Digitale transformatie in de financiële dienstverlening
De digitale transformatie is in volle gang en ook financiële instellingen kunnen niet achterblijven! Wil je als bank of verzekeraar in de toekomst je diensten en producten aan blijven bieden, dan moet je serieus aan de slag.
Klanten stappen makkelijker over dan ooit tevoren en verwachten dat je 24/7 voor ze klaarstaat, ze informeert en ze te hulp schiet. En dat allemaal zonder dat de klant er meer voor betaalt. Daarnaast zijn fintechs geduchte concurrenten. Je weet als financiële instelling inmiddels dat het noodzakelijk is om de klant centraal te stellen en hen een optimale klantbeleving te bieden. Maar hoe pak je dit aan, terwijl de wet- en regelgeving steeds strenger worden?
De oplossing ligt niet zozeer in nieuwe digitale diensten, deze zijn er inmiddels al voldoende. Vooral andere manieren van werken binnen je bedrijf zijn cruciaal. De data en tools heb je, maar deze zo inzetten dat je daadwerkelijk transformeert is essentieel. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn twee onmiskenbare kenmerken van toekomstbestendige financiële instellingen.
Drie handvatten waarmee financiële instellingen hun medewerkers meekrijgen
Digitaal transformeren is dus veel meer dan alleen een set aan nieuwe tools en werkwijzen implementeren. Je moet je medewerkers meekrijgen! Alleen dan is je financiële instelling in staat om flexibeler en wendbaarder te worden. Hoe je je medewerkers meekrijgt? We bieden je drie handvatten:
- Laat het nut van digitalisering inzien.
- Overstijg de silo-gedachte!
- Rollen veranderen: sta je medewerkers daarin bij.
Naast drie handvatten, biedt dit whitepaper je ook een praktisch inzicht in hoe je de digitale transformatie concreet vertaalt in succesvolle bedrijfsvoering.