Je klanten verwachten bij ieder contactmoment een feilloze en passende ervaring. Met alle soorten communicatiekanalen, van TikTok tot webshop, lijkt dat een bijna onmogelijke taak. Maar dat is het niet: met de Sitecore Content Hub is er één centrale plek waar je ál je content creëert en distribueert.
Wat is een content hub?
Een content hub is een centrale plek waarin organisaties alle types content kunnen centraliseren. Het biedt structuur in een jungle van content waarover je beschikt en het richt een gangbaar proces in, zowel voor interne content als content aangeleverd door partners, agencies of externe systemen. Het stippelt een route uit voor de content die je gaat maken, van beginpunt tot eindpunt. Je doorloopt samen het proces totdat je content hebt die klaar is om automatisch gedistribueerd te worden via de kanalen waarover je beschikt.
Wat zijn de voordelen van content op één plek?
Het gebruiken van een content hub heeft verschillende voordelen. Eerst en vooral zorgt het ervoor dat je niet meerdere malen dezelfde type content gaat schrijven: dat is nefast voor je SEO-strategie. Daarnaast heeft het ook een kostenefficiëntievoordeel: je kunt makkelijker samenwerken op één plek en je kunt content makkelijker zoeken en vinden. Iedereen gebruikt daarnaast dezelfde formats, waardoor het je meer merkconsistentie en contentconsistentie oplevert. Een content hub is dus zeker ook voordelig voor organisaties met verschillende vestigingen in het buitenland. Zij kunnen op dezelfde manier naar buiten treden als het moederbedrijf. Door content te centraliseren, kan iedereen die betrokken is bij je organisatie daar gemakkelijker gebruik van maken.
Hoe ziet de Sitecore Content Hub eruit?
De Sitecore Content Hub is een heel gebruiksvriendelijke applicatie die je gebruikt in je webbrowser. Alle informatie rondom bijvoorbeeld afbeeldingen open je simpelweg vanuit je browser. Dit kan op elke plek, waar je ook bent. De app werkt intuïtief en snel. Daarnaast wordt alles in de Sitecore Content Hub gecreëerd. Je hoeft je blog dus niet meer in Word uit te werken, want dat kan rechtstreeks in de applicatie: alles op één centrale plek dus. Dat maakt het voor managers ook makkelijk om mee te kijken wie met wat bezig is. Zo vergroot je de grip op je content.
Digital Asset Management (DAM)
Het Digital Asset Management gaat over het managen van al je afbeeldingen, pdf-bestanden, video’s, etc. Een fotograaf of extern agency kan rechtstreeks in je Sitecore-app de content plaatsen, die jij daarna kunt classificeren en indelen. Het biedt je zekerheid dat alles op één plek staat en alles vanuit die plek georganiseerd wordt. Onder het DAM valt ook het creatieproces. Daarin wordt onder andere bepaald of de afbeeldingen bijvoorbeeld wel de juiste kleur hebben.
Content Marketing Platform (CMP)
Naast de afbeeldingen en video’s, beschikt je organisatie ook over geschreven content. Dat soort content valt onder het CMP. Je kunt rechtstreeks in de Sitecore Content Hub teksten schrijven en automatisch afbeeldingen toevoegen via je Digital Asset Management. Het doel is het creëren van webblogs, whitepapers, captions, etc.
Product Content Management (PCM)
Product Content Management is bedoeld voor organisaties die producten leveren. Die producten kun je heel breed interpreteren. Neem bijvoorbeeld schoenen. Via PCM koppel je teksten en afbeeldingen aan een bepaalde schoen. Het is dus een combinatie van het product met de daarbij horende informatie en content. Maar ook een groothandel kan gebruikmaken van PCM. Daarbij worden bijvoorbeeld handleidingen, productinformatie en afbeeldingen aan elkaar gekoppeld. Alles draait om het managen, centraliseren, automatiseren en updaten van je productdata.
Marketing Resource Management (MRM)
Last but not least: Marketing Resource Management, het overstijgende deel van de Sitecore Content Hub. Hierbij gaat het over het creëren van contentprocessen; welke stappen je moet doorlopen voor het creëren van een succesvolle contentcampagne. Als je bijvoorbeeld een nieuwe campagne wilt opstarten, moet er een planning gemaakt worden. Vervolgens kun je het productieproces opstarten, om te eindigen met het publiceren van de content. Iedereen binnen je team weet welke stappen er doorlopen moeten worden en dit mag je best letterlijk opvatten: je krijgt namelijk een melding wanneer jij aan de beurt bent om de volgende stap in het proces te zetten en volbrengen. De MRM heeft dus als doel om het volledige contentproces te stoomlijnen.
Sitecore Content Hub naadloos integreren met Macaw
Als Platinum Implementation Partner helpt Macaw je bij een feilloze integratie van de Sitecore Content Hub. We hanteren een voor gedefinieerde aanpak waarbij we samen een aantal fases doorlopen die bestaan uit workshops of implementaties. We beginnen bij de engagementfase. Hierbij gaan we definiëren wat de Content Hub is, waar loopt je organisatie tegen aan op vlak van content en hoe kunnen we gaan samenwerken? Daarna komt de discoverfase. Hierbij ligt de focus op jullie businesscase en hoe we deze kunnen oplossen op basis van een roadmap. Als laatste hebben we de define fase. Hierin gaan we samen een passend concept bedenken en deelnemen aan workshops. Samen met onze specialisten begeleiden we je in het totale proces, zodat jij vlekkeloos aan de slag kan met de Sitecore Content Hub.