Headless CMS: efficient Multi-Channel Content Management

Headless CMS is dé toekomst van content management systemen. Hiermee lever je unieke digital experiences die je gemakkelijk opschaalt, personaliseert en optimaliseert voor al je kanalen. Krijg grip op je content chaos en beheers je CMS op een flexibele en toekomstbestendige wijze.

Wat is headless content management? En hoe kan een headless CMS de explosie van content beheersen?

Voor we de vraag “Wat is headless content management?” beantwoorden, laten we eens kijken naar de dagelijkse uitdagingen in marketing. Marketeers worstelen dagelijks met de explosie van kanalen en contactpunten: zij moeten mensen op steeds meer touchpoints creëren en in principe dezelfde inhoud zoals teksten, beelden en call-to-actions aangepast weergeven op talloze digitale en klassieke kanalen. Voor deze omvangrijke taak gebruiken zij meestal nog technologie die eigenlijk niet voor dit doel ontworpen is.

De typische set-up bestaat uit een klassiek monolithisch web content management systeem (WCMS) dat volledig gericht is op website content management. Daarnaast bestaat vaak een e-commerce systeem voor de webshop(s), een oplossing voor app-content, een tool voor nieuwsbrieven en dan heb je nog verschillende oplossingen voor social media. In elke systeem back-end zorgen contentmanagers voor content die vervolgens in hun eigen front-end van bijvoorbeeld de website of webshop wordt gepresenteerd. De contentbron en contentweergave zijn in de systeemsilo nauw met elkaar verbonden.

43% van alle content die marketeers maken is gemaakt voor slechts één specifiek kanaal.

Deze silo uitdaging blijkt ook uit cijfers van een recent onderzoek door Forrester en Sitecore: content wordt grotendeels (43%) voor slechts één kanaal gecreëerd of heen en weer gekopieerd (wat niet beter is). Zo zie je in de praktijk dat het ene team content maakt voor de website, het andere team focust zich op de app en anders collega’s houden zich bezig met de webshop. En dat meestal voor meerdere landen en regio’s, in legio talen. Zo neemt met ieder extra kanaal en content asset de complexiteit toe. Voor marketingafdelingen is dit is niet flexibel en schaalbaar.

De nadelen van traditioneel content management:

  • Onnodig dubbel werk.
  • Nauwelijks samenwerking en synergie.
  • Veel inspanningen voor interne coördinatie, verduidelijking en zoekwerk.
  • Inefficiënt gebruik van content.
  • Langzame processen.
  • Grote inspanning voor een multichannel aanpak.

Headless CMS: efficiënt multichannel content management

Headless content management is ideaal voor marketeers en bedrijven die via veel kanalen communiceren. Een headless CMS koppelt de front-end weergave van bijvoorbeeld de website, webapp of shop los van de inhoud in de back-end. Een headless CMS doorbreekt de starre systeemarchitectuur van traditionele CMS-oplossingen en creëert een nieuw type van content management waarin een content hub centraal staat. Deze hub levert de content voor alle soorten kanalen en touchpoints. En het beste: bij een headless cms is de inhoud formaatneutraal. Elementen zoals headers, tekstblokken, foto’s met onderschrift, productomschrijvingen en call-to-actions zijn niet afhankelijk van de latere weergave. De componenten zijn niet gestructureerd of vastgelegd in een bepaald formaat. Ze worden alleen in een pagina samengesteld in het relevante front-end template. Bijvoorbeeld op de website als webpagina en in de webshop als productinformatie.

Een headless CMS is een content management systeem dat een scheiding aanbrengt tussen waar inhoud wordt opgeslagen (de “body”) en waar deze wordt gepresenteerd (de “head”).

Headless CMS en API-first voor maximale flexibiliteit in de marketing

De weergave vindt plaats via API’s. Hiermee is het ook mogelijk om andere inhoudselementen zoals afbeeldingen uit het Digital Asset Management System of productinformatie uit het Product Information Management System toe te voegen aan de weergave op de front-end. De API’s brengen de centraal opgeslagen content over naar de front-end die vervolgens flexibel ontworpen kunnen worden. Dit betekent ook dat je gemakkelijk nieuwe kanalen aan je marketingmix toe kunt voegen, die op basis van de centrale content hun invulling krijgen. Het is dus ook niet langer nodig om interfaces afzonderlijk te programmeren.

Ontwikkelaars kunnen zich focussen op de ontwikkeling van een flexibele digital experience framework, en marketing kan zich volledig richten op optimale content. Zodra bepaalde content is gecreëerd, kan deze worden weergegeven op verschillende systemen en kanalen. En een bijkomend pluspunt: headless is een belangrijke stap naar een ultramoderne MACH-architectuur die de basis vormt voor composable business.

Headless CMS: de voordelen ten opzichte van traditioneel CMS

Headless CMS biedt aanzienlijke voordelen voor bedrijven die via veel kanalen en in veel talen communiceren. Met elk kanaal en toenemende complexiteit nemen de voordelen toe – zakelijk gezien voor de time-to-market en de klantervaring, maar ook voor het werk van het marketingteam en de ontwikkelaars. Een greep uit de voordelen:

  • Centraal content management op één plaats: Een headless CMS of content hub is een centrale plaats waar bedrijven alle content bundelen. Dit brengt structuur in de content chaos en introduceert een holistisch proces. Zowel voor interne content als voor content die wordt aangeleverd door partners, agentschappen en externe systemen.
  • Toekomstgericht op het gebied van technologie, kanalen en inhoud: CMO’s en CIO’s moeten snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Nieuwe platformen zoals Instagram of TikTok winnen snel terrein in het marketinglandschap. Nieuwe bedrijfsmodellen en gedigitaliseerde producten vereisen snelle aanpassingen van marketing-verkoopstrategieën en dus ook van de content en touchpoints. Heb je 3D-video’s nodig voor de verkoop in de metaverse winkel? Of wil je AI inzetten voor de creatie van advertentieteksten? Met headless is dit allemaal mogelijk en ben je zeker van flexibiliteit.
  • Anders denken over inhoud: De toekomst van de gebruikerservaring is gepersonaliseerd. Het doel zal steeds meer zijn om fijnmazige content te creëren en uit te breiden voor zeer specifieke doelgroepen. Marketeers die zulke gepersonaliseerde content slechts eenmaal centraal hoeven te creëren en deze vervolgens op de juiste manier aan verschillende doelgroepen kunnen aanbieden, hebben een duidelijk voordeel dankzij headless.
  • Samen zijn we sterk: Het centraliseren van content levert aanzienlijke besparingen op in resources. Wanneer het niet langer nodig is tijd te besteden aan het dupliceren van inhoud, zoekwerk en alignment, hou je meer tijd over om te werken aan kwaliteit. Zoals storystelling, personalisatie, analyse en optimalisatie. 

Macaw: jouw partner voor een optimale digital experience met headless CMS

Klaar om een sprong voorwaarts te maken in de wendbaarheid van je marketingorganisatie, kostenbesparingen en gepersonaliseerde customer experience? Macaw helpt je bij een feilloze implementatie van een headless CMS.

Als Platinum Implementatie Partner van Sitecore beschikken wij over ruime ervaring en expertise. Hierdoor zijn wij in staat om voor iedere opdrachtgever de beste oplossing neer te zetten. We hanteren een voor voor gedefinieerde aanpak waarbij we samen een aantal fases doorlopen die bestaan uit workshops of implementaties.

Ons trackrecord bestaat uit honderden succesvolle projecten op het gebied van (web)contentmanagement, B2B-commerce en digital marketing. Dit doen we in het bijzonder in de segmenten Finance, Manufacturing en Professional Services, voor ondernemingen als Heineken, ANWB, Priva, Regus en Schmitz Cargobull.

Op zoek naar advies op maat? Onze consultants helpen je graag verder.

Persoonlijk advies?

Onze experts helpen je graag verder. Bel ons op 023 - 2060600 of stel je vraag via ons digitale contactformulier.
Case

B2B-leadgeneratie bij Schmitz Cargobull: van corporate website naar leadgeneratieportaal

Als digitale pionier in de markt was SCB klaar voor een volgende stap in Digital Marketing & Commerce. Met het Sitecore-platform garandeert SCB een consistent merkimago in 40 landen, een snellere time-to-market, lagere operationele uitgaven en bovenal een strategisch instrument voor het opvolgen van leads. Door de introductie van persona’s speelt de site ook beter in op de behoefte van klanten en is het aantal bezoekers ruim verdubbeld! Benieuwd?

experience platform
Contact