken waar en hoe nieuwe technologie medewerkers kan ondersteunen en welke nieuwe skills daarvoor ontwikkeld moeten worden.
Innovatie
Future talent is niet alleen het domein van nieuwe generaties. Er is ontzettend veel kennis beschikbaar, dat gaat dwars door generaties heen. GenAI is een drijvende kracht achter vernieuwd kennismanagement. Niet alleen qua technische mogelijkheden, ook in het versterken van de verbinding tussen medewerkers. Het draait niet alleen om technologische mogelijkheden. Veel belangrijker is welke bijdrage het levert aan innovatie, kennisdeling en verbinding. Plaats je medewerker centraal, en samen met onze designers, architecten en engineers kunnen we iets moois creëren.