Alles voor de ultieme customer experience met het Sitecore Experience Platform (XP)

Hoe vlieg je je contentmarketing en websitemanagement aan wanneer je organisatie in meerdere landen zit en uit verschillende merken bestaat? Met het Sitecore Experience Platform creëer je een persoonlijke ervaring. Via alle kanalen, in alle landen én in verschillende talen!

Wat is het Sitecore Experience Platform?

Als contentmarketeer is je voornaamste streven om je doelgroep in het hart te raken met aansprekende content. Content die ook nog eens precies op het juiste moment wordt aangeboden, namelijk als jouw klant een product wil aanschaffen, zich aan het oriënteren is of gewoon een artikel wil lezen over jouw vakgebied. Daarbij wil je efficiënt je websitecontent beheren over meerdere landen, voor verschillende merken en in uiteenlopende talen. In dat geval biedt het Sitecore Experience Platform (XP) uitkomst.

Contenteditors kunnen met dit platform gemakkelijk alle content beheren en hergebruiken en alle websites over meerdere landen en voor meerdere merken vanuit één centrale plek beheren. Ook verzamelen ze op XP real-time informatie en data over hun doelgroep. Wat je ermee wilt bereiken, is het aanbieden van een customer journey op maat. Vandaag de dag verwacht de consument namelijk een persoonlijke ervaring. Het platform combineert daarom klantgegevens, analyses, AI en marketing automation om klanten tijdens de gehele customer journey van gepersonaliseerde content te voorzien. Op ieder moment en via elk kanaal. Op die manier kun je proactief je klanten inspireren en beïnvloeden.  

Sitecore Experience Platform (XP) zorgt dus voor:

  • Veelzijdige en gepersonaliseerde digital marketing;
  • Schaalbare contentmanagement;
  • Rijke en slimme insights op basis van data;
  • Omnichannel delivery en AI.
4 handvatten om maximale toegevoegde waarde uit je Experience Platform te halen
Is jouw organisatie klaar voor de volgende stap in digital? Dit whitepaper benoemt de grootste challenges voor de CMO en de CTO bij het inzetten van een Digital Experience Platform. Én biedt je concrete handvatten om van jouw DXP organisatiebreed een succes te maken.
Lees meer

Creëer de ultieme customer experience

Om op de behoeftes van je bezoekers in te spelen, moet je eerst weten waar ze naar op zoek zijn. Vanaf de eerste click op je website weet het Sitecore Experience Platform welke informatie klanten proberen te vinden. Het platform verzamelt alle activiteiten van je bezoekers door de jaren heen, ongeacht welk device wordt gebruikt. Zo wordt een anonieme bezoeker een bekende.

 Dankzij het platform weet je dus precies hoe een klant zich tijdens zijn bijvoorbeeld twintig websitebezoeken in de afgelopen drie jaar gedraagt. Op basis van deze kwalitatieve informatie vormt het Sitecore Experience Platform profielen. Daarbij deelt het platform bezoekers op in segmenten en weet het welke soort content het best past bij ieder klantprofiel. Zo creëer je een gepersonaliseerde experience, op basis van realtimedata. 

Veelzijdige digital marketing

Personaliseren is hét perfecte middel om website- en webshopbezoekers om te zetten in klanten. Het Sitecore Experience Platform heeft een rijke set aan tools die je bezoekers een zo persoonlijk mogelijke ervaring bieden: 

  • E-mailmarketing;
  • Marketing automation;
  • A/B-testing;
  • Personalisatietesten.  

Deze tools zitten allemaal in het platform en helpen je de volledige customer journey te beïnvloeden binnen één systeem. Het koppelen van verschillende systemen van allerlei aanbieders behoort hiermee tot het verleden! In een handomdraai krijg je toegang tot de volledige set aan klantgegevens, die je makkelijk kunt omzetten tot actionable insights. 

Sitecore Experience Platform

Slimme inzichten door smart data

Zowel bestaande gebruikers als nieuwe bezoekers leveren inzichten op. Naast de gigantische hoeveelheden (historische) data die het Sitecore Experience Platform verzamelt, is het platform ook uniek in het definiëren van segmenten en profielen aan de hand van deze data. Bij de eerste clicks valt een bezoeker al binnen een bepaald segment. Door slimme technologie zoals AI, worden (content-) adviezen gepersonaliseerd en bepaal je wat de next best action is voor iedere gebruiker. 

Stel: bezoeker A is erg prijsbewust, terwijl bezoeker B zich voornamelijk oriënteert. Bezoeker A krijgt een prijsvergelijking waarbij je website aantoont dat jij de goedkoopste bent, terwijl bezoeker B vooral te zien krijgt wat jij wel en de concurrentie niet heeft. Het platform herkent welke mentaliteit bezoekers vertonen en stemt je content daar weer op af. 

Het unieke aan het Sitecore Experience Platform is dat je er niet alleen je website, maar ook je gehele contentmarketing mee kunt personaliseren. Van aanbiedingen in de webshop tot content op je website en nieuwsbrieven die je naar specifieke klantgroepen verstuurt. Hiermee laat je zien dat je je klant echt begrijpt! 

Omnichannel distribution

Afgescheiden content- en kanaalmanagement belemmert niet alleen de productiviteit, het is een ware nachtmerrie voor marketeers. Met het Experience Platform heb je één centrale plek waar je informatie verzamelt over gebruikers. Deze data gebruik je op verschillende kanalen om een persoonlijke benadering te bieden via je website, app, nieuwsbrieven, e-mails, notificaties en social media. Alle inzichten worden gebundeld en je beheert je content en marketing automation via één systeem.

Naadloze integratie met de Sitecore Experience Commerce en Content Hub

Sitecore Experience Commerce (XC) is een aanvulling op het Sitecore Experience Platform (XP) en biedt commerce-functionaliteiten waarbij je niet alleen controle krijgt over de gehele customer journey, maar ook ontbrekende klantgegevens kunt aanvullen. Je hebt dus geen losstaand B2B-platform of afzonderlijke webshop meer. Het geeft je daarnaast de mogelijkheid om te personaliseren. Je kunt er de klantwaarde mee maximaliseren en dankzij de opgebouwde profielen kun je onder andere je ROI (Return on Investment), CRO (Conversion Rate Optimization) en orderwaardes optimaliseren.

Ook op het gebied van content wil je jouw klant een passende ervaring bieden. Maar ieder kanaal vraagt een specifieke vorm van content: tekst, foto, video’s, etc. Corporate of enterprise organisaties die op grote schaal content produceren, doen dit ook nog eens met een hoge productiesnelheid. Heb je dan ook nog verschillende markten, talen én doelgroepen? Dan is je contentcrisis compleet. Sitecore Content Hub helpt je hierbij! Het vormt één centrale plek waarin je al je content creëert, beheert en distribueert. Van blogbericht tot socialmedia-shoutouts: met Content Hub stippel je de route uit voor al je content – van begin tot eind.  

Alle producten bij elkaar vormen een Digital Experience Platform waarmee je de ultieme customer experience creëert, voor meerdere internationale merken in verschillende landen. Op die manier maak je contact met klanten over de hele wereld via multisite en meertalig contentbeheer. Met een toekomstbestendig platform optimaliseer je continu ervaringen met analyse-, test-, optimalisatie- en machinelearning-functies. Dit vergemakkelijkt en verbetert de klantervaring: van het moment dat hij of zij je blogbericht leest tot het moment dat de factuur is betaald!

Macaw helpt jou graag met de optimale customer experience

Wil je graag een optimale customer experience creëren? Macaw helpt je graag! We ondersteunen je van A tot Z: vanaf het definiëren van de juiste customer journey voor jouw merk tot het ontwikkelen en beheren van de juiste customer experience.

Bij het neerzetten van het Sitecore Experience Platform nemen we de strategie, UX en visual design mee, zodat je als merk ook de juiste brand experience hebt. Daarnaast blijven we je customer experience continu optimaliseren. Met behulp van de expertise en advisering van onze digitalmarketingexperts verhogen we je conversie, verbeteren we je personalisatie, analyseren en digitaliseren we je marketingservices én optimaliseren we de inrichting van je Sitecore Experience Platform. Ook op het gebied van digital marketing, contentcreatie en advertising staan we klaar om je te helpen.

Heb je Sitecore al geïmplementeerd, maar haal je nog niet de maximale waarde uit het platform? Of heb je hulp nodig bij je marketing automation of personalisatie? Bij Macaw geven we trainingen en workshops om de inrichting en het gebruik van je Sitecore Experience Platform te maximaliseren. Neem contact op, we helpen je graag verder.

Creëer de optimale customer experience
Neem contact op voor persoonlijk advies of lees de brochure voor alle ins- en outs van het Sitecore Experience Platform.
Lees de brochure
Case

B2B-leadgeneratie bij Schmitz Cargobull: van corporate website naar leadgeneratieportaal

Als digitale pionier in de markt was SCB klaar voor een volgende stap in Digital Marketing & Commerce. Met het Sitecore-platform garandeert SCB een consistent merkimago in 40 landen, een snellere time-to-market, lagere operationele uitgaven en bovenal een strategisch instrument voor het opvolgen van leads. Door de introductie van persona’s speelt de site ook beter in op de behoefte van klanten en is het aantal bezoekers ruim verdubbeld! Benieuwd?

experience platform
Contact